بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

“پیر حاجات” کجاست؟

تفریح گردی تاریخ : 1398/09/06 150 بازدید

"پیر حاجات" کجاست؟

پیر حاجات نام یکی از روستاهای واقع در شهر طبس است. این روستا‌ی زیارتی -سیاحتی در صد کیلومتری شمال غربی این شهر قرار دارد. این روستا به دلیل وجود مزار تاریخی پیر حاجات و ییلاقی بودن منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آب و هوای روستا به علت واقع شدن در دامنه کوه «روضه» مطبوع می باشد.

قلعه پیر حاجات یکی از بناهای به جامانده از دوره قبل از اسلام است و در مرکز آبادی بر بلندای صخره‌ای کم ارتفاع ساخته شده و دیوارهای آن از سنگ، گل و حدود هفتاد متر عرض و هفتاد متر طول دارد.

این روستای تاریخی به دلیل اینکه روی بلندی کوه ساخته شده از فاصله خیلی دور هم نمایان است. مزار تاریخی، قلعه، موزه مردم شناسی، منطقه شکار ممنوع، قبرستان قدیمی و اقامتگاه بومگردی ایراوه از جمله دیدنی های روستا است

 مزار تاریخی متعلق به بی بی گوهر است که با یک قبر خشتی وگلی نشان شده است. و مردم بر اساس اعتقادی که دارند شب های جمعه جهت برطرف شدن حوائج بر سر این مزار جمع می شوند. قلعه روستا بر روی بلندی در مرکز روستا واقع شده که پیشینه تاریخی آن به قبل از اسلام میرسد. موزه مردم شناسی هر منطقه آداب و رسوم و سبک زندگی منطقه را به تصویر می کشد در این موزه هم مانند دیگر موزه ها آثار تاریخی، مکشوفات زیر خاکی، و وسایل زندگی گذشتگان نگهداری می شود.

قوچ، کل، پلنگ، تیهو، کبک و … جز حیواناتی هستند که در منطقه شکارممنوع پیرحاجات زندگی می کنند. قبرستان قدیمی که در مجاورت قلعه وجود دارد محل دفن گبرها در پیش از اسلام بود. اقامتگاه ایراوه محلی برای استراحت بازدیدکنندگان روستای پیرحاجات است که شامل 4 اتاق 5 نفره، سرویس بهداشتی مشترک، آشپزخانه ی عمومی به همراه وسایل، وسایل گرمایشی و سرمایشی و … است.

"پیر حاجات" کجاست؟

"پیر حاجات" کجاست؟

"پیر حاجات" کجاست؟