بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

غار علیصدر چگونه کشف شد؟

گردشگری ایران تاریخ : 1402/07/03 164 بازدید

غار علیصدر یکی از غارهای معروف در استان همدان است که در شمال شهرستان همدان واقع شده است. این غار از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌آید و بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت در هر سال از این غار بازدید می‌کنند.

غار علیصدر از نظر طول و عمق، یکی از بزرگترین غارهای ایران است. طول این غار حدود ۱۲۰۰ متر و عمق آن حدود ۱۵۰ متر می‌باشد. داخل این غار، رودخانه‌های زیادی جریان دارند که در برخی از نقاط غار، به صورت چشمه‌های کوچک و زیبا به بیرون می‌آیند. همچنین، داخل این غار، سنگ‌های زیبا و فرماندهی شده وجود دارد که باعث شده تا بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت، به این غار جذب شوند.

غار علیصدر در دو بخش بازدیدی و غیر بازدیدی تقسیم می‌شود. بخش بازدیدی این غار، با توجه به امکانات مناسبی که در آن فراهم شده است، برای بازدید کنندگان بسیار جذاب است. در این بخش، چراغ‌های روشنایی و مسیرهای خاصی برای رفتن وجود دارد که به بازدید کنندگان کمک می‌کند تا بدون هیچ مشکلی، در داخل غار حرکت کنند. همچنین، در این بخش، تعدادی چشمه و سوراخ‌های زیبا وجود دارد که به بازدید کنندگان اجازه می‌دهد تا از زیبایی‌های داخل غار لذت ببرند.

اما بخش غیر بازدیدی این غار، به دلیل خطرات بالایی که دارد، فقط برای افراد حرفه‌ای و کارشناسان قابل دسترسی است. در این بخش، تعدادی از شناورهای مخصوص غار، برای حرکت در رودخانه‌های داخل غار استفاده می‌شود و باعث می‌شود تا کارشناسان و علاقه‌مندان به طبیعت، به دنبال کشف جدیدی از این غار بروند.

غار علیصدر یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف در استان همدان است و هر ساله بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت، به این غار سفر می‌کنند. این غار با داشتن فضای زیبا و مناظر خیره کننده، بسیاری را به خود جذب کرده و از نظر تاریخی و طبیعی، ارزش بسیاری دارد.

داستان کشف غار علیصدر

مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف، از قدیم‌الایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره‌برداری می‌کردند. تا اینکه در5 مهرماه 1342 شمسی گروهی 14 نفره از اعضای هیئت کوه‌نوردی همدان به سرپرستی محمدطاهرهمایونی، غار علی صدر را مورد بازدید و کاوش قراردادند و توانستند با وسایل ابتدایی، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی، مسافتی از غار را طی کنند. در سال 1346 با پخش خبر کشف این غار شگفت‌انگیز و بی انتها درسطح رسانه‌های ملی، سیل محققان، کوهنوردان و علاقه‌مندان به آثار طبیعی به سوی آن سرازیر شد.

در سال 1352 کوهنوردان همدان دهانه و ورودی غار را به قطر 50 سانتی‌متر تعریض کردند و از سال 1354 استفاده عمومی از غار علی‌صدر آغاز شد. از آن روز تاکنون جهت سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران کارهای زیادی درون غار انجام شده که علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی، مسیرهایی در خشکی به مسیر بازدید افزوده گشته که مناظر جدید و بدیعی را در جلوی دیدگان مشتاق گردشگران قرار می‌دهد

درباره غار علیصدر روایت‌ها و داستان‌های زیادی وجود دارد؛ برخی می‌گویند در زمان جنگ که قتل و غارت مردم را تهدید می‌کرد، روستاییان از این غار به عنوان یک پناهگاه امن استفاده می‌کردند. درباره نام این غار هم می‌گویند که اسم غار علیصدر در گذشته از اسم چوپانی به نام علی سد یا علی صد گرفته شده که به مرور زمان به علیصدر تغییر کرده است. اما واقعیت این است که در نزدیکی غار، روستایی به نام علیصدر وجود دارد؛ به همین خاطر اسم روستا را روی غار گذاشته‌اند.

از زمانی که غارنوردان و کوهنوران حرفه‌ای نقشه کاملی از غار علیصدر تهیه کردند گردشگران زیادی برای بازدید از این غار زیبا به همدان سفر می‌کنند. وقتی وارد غار علیصدر می‌شوید با ساخته‌های شگفت‌انگیز طبیعت که در مدت چندین هزار سال تشکیل شده‌اند روبه‌رو می‌شوید. دیدن این مناظر آن‌قدر هیجان‌انگیز است که شما متوجه گذر زمان نمی‌شوید.

مسعود ملکی – کارشناس ارشد گردشگری و مسؤول روابط عمومی شرکت علیصدر – درباره این غار می‌گوید: «ساختار طبیعی غار علیصدر باعث شده تا اشکالی به صورت طبیعی و بدون دخالت بشر ساخته شود.در قسمتی از غار، سنگی وجود دارد که به صورت پنجه عقاب است. در قسمت دیگری از غار، سنگی به چشم می‌خورد که شبیه اسم مبارک‌ الله است.

قسمت‌های زیادی از غار به شکل‌های مختلفی درآمده‌اند؛ مثل شیر دوسر، کبوتر، قایق وارونه یا قسمت دیگری از سنگ‌های غار که به شکل خوشه انگور است. سنگ‌های دیگری هم وجود دارند که خیلی شبیه گل‌کلمند؛ آن‌قدر طبیعی که احساس می‌کنید واقعا گل کلم هستند.» علاوه بر زیبایی‌های غار علیصدر که یکی از جاذبه‌های این مکان شگفت‌انگیز به شمار می‌رود آب و هوای دلچسب این منطقه هم تاثیر زیادی در جذب مسافران دارد.

مسیرهای دسترسی به غار علیصدر

همانطور که گفته شد، این غار در روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ استان همدان واقع شده و تقریبا یک ساعت با شهر همدان فاصله دارد. شما می‌توانید برای دسترسی به این غار تاریخی از سه مسیر زیر استفاده کنید:

  • مسیر اول: همدان، شهر کبودرآهنگ، سه راهی نوژه، روستای علیصدر، غار علی‌صدر
  • مسیر دوم: همدان، لاریجن، بیجار، غار علی صدر
  • مسیر سوم: همدان صالح آباد، غار علیصدر

ساعت بازدید غار علیصدر

درهای مجتمع غار علیصدر همدان، همه‌روزه و حتی در روزهای تعطیل هم به‌روی مسافران و بازدیدکنندگان باز است، بنابراین شما در هر روزی از سال می‌توانید به تماشای غار علی صدر بروید.

  • ساعت بازدید غار علیصدر در نیمه اول سال: ۸ صبح تا ۱۸
  • ساعت بازدید از غار علیصدر در نیمه دوم سال: ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰

تلفن غار علیصدر و اطلاعات تماس

تلفن غار علیصدر ۰۸۱-۳۵۴۴۴۴۴۱-۴۴
سایت غار علیصدر www.alisadr.com

بلیط غار علیصدر

شما می‌توانید به‌روزترین قیمت بلیط غار علیصدر را در سایت مجموعه گردشگری علیصدر مشاهده کنید. جالب است بدانید که برای بازدید راحت‌تر، امکان خرید اینترنتی بلیط غار علیصدر همدان برای گردشگران فراهم شده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت فروش بلیط غار علیصدر، در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای تاریخ دلخواه خود بلیط تهیه کنید.

توجه داشته باشید که هنگام خرید اینترنتی بلیط غار علی صدر نکات زیر را درنظر بگیرید:

  • امکان برگشت هزینه بلیط‌ وجود ندارد.
  • کودکان بالای ۵ سال حتما باید بلیط ورودی داشته باشند.
  • یک ساعت قبل از سانس ورود به غار، در مجتمع گردشگری علیصدر حضور داشته باشید.
  • بلیط شما مخصوص سانسی است که در سایت انتخاب می‌کنید و بعد از آن به صورت سیستمی باطل می‌شود.
  • کد رهگیری بلیط شما به شماره همراه ثبت شده پیامک می‌شود.
  • در صورت همراه نداشتن کد رهگیری امکان ارائه بلیط در زمان حضور در غار وجود ندارد.
  • جهت تایید و دریافت کارت ورود به غار علی صدر، به گیشه خرید اینترنتی مراجعه کنید.

بهترین فصل برای سفر به غار علیصدر

همدان دارای آب‌وهوای خنک و مطلوبی بوده و زمستان‌های آن معمولا سرد و برف‌گیر است، بنابراین بهترین فصل برای سفر به همدان و بازدید از غار علی‌صدر را می‌توان فصل بهار و تابستان دانست، یعنی در حالت کلی، از اواسط اردیبهشت تا پایان تابستان می‌تواند سفری دلچسب و درجه یک را برای شما رقم بزند.

توجه داشته باشید که دمای غار در فصل‌های مختلف سال تقریبا یکسان بوده و سرد است، بنابراین رهایی از هوای گرم تابستان حتی به مدت یک ساعت هم می‌تواند لذت‌بخش باشد.