بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

دیدنی های مریوان استان کردستان کجاست؟

گردشگری تاریخ : 1402/06/16 158 بازدید

استان کردستان یکی از استان‌های غربی ایران است که با وسعتی بیش از 30 هزار کیلومتر مربع، در سراسر شمال غربی ایران قرار دارد. این استان به دلیل وجود جنگل‌های طبیعی، رودخانه‌های پرآب، پوشش گیاهی متنوع و تنوع فرهنگی، یکی از مناطق زیبا و مورد علاقه گردشگران است.

استان کردستان با مرکزیت شهر سنندج، به عنوان پایتخت این استان شناخته می‌شود. شهر سنندج با جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر، به عنوان شهر بزرگ و مهم استان، دارای توسعه صنعتی و اقتصادی قابل توجهی است. در کنار سنندج، شهرهای دیگری نظیر بانه، مریوان، سقز و سروآباد نیز در این استان قرار دارند.

استان کردستان به عنوان یکی از مناطق با تنوع فرهنگی زیاد، دارای مردمانی با فرهنگ و زبان کردی است. همچنین، مردمان این استان به دلیل برخورداری از پوشش گیاهی غنی، به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. در کنار این فعالیت‌ها، صنایع دستی نظیر قالیبافی، سفالگری و چوب‌کاری نیز در این استان رونق دارند.

استان کردستان با داشتن آثار باستانی و تاریخی متنوع، به عنوان یک منطقه گردشگری مهم شناخته می‌شود. برخی از جاذبه‌های گردشگری این استان شامل قلعه رودخان، تپه‌های کامو و هلو، آبشار زرینه‌سو، دره سراب و تپه‌های خورخوران می‌شوند.

از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد استان کردستان، وجود جنگل‌های طبیعی و پوشش گیاهی متنوع است. این جنگل‌ها به عنوان منابع طبیعی مهم، برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از خشکسالی و کاهش تنوع زیستی، بسیار ارزشمند هستند.

در نهایت، استان کردستان به دلیل وجود منابع طبیعی متنوع، تنوع فرهنگی و تاریخی، و همچنین زیرساخت‌های توسعه‌ای قابل توجه، به عنوان یکی از مناطق مهم و جذاب ایران شناخته می‌شود.

شهرستان مریوان

شهر مریوان یکی از شهرهای مهم استان کردستان است که در جنوب غربی این استان قرار دارد. این شهر با وسعتی بالغ بر 5 هزار کیلومتر مربع، دارای جمعیتی بالغ بر 200 هزار نفر است. شهر مریوان به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران، دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر مریوان، می‌توان به آثار باستانی نظیر قلعه دیرین، قلعه سلطانی، قلعه کتاب و قلعه زمان اشاره کرد. این قلعه‌ها دارای سنگرها، برج‌ها و دیوارهای بلندی هستند که نشانگر قدمت و تاریخ شهر مریوان هستند. همچنین، مساجد و اماکن مذهبی نظیر مسجد جامع مریوان، حرم حضرت امامزاده عبدالله و حرم حضرت امامزاده سید عبدالحسین نیز در این شهر وجود دارند.

شهر مریوان به دلیل وجود رودخانه‌های پرآب، آبشارهای زیبا و مناظر طبیعی خیره کننده، به یکی از مناطق زیبا و دیدنی استان کردستان تبدیل شده است. آبشار باغ‌چه‌سو، آبشار موجران، چشمه‌های آب سرد و دره‌های سرسبز از جمله مناطق طبیعی شهر مریوان هستند که بازدید از آن‌ها برای گردشگران لذت بخش است.

شهر مریوان به دلیل وجود بازارچه‌های محلی و صنایع دستی متنوع، به یکی از مراکز تولید صنایع دستی در استان کردستان تبدیل شده است. قالی‌بافی، سفالگری، چوب‌کاری و تولید صنایع دستی از جمله فعالیت‌های اقتصادی مردم شهر مریوان هستند که به دلیل کیفیت بالا و طرح‌های زیبا، مورد استقبال گردشگران و خریداران قرار می‌گیرند.

در نهایت، شهر مریوان به دلیل وجود تنوع فرهنگی، تاریخی و طبیعی، و همچنین زیرساخت‌های توسعه‌ای قابل توجه، به عنوان یکی از مناطق مهم و جذاب استان کردستان شناخته می‌شود. گردشگرانی که به دنبال طبیعت، فرهنگ و تاریخ هستند، می‌توانند با بازدید از شهر مریوان، لذت بخش‌ترین سفر خود را تجربه کنند.

دیدنی های مریوان

اکنون به معرفی مهم ترین مکان های دیدنی و جاذبه های مریوان می پردازیم.

جاده سنندج به مریوان:

یکی از زیباترین جاده های سنندج، جاده پر پیچ و خم و سرسبز به سمت مریوان است که از جاذبه های مریوان به شمار می رود.

دریاچه زریوار (زریبار):

یکی از زیباترین، منحصر به فرد ترین و بزرگترین دریاچه آب شیرین در دنیا همین (تالاب زریوار) در مریوان می باشد که همچون نگین انگشتر می درخشد و جزء مهم ترین جاذبه های مریوان است. دیدن این دریاچه بزرگترین بهانه برای مسافران و گردشگران است.

آب شیرین این تالاب از طریق چشمه های خود جوش اطرافش تامین می شود. این دریاچه زیبا در میان جنگل های سرسبز قرار دارد و در مجاورت آن انواع گیاهان، پرندگان، آبزیان و همچنین پستانداران زندگی می کنند.

روستای اورامان یا اورامانات تخت:

این روستا یک روستای پلکانی است که در مسیر رودخانه سیروان واقع شده است، ویژگی جالب این روستاها  این می باشد که پشت بام هر خانه ای حیاط خانه دیگر است. این روستا در زمان قدیم (مرکزیت شهر) محسوب می شده و به همین دلیل به عنوان (تخت اورومان) شناخته شده است. مردمان اورامان نام (کردو یا کرتو ) را به خود اختصاص داده اند.

سبک خاص و پلکانی خانه های این روستا به جاذبه های مریوان می افزاید.

رود سیروان:

رود زیبای سیروان  که از بخش مریوان ورزاب سرچشمه می گیرد، بسیار طولانی و پر پیچ و خم است و به معنای (روان پاک) می باشد. انتهای مسیر پر تلاطم این رود به (رود دیاله یا دربندیخان عراق) می رسد.

آبشار گویله:

آبشار گویله در روستای گویله وجود دارد و ارتفاعش به بلندی بیش از پنجاه متر می رسد که مسیر آن از سقز به سمت مریوان است . این مکان بسیار زیبا و سرسبزاز جاذبه های مریوان به شمار می رود.

روستای کانی ساسان:

در مقابل دریاچه زریوار و در دامنه کوه ها، روستای کانی ساسان قرار گرفته است. معماری جالبی که خانه های این روستا دارند به جاذبه های گردشگری مریوان افزوده است. سبک این خانه ها به گونه ای است که هیچ یک از آنها مقابل دیگری نمی باشد و به صورت ردیفی و پشت سر هم ساخته شده اند.

نام این روستا برگرفته شده است از نخستین خانواده سه نفره ای که در این روستا سکونت داشتند و به شغل دامداری مشغول بودند و به همین دلیل (کانی سه نان) نامگزاری شد.

غار کونا شم شم:

در زبان کردی (غار کونا چم چم) به معنای حفره یا سوراخ می باشد که آن حفره ها، محل مناسبی برای سکونت خفاش ها هستند، این غار زیبا و خاص که از جاذبه های گردشگری مریوان به حساب می آید در نزدیکی روستای تراق تپه در میان کوه های شمال شرقی مریوان در منطقه ای به نام کوه چهل چشمه قرار دارد. غار شم شم طی میلیون ها سال از کوه های آهکی همان منطقه تشکیل شده است همچنین دارای سه دهانه بزرگ و کوچک می باشد، این غار به دلیل وسعتش که کمتر از پانصد متر می باشد جزء غارهای کوچک اما زیبا به شمار می رود.

ارتفاعات چهل چشمه:

کوه چهل چشمه ارتفاعی به بلندی سه هزار متر دارد و ۱۴۰ متر از سطح دریا فاصله دارد،  این کوه در ارتفاعات کوهستانی مریوان وجود دارد و وقتی بر روی ارتفاعات این کوه می ایستیم، مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبایی در اطرافش قابل مشاهده است که برای گردشگران سفر کردن به این مکان بهانه خوبیست .

تفرجگاه ملا قوبی:

این تفرجگاه به دلیل وجود زیارتگاهی به نام (ملا قوبی) اینگونه نامگذاری شده است. در اطراف این زیارتگاه مناظری زیبا از درختان انبوه و سرسبز، چشمه های آب و دشت های بکر وجود دارد که این مکان را به جاذبه های مریوان تبدیل کرده است.

قلعه مریوان (قلعه ایمام):

در سه کیلومتری جنوب شرقی مریوان، قلعه مریوان واقع شده است که قلعه ایمام و هلو خان از نام های دیگر این مکان تاریخی می باشد. در حال حاضر تنها از آب انبار و پله های این مجموعه باقی مانده است و بخش زیادی از مجموعه از بین رفته است.

پل گاران (کردلان):

بر روی رودخانه (گاران) که از شمال شرقی مریوان عبور می کند پل تاریخی گاران واقع شده است، این پل از ساروج، سنگ، آجر و همچنین سنگ های تراشیده شده تشکیل شده است و دارای پنج دهنه می باشد. پل گاران جزء آثاری است که در فهرست ملی کشور ثبت شده است.

دشت بیلو:

در دشت بیلو چشم اندازی زیبا از جنگل های اطرافش قابل مشاهده است و همچنین چشمه های آب و پوشش گیاهی فراوانی که در این دشت وجود دارد باعث جاذبه های گردشگری مریوان شده است.

پارک ساحلی زریوار:

این مجموعه تنها مجتمع گردشگری زریوار می باشد که به عنوان پارک ساحلی در میان گردشگران شناخته شده و از جاذبه های به یاد ماندنی مریوان به شمار می رود.

تپه قلعه ننه:

قلعه تپه ننه در جنوب مریوان در روستایی به نام (ننه) واقع شده است و به (قلا) شهرت دارد و نیز یکی از بزرگ‌ترین محوطه‏های غرب کردستان محسوب می شود و از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر نشانه‌هایی از استمرار استقرار دارد، با تلاش‌های کارشناسان این میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تپه ترخان آباد:

تپه ترخان آباد مریوان واقع در محله ترخان آباد است و قدمت آن مربوط به دوران ساسانیان و اشکانیان می باشد. در آن سه گور با بقایایی شامل تعدادی استخوان و یک جمجمه انسان یافت شده و همچنین جزء آثار ملی ایران ثبت شده است.  اکنون به چند نمونه دیگر از مکان های دیدنی و تفریحی مریوان اشاره می کنیم:

کوه برقلا ، کوه کانی چرمه، دشت قمچیان، دشت ناوطاق، باشماق -بازارچه‌ی مرزی، آبشار بل، روستای دره تفی

مقبره پیر شالیار، آبشار سلور و …