بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مکان های دیدنی چابهار در شب

دیدنی های سیستان و بلوچستان تاریخ : 1402/07/25 156 بازدید

چابهار شهری است در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این شهر مرکز استان سیستان و بلوچستان و به عنوان یکی از شهرهای مهم این استان شناخته می‌شود. چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، به عنوان دروازه جنوب شرقی ایران به کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان معروف است.

این شهر به دلیل داشتن بنادر دریایی و هوای گرم و خشک، به عنوان یکی از نقاط گردشگری مهم در جنوب شرقی ایران شناخته می‌شود. همچنین چابهار دارای منابع طبیعی غنی است که در زمینه‌های مختلف مانند کشاورزی، دامداری، صنایع تبدیلی و غیره قابل استفاده است.

در طول تاریخ، چابهار به عنوان یکی از شهرهای مهم در جنوب شرقی ایران شناخته می‌شود. در دوره قاجار، چابهار به دلیل داشتن بنادر دریایی و همچنین موقعیت جغرافیایی خود، به عنوان یکی از نقاط تجاری مهم در جنوب شرقی ایران شناخته می‌شود. در دوره پهلوی، تلاش‌های زیادی برای توسعه شهر صورت گرفت و به دلیل این تلاش‌ها، چابهار به شهری پویا و متحول تبدیل شد.

امروزه، چابهار به عنوان یکی از شهرهای مهم در جنوب شرقی ایران شناخته می‌شود. این شهر دارای بنادر دریایی مهمی است که به صادرات کالاهای مختلف از جمله نفت، گاز، محصولات کشاورزی و صنعتی کمک می‌کند. همچنین در حوزه گردشگری، چابهار به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی مانند سواحل زیبا، جزیره های دیدنی و غیره، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم در جنوب شرقی ایران شناخته می‌شود.

در نهایت، می‌توان گفت که چابهار به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی خاص، منابع طبیعی غنی و بنادر دریایی مهم، به عنوان یکی از شهرهای مهم در جنوب شرقی ایران شناخته می‌شود. همچنین در حوزه گردشگری، چابهار به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی زیبا، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم در جنوب شرقی ایران شناخته می‌شود.

چرا به چابهار، چهار بهار می‌گویند؟

موقعیت جغرافیایی با تنوع زیادی جاهای دیدنی چابهار ارتباط تنگاتنگی دارد. مثلا مجاورت چابهار به ساحل دریای عمان و اقیانوس هند باعث شده تا تمام فصل‌های آن، حال و هوای بهاری داشته باشند. اگر ادامه شرح موقعیت چابهار و جاذبه‌های آن را بخوانید؛ دقیقا متوجه این موضوع می‌شوید.

چابهار از آب و هوایی معتدل و همیشه بهاری برخوردار است و به همین دلیل به آن چابهار (چهار بهار) گفته می‌شود. چابهار در همسایگی دریا و در مجاورت مدار راس السرطان بوده و تا حدودی میزبان بادهای موسمی است. این شرایط به آب وهوای گرمسیری و معتدل با رطوبت نسبی انجامیده است. فصل تابستان، خنک‌ترین فصل چابهار با حداکثر 31 درجه سانتی گراد است. در فصل زمستان با ۱۹ درجه سانتی‌ گراد گرم‌ ترین بندر جنوبی کشور می‌شود.

شهر بندری چابهار در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان، در ساحل دریای عمان و اقیانوس هند است. این شهر تنها بندر اقیانوسی ایران است. به همین خاطر در لنگرگاه آن، کشتی‌‌های اقیانوس‌‌پیما و شناورهای بزرگ تجاری پهلو می‌گیرند. به دلیل جاذبه‌های پرشمار طبیعی که در این شهر بندری وجود دارد، به نام بهشت جنوب ایران هم شناخته شده است. از خوبی‌های دیگر بندر چابهار این است که برخلاف بندر عباس از منطقه پرتنش خلیج فارس به دور مانده و تا حدودی از دسترس دشمنان منطقه‌ای و جهانی در امان است.

چابهار از مهم‌ترین مناطق آزاد ایران است و به دلیل نزدیک ‌بودن مسیر آن به کشورهای آسیای میانه به خصوص پاکستان و هندوستان برای دست یافتن به آب‌‌های آزاد، موقعیت استراتژیکی را از آن خود کرده است. این شهر، بالغ بر 24 هزار کیلومتر مساحت دارد. اگر قصد گشتن در آن را دارید نباید تنها به شهر چابهار اکتفا کنید. باید ماشین را زیر پا بگذارید و گوشه گوشه‌ی جاده‌ها و روستاهایش را زیر و رو کنید. مطمئن باشید از این گشت و گذار پشیمان نمی‌شوید و هر بار با جاذبه‌ای جدید و پدیده‌ای خیره کننده روبرو می شوید.

خبر خوش اینکه جاهای دیدنی چابهار برای طبیعت گردی هنوز بکر است و چندان دستخوش مدرنیزه و هجوم گردشگران غیر مسئول نشده است. سواحل آن بسیار تمیز و بکر و در بعضی از فصول سال تقریبا خلوت است.

مردم چابهار بیشتر از قوم بلوچ اند و مذهبشان غالبا اهل سنت است. مردمانی بسیار غیور و در عین حال خونگرم اند. هنگام بازدید از جاذبه‌های گردشگری چابهار و مناطق روستایی و شهری یادتان باشد با خرید سوغات چابهار و صنایع دستی از ایشان می‌توانید به رشد مشاغل گردشگری در میان‌شان کمک کنید.

جاهای دیدنی چابهار در شب

وقتی یک بار به چابهار رفته باشید نمی‌دانید که شب‌ها کدام جاذبه را برای گذراندن یک شب عالی انتخاب کنید! چون بیشتر ساحل‌های زیبای چابهار بکر و خالی از امکانات هستند. به همین خاطر در اغلب اوقات، هیچ سیستم روشنایی در آنجا وجود ندارد. حتی هیچ مغازه، دکه یا منطقه مسکونی وجود ندارد که بتوانید به کمک آن‌ها راه را پیدا کنید.

تنها نوری که در اختیار خواهید داشت، همین نور چراغ‌های ماشین است که شاید در مسیر کمک‌تان کند و راه را نشان‌تان دهد. ولی همین امکانات کم هم برای تماشای مناظر جوابگو نیست. با این حال، اگر در بین لیست مکان‌های گردشگری چابهار بگردید، باز هم جاذبه‌ای برای لذت بردن در شب پیدا می‌کنید. برای آن دسته از گردشگرانی که امکانات روشنایی و کمپ زدن به همراه ندارند، جاذبه‌های زیر را در چابهار توصیه می‌کنیم.

1- ساحل نورانی ، رویایی‌ترین شب پرستاره

شاید یکی از «جذاب‌ترین مکان های دیدنی چابهار» ساحل نورانی باشد که شب‌ها پر از الماس‌های درخشان و آبی رنگ می‌شود. این الماس‌ها در واقع فیتوپلانگتون‌هایی هستند که پاییز و زمستان به ساحل چابهار می‌آیند و یکی از چشم‌نوازترین «جاهای دیدنی چابهار در شب» را نقاشی می‌کشند.

  • یادتان باشد این موجودات نورانی را در ظرف‌ها برای خودتان جمع نکنید. چون عمرشان کوتاه است و برایتان فقط یک سری ماسه باقی می‌ماند.

بگذارید زیبایی‌های طبیعی هر منطقه برای خودش بماند. ساحل روستای درک چابهار، ساحل روستای تنگ، دریاچه لیپار، خلیج پزم، بندر گواتر و کل ساحل مکران از زیباترین کرانه‌های کشور است که در ادامه، هنگام پرداختن به دیدنی‌های چابهار به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

2- پارک سنگی لیپار

یکی از زیباترین جاهای دیدنی چابهار در شب پارک سنگی لیپار است. البته زیبایی‌های این منطقه در روز را نیز نمی‌توان انکار کرد. پارک سنگی لیپار در ساحل مکران واقع شده و یکی از بهترین مکان‌های تفریحی در سفر به چابهار به شمار می‌رود. در این پارک می‌توانید در آرامش به تماشای ساحل بنشینید و لذت ببرید. در پارک سنگی لیپار که جزو مجموعه هتل لیپار به شمار می رود شب و روز کافی شاپ، یک رستوران و طبیعتی زیبا انتظار مسافران را می‌کشد.

از آنجا که این ساحل عمومی است و در مرکز شهر قرار دارد بیشتر گردشگران بومی و غیر بومی به آن مراجعه می‌کنند. شب‌ها بچه‌ها با آرامش می‌توانند کنار ساحل آب بازی کنند. خانواده‌ها هم می‌توانند در کنار یکدیگر از این فضا لذت ببرند. کلبه غواصی نیز در انتهای همین پارک قرار دارد.

3- پلاژ ساحلی تیس

از دیگر تفریحات چابهار رفتن به پلاژ ساحلی تیس و شنا است. پلاژ ساحلی تیس به دلیل ساحل کم عمق و تمیزی که دارد، بسیار محبوب است و کودکان و بزرگسالان می‌توانند بهترین اوقات را در این مکان سپری کنند. عمق آب تا فاصله صد متری ساحل کمتر از یک و نیم متر است و دیگر لازم نیست نگران فرزندان‌تان باشید. همچنین در این پلاژ ساحلی، رستوران، اغذیه فروشی، دوش ساحلی، قایق سواری، جت اسکی، استخر بادی و سرسره آبی نیز وجود دارد تا بهترین اوقات را برای شما رقم بزند.

با ورود به شهر چابهار و گذر کردن از خیابان اصلی با تابلوهای منطقه گردشگری تیس مواجه می‌شوید. این ساحل محل خوبی برای گذران یک روز تا شب، کمپ زدن، غذا خوردن و بازی کردن است. ساحل تیس فضایی خانوادگی بریا بومیان و مسافران چابهار است.

4- مقبره امامزاده غلام رسول

امامزاده غلام رسول از نام آوران شیعه بوده که بیشتر به عنوان لوطی معروف بوده است. غلام رسول به شاد کردن مردم اهمیت زیادی می‌داده و شیوه زندگی وی مورد توجه مردم قرار گرفته است. مقبره وی که ساخت آن به 456 قمری بازمی‌گردد، زیارتگاه مسلمانان بومی و حتی هندی است. گفته می‌شود این شخصیت اصالتا هندی بوده است. بنای آرامگاه در جانب شرقی خلیج چابهار به فاصله 5 کیلومتری قرار دارد.

زائران آرامگاه هر سال در سالگرد مرگ وی که آخر ذی‌القعده است، 10 روز رقص و پایکوبی می‌کنند و ساز و دهل می‌زنند. معماری مقبره متشکل از بنایی گنبدی بر روی صفه ای یک متری است. گنبد پایه‌ای شش ضلعی دارد و از تزئیناتی همچون کاشیکاری و غیره بر روی آن خبری نیست. گچبری‌هایی به صورت طاقچه و طاقنما بنا را تزئین کرده است. این مکان، هم اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری چابهار است و افراد زیادی برای بازدید از آن به چابهار سفر می‌کنند.

  • آدرس مقبره غلام رسول چابهار: جانب شرقی خلیج چابهار به فاصله 5 کیلومتری

5- موزه محلی چابهار و آشنایی با فرهنگ بومیان

موزه محلی چابهار جزو شناخته‌شده‌ترین جاذبه های گردشگری چابهار و از موزه‌های مردم‌شناسی است. بنای کهن فرمانداری چابهار که هم اکنون به موزه تبدیل شده به دوره قاجار بازمی‌گردد. این بنا بر روی سکویی یک و نیم متری با وسعت نزدیک به 650 متر مربع بنا شده و دارای 3 درب ورودی، اتاق‌‌های متعدد، راهرو و … است. این بنا در 2 طبقه است. بخشی از آن به وسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی محصور شده است. 

در بخش‌های مختلف، ماکت‌هایی بسیار شبیه به انسان واقعی مشاهده می‌شود که مشغول کاسبی و کارهای خانگی و سایر مشاغل بومی منطقه می‌باشند. با کمی گشت و گذار در موزه می‌توان با فرهنگ بومیان چابهار آشنا شد و در ضمن گذری به صنایع دستی و آثار تاریخی چابهار داشت.

برچسب‌ها: