بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مکان های دیدنی تفلیس و باتومی

دیدنی های گرجستان تاریخ : 1402/07/15 127 بازدید

تفلیس

تفلیس، پایتخت جمهوری گرجستان است و در شمال شرقی این کشور واقع شده است. این شهر با تاریخی بسیار قدیمی و فرهنگی غنی، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

تفلیس با دارا بودن آثار تاریخی و فرهنگی متعدد، یک شهر توریستی بسیار مهم در منطقه قفقاز است. قلعه ناریکلا، کلیسای متحده، موزه ملی گرجستان، کلیسای سنت جرج و باغ‌های بزرگ شهر از جمله جاذبه‌های دیدنی تفلیس هستند.

این شهر با داشتن معماری سنتی و خانه‌های رنگارنگ، جذابیت خاصی دارد. همچنین، با وجود پل‌های قدیمی و زیبا، تفلیس به عنوان شهر پل‌ها نامیده می‌شود.

تفلیس همچنین با داشتن بازارهای قدیمی و محلی، برای خرید لباس‌های سنتی و صنایع دستی بسیار مناسب است. همچنین، این شهر با داشتن رستوران‌های متعدد و خوراکی‌های محلی، برای علاقه‌مندان به غذاهای گرجی یک مقصد بسیار جذاب است.

در کنار این همه جاذبه‌های گردشگری، تفلیس با داشتن آب‌گرم‌های طبیعی، به عنوان یک مقصد تفریحی و سلامتی نیز شناخته می‌شود. این آب‌گرم‌ها با داشتن خواص درمانی و آرامش بخش، برای بازدیدکنندگان بسیار مناسب هستند.

در نهایت، تفلیس با داشتن همه این جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی، برای بازدیدکنندگان خارجی یک شهر جذاب و پرطرفدار است که هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

باتومی

باتومی شهری در جنوب غربی گرجستان است که در نزدیکی دریای سیاه واقع شده است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است و به دلیل آب و هوای مطلوب و پوشش گیاهی خوب، بسیاری از گردشگران از سراسر جهان به این شهر سفر می‌کنند.

باتومی دارای تاریخچه‌ای باستانی است و از دوران باستان به عنوان یکی از مراکز تجارت در منطقه شناخته شده بود. در قرون وسطی، باتومی به عنوان یکی از شهرهای مهم در منطقه شناخته می‌شد و در دوره صفویه به دست ایرانیان اشغال شد. در دوران روسیه تزاری، باتومی به عنوان یکی از شهرهای مهم در منطقه شناخته می‌شد و بعد از جنگ جهانی دوم، به عنوان یکی از شهرهای بزرگ جمهوری شوروی گرجستان شناخته شد.

امروزه، باتومی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم در منطقه شناخته می‌شود. این شهر دارای جاذبه‌های زیادی است که شامل موزه‌ها، کلیساها، مساجد، باغ‌ها و پارک‌ها، اماکن تفریحی و ساحل‌های زیبای دریای سیاه می‌شود.

باتومی دارای ساحل‌های زیبایی است که به دلیل آب و هوای مطلوب و پوشش گیاهی خوب، بسیاری از گردشگران از سراسر جهان به این شهر سفر می‌کنند. ساحل‌های باتومی دارای شن و ماسه سفید هستند و آب دریا بسیار صاف و آرام است که باعث شده تا بتوانید با آرامش و راحتی در آب دریا شنا کنید.

در باتومی، شما می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر بازدید کنید. باغ باتومی، کلیسای باتومی، موزه هنرهای زیبا و موزه تاریخی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر هستند که به دلیل زیبایی و قدمت خود، بسیار مورد علاقه گردشگران هستند.

علاوه بر این، شما می‌توانید در باتومی از فعالیت‌های تفریحی متنوعی نظیر پارک‌های آبی، بازی‌های ماشین سواری و بازی‌های الکترونیکی لذت ببرید. همچنین، شما می‌توانید از غذاهای محلی و خوراکی‌های خوشمزه در رستوران‌های محلی شهر لذت ببرید.

در کل، باتومی یک شهر زیبا و جذاب با جاذبه‌های گردشگری فراوان است که برای سفر به گرجستان حتماً باید این شهر را در لیست سفر خود قرار دهید.

بهترین جاهای دیدنی باتومی

۱- بلوار باتومی؛ مصداق مسیر از مقصد زیباتر است

باتومی، مروارید ساحلی گرجستان است که دارای دریای عالی، ساحلی بی نظیر، معماری مدرن اروپایی، کافه‌ و زندگی شبانه فوق العاده جذاب است. آب و هوای نیمه گرمسیری این منطقه باعث شده که شب‌های پرجنب و جوشی را در باتومی شاهد باشیم.

یکی از زیباترین خاطراتی را که در مدت اقامت در باتومی می‌توانید برای خود بسازید، پیاده روی در بلوار باتومی، هنگام شب خواهد بود. با پیاده روی در این بلوار می‌توانید دورنمای مکان‌های دیدنی باتومی را نیز مشاهده کنید، چون فاصله آن‌ها زیاد نیست. خط ساحلی بلوار با خانه‌های ییلاقی، کافه‌ها، رستوران‌ها، نیمکت‌ها و مجسمه‌ها آراسته شده است و یکی از جاهای دیدنی باتومی را به وجود آورده است.

۲- مجسمه علی و نینو؛ قصه جذاب عاشقانه

مجسمه‌های علی و نینو هم یکی از جاهای دیدنی باتومی هستند که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان سمبل و نماد باتومی یاد کنیم. ساخت این اثر هنری براساس رمانی از نویسنده معروف، قربان سعید بوده است. آثار این نویسنده به ۳۰ زبان مختلف ترجمه شده است. این اثر تجسمی که اکنون به یکی از جاهای دیدنی باتومی تبدیل شده، در واقع بازتابی از این رمان بوده که در آن داستان عشق ملموس یک پسر آذربایجانی مسلمان و یک دختر گرجستانی که پیرو دین مسیحیت بوده، روایت شده است.

امارا کوسیتادزه، سازنده این اثر یکی از هنرمندان برتر بین المللی است که جوایز بسیاری هم به دست آورده است. جذاب‌ترین بخش این اثر هنری، ظاهر دو عاشق است که به سمت یکدیگر حرکت کرده و سرانجام به هم می‌رسند، در هم ترکیب می‌شوند و یک پیکر واحد را می‌سازند. سپس بار دیگر از هم جدا شده و داستان این وصال و فراق ادامه دارد. این اثر هنری علاوه بر سبک خلاقانه‌ای که دارد، در شب با نورپردازی زیبا، جلوه خیره کننده‌ای دارد. همین نکته باعث شده که در فهرست یکی از بهترین جاهای دیدنی باتومی قرار بگیرد.

۳- سواحل زیبا یکی از بکرترین جاهای دیدنی باتومی

بدون شک از جمله زیباترین جاذبه‌های گردشگری باتومی، سواحل آن ‌هستند. سواحل بکر و زیبا از جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی باتومی هستند و خوشبختانه سواحل زیادی در نزدیکی این شهر زیبا قرار دارد. یکی از این سواحل زیبا، ساحل گونیو است. سواحل گونیو، مقصد انتخابی اکثر گرجی‌ها و بسیاری از گردشگران است که به دنبال گذراندن تعطیلات تابستانی خود ‌هستند.

آب و هوای بسیار عالی و منظره‌های زیبای آن بسیار چشم نواز است و هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. گوینو مانند مرواریدی در سواحل گرجستان است، که آب تمیز و شفافی هم دارد. اطراف آن پوشیده از جنگل‌های سر‌سبز است و همین امر، ساحل گونیو را به مکانی بی نظیر برای گذراندن تعطیلات خانوادگی تبدیل کرده است.

افراد محلی بیشتر اوقات از باتومی به سواحل گونیو و روستاهای مجاور می‌روند و این مکان‌ها را از برترین محل‌های باتومی می‌دانند. شما می‌توانید با اتوبوس از باتومی به این مکان بروید، چون تنها ۱۵ دقیقه با باتومی فاصله دارد و این سفر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با تاکسی طول می‌کشد. شما در این محل می‌توانید از قلعه گونیو هم دیدن کنید که از جمله مشهورترین جاهای دیدنی باتومی است.

۴- دریاچه نوری گلی؛ یادگار افسانه‌ آنگیسا

دریاچه نوری گلی در مرکز پارک واقع شده و حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ متر با ساحل فاصله دارد. عمق این دریاچه به ۷ تا ۸ متر می‌رسد و سطح کل آب آن را در حدود ۵.۵ هکتار تخمین زده‌اند. دریاچه نوری گلی از آب‌های زیر‌زمینی تغذیه می‌شود.

در گذشته رودخانه آنگیسا شاخه‌ای از این دریاچه بوده است. نامگذاری این دریاچه به افسانه‌ای غم انگیز بر می‌گردد که در آن گفته می‌شود، پسربچه‌ای به نام نوری در دریاچه غرق شده است. مادر بچه هر روز به کنار دریاچه می‌رفته و کودک خود را نوری گلی صدا می‌کرد و می‌گفت نوری گلی من منتظر تو هستم.

در گذشته اطراف این دریاچه پر از شغال و گراز بوده است. اما حالا در اطراف آن بهسازی‌هایی انجام گرفته و بندر جدیدی ساخته شده است. پس از آن قایقرانی در دریاچه به عنوان فعالیت مورد علاقه ساکنین باتومی تبدیل شد. این دریاچه با نورپردازی‌های زیبا و منظره‌ای چشم‌نواز به یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین جاذبه های گردشگری باتومی تبدیل شده که اغلب گردشگران حداقل یک بار از آن دیدن می‌کنند و خاطره‌های زیبایی برای خود می‌سازند.

۵- آبشار ماخونتسی

آبشار ماخونتسی هم یکی از جاهای دیدنی باتومی است که از جمله محبوب‌ترین آبشارهای کشور گرجستان هم به شمار می‌آید. آبشار ماخونتسی در آندارا، در دهکده ماخونستی واقع شده است. شما در هر فصلی می‌توانید از این آبشار دیدن کنید و از زیبایی‌های خیره کننده آن لذت ببرید.

در این دهکده محصولات طبیعی بی نظیری وجود دارد که مردم محلی آن‌ها را درست ‌می‌کنند. فاصله آبشار ماخونتسی تا شهر باتومی تنها ۳۰ کیلومتر است و شما می‌توانید با مینی بوس، بعد از حدود ۳۰ دقیقه به این منطقه برسید. مطمئن باشید دیدن این آبشار زیبا، ارزش این راه را دارد و شما از مسافتی که طی خواهید کرد به هیچ وجه پشیمان نمی‌شوید. چون فضای بسیار زیبایی برای عکاسی دارد و آبشاری را می‌بینید که از ارتفاع ۲۰ متری به روی صخره‌ها می‌ریزد.

همچنین یک خبر خوب برای علاقه مندان به شنا این است که در تابستان زیر این آبشار فضایی برای شنا کردن هم وجود دارد. کشور گرجستان دارای آبشارهای زیبای دیگری هم هست، اما این آبشار نزدیکترین آن‌ها به باتومی است، به همین خاطر گردشگرانی که برای تفریح به باتومی می‌روند، اغلب از این آبشار دیدن ‌می‌کنند. همچنین محیط اطراف این آبشار به دلیل وجود روستایی که در نزدیکی آن است، می‌تواند مدت زیادی شما را سرگرم کند.

مکان های دیدنی قفلیس

قلعه ناریکالا (Narikala Fortress)

قلعه ناریکالا از قدیمی‌ترین جاذبه های تفلیس به شمار می‌رود که در زمان امپراطوری ساسانیان ساخته شده‌ است و اگر در بافت قدیمی شهر باشید، می‌توانید از هر زاویه این بنای جذاب را ببینید. هر چند که قلعه ناریکالا سالیان بسیار دور ساخته شده‌ است، اما سال‌ها بعد حکومت‌های ترک، روس و عرب هر کدام بخش‌هایی را به قلعه ناریکالا اضافه کرده‌اند. از طرف دیگر، اگر شب هنگام روی تپه‌ای که این قلعه روی آن بنا شده بایستید، نمای زیبایی از شهر را خواهید دید. معمولا مسافران در تور تفلیس حتما از این قلعه دیدن می‌کنند.

کلیسای جامع تثلیث تفلیس (Tsminda Sameba Cathedral)

کلیسای جامع تثلیث یا کلیسای جامع تسمیندا سامبا اصلی‌ترین کلیسای ارتودکس تفلیس و به‌گفته بسیاری، یکی از بزرگترین کلیساهای ارتودکس جهان است. هر چند که این کلیسا قدمت زیادی ندارد و ساخت آن در سال 2004 به پایان رسیده‌ است، اما به‌دلیل جذابیت‌هایی که دارد، خیلی زود به یکی از مکان های دیدنی تفلیس تبدیل شد.

این کلیسا طراحی مدرن دارد و از 9 کلیسای گوناگون، صومعه، هتل، مدرسه و آکادمی الهیات تشکیل شده است. در ضمن پیشنهاد کاربران لست سکند که پیش از این به سراغ جاذبه های تفلیس رفته‌اند، این است که تلاش کنید در زمان غروب آفتاب در آنجا حاضر باشید تا یکی از زیباترین غروب‌های خورشید را بتوانید ببینید، همچنین نورپردازی زیبایی که پس از غروب آفتاب دیه می‌شود و به صورت ویژه برای این مکان طراحی شده، ظاهر خاصی به آن می‌دهد.

پل صلح (The Bridge of Peace)

پل صلح یکی از مهم‌ترین بناهای شاخص شهر تفلیس است که عمر چندانی هم ندارد، اما از سال 2011 با افتتاحش به یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های عابرپیاده شهر تبدیل شد. این پل طراحی منحنی مدرنی دارد و می‌تواند برای بسیاری از علاقه‌مندان به معماری از این منظر هم جالب باشد. برای این پل به‌ عنوان یکی از مکان‌های دیدنی تفلیس، نورپردازی زیبایی در شب در نظر گرفته شده‌ است که می‌تواند برای عکاسی و گذران وقت جای خوبی باشد. هرچند این پل به بسیاری از دیگر جاهای دیدنی تفلیس نزدیک است و احتمال زیادی دارد شما حتی ناخواسته به سراغ آن بروید.