بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مکان های دیدنی اراک

گردشگری ایران تاریخ : 1402/09/14 173 بازدید

شهر اراک، مرکز استان مرکزی در شمال غربی ایران قرار دارد. این شهر با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر، یکی از شهرهای پرجمعیت و مهم ایران است. اراک در سال‌های اخیر به دلیل وجود صنایع بزرگ و تولیدات متنوع، به یکی از شهرهای صنعتی مهم ایران تبدیل شده است.

اراک دارای آب و هوای نیمه خشک و کوهستانی است و در فصل تابستان دمای بسیار بالایی دارد. در این شهر، از جاذبه‌های گردشگری متنوعی مانند پارک‌ها، بناهای تاریخی و آثار باستانی، موزه‌ها و غارها بهره می‌برند. از جمله جاذبه‌های گردشگری معروف در اراک، پل خواجو، آبشار شیرین‌آباد، قلعه نوشیر، مسجد جامع اراک و موزه ملی ایران خورشید هستند.

در شهر اراک، صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، نساجی، چوب و مبلمان، پوشاک و پوست و کفش تولید می‌شود. همچنین، شهر اراک دارای یک فرودگاه بین‌المللی است که به صورت منظم پروازهای داخلی و بین‌المللی را انجام می‌دهد.

به علاوه، در شهر اراک به دلیل وجود دانشگاه‌های معتبری مانند دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور، زندگی دانشجویی نیز بسیار فعال است. این شهر دارای فضایی آرام و دوستانه است که برای زندگی و کار کردن بسیار مناسب است.

در نهایت، شهر اراک با توجه به جاذبه‌های گردشگری، فعالیت‌های صنعتی و تولیدات متنوع، به یکی از شهرهای پرجمعیت و پر رونق ایران تبدیل شده است.

دیدنی های اراک

حمام چهارفصل یا موزه مردم‌شناسی، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اراک

محمد ابراهیم خوانساری به فرمان احمد شاه قاجار، بزرگترین حمام ایران را با مساحت حدود هزار و ۶۰۰ متر مربع ساخت که شامل چهار بخش زنانه، مردانه، حمام ویژه اقلیت‌های دینی و حمام خصوصی است. در چهار جهت حمام و در بخش سربینه مردانه، تابلوهای کاشی‌کاری که چهار فصل سال را به تصویر کشیده‌اند قرار دارد که یکی از زیباترین آثار معماری و کاشی‌کاری دوره ی قاجار است. نام چهار فصل برگرفته ازاین تابلوهاست. آب مورد نیاز حمام از قنات تامین می‌شده است و برای گرم نگهداشتن آن ارتفاعش را حدود ۳/۵ متر پایین‌تر از خیابان‌های اطرافش ساخته‌اند. امروزه بخشی از حمام به موزه مردم‌شناسی اختصاص یافته است. از آثار شاخص این موزه می‌توان به محراب تاریخی مسجد جامع ساوه اشاره کرد.

مدرسه سپهداری یا مدرسه امام خمینی

این بنای تاریخی که در واقع نخستین مرکز علوم دینی در اراک است به سبک معماری مدارس دوره صفویه و به همت یوسف خان گرجی در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار احداث شده است. این بنا دربافت قدیمی و مرکزی شهر و در مجاورت بازار اراک ساخته شده است. سال‌ها بعد در سال ۱۳۳۳ هجری قمری آیت‌الله حائری یزدی این مدرسه را به یکی از بزرگترین مدارس علمیه کشور تبدیل کرد. آیت‌الله خمینی، نورالدین عراقی و آیت‌الله گلپایگانی در این حوزه علمیه درس تحصیل کرده‌اند.

قلعه حاج وکیل یا عمارت کلاه فرنگی

یک شرکت تجاری انگلیسی به نام زیگلر، در اواخر دوره قاجاریه، بنایی شامل حیاط، ایوان، شبستان و بالاخانه در محوطه‌ای به مساحت سه هزار و ۸۰۰ متر مربع ساخت. پس از منحل شدن شرکت، یکی از متمول‌ترین افراد شهر اراک به نام حاج محمد حسین میثمی وکیل، آن را خریداری کرد و از آن پس به نام قلعه حاج وکیل معروف شد. قسمت شمالی عمارت کلاه فرنگی وکیل اراک برونگرا و بخش جنوبی آن نیمه درونگرا است. ستون‌ها و قسمت‌هایی از خارج عمارت با  کاشی‌های لعابدار مزین شده است ولی در داخل بنا تزئینات خاصی دیده نمی‌شود. پنجره‌های قلعه نیز از شبکه‌های چوبی زیباست. در بالای طبقه همکف این بنا کلاه فرنگی زیبایی دیده می‌شود. مساحت کل عمارت حدود ۹۰۰ متر مربع است. اکنون این بنا دانشگاه جامع علمی کاربردی صنایع دستی اراک است.

بقعه پیرمرادآباد

در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی اراک، د‏ر روستای مرادآباد، بنای تاریخی پیر مرادآباد قرار دارد که قدمت بنای اصلی آن مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری است. بقعه پیرمرادآباد عمارتی چند ضلعی منتظم روی دوازده پایه با ارتفاع ۱۴متر است و گنبد دواری از جنس گل با ارتفاع پنج متر جلوه خاصی به این عمارت می‌بخشد. از ویژگی‌های خاص معماری آن می‌توان به طاق‌نماهایی با گره چینی و تزئینات آجرنما اشاره کرد. موزه این مجموعه هم بسیار دیدنی است.

کاروانسرای شاه عباسی از جاهای دیدنی اراک

در کناره غربی رشته کوه‌های هفتادقله، در ۳۵ کیلومتری شهرستان اراک، کاروانسرایی قدیمی  با سبک معماری چهار ایوانی وجود دارد. این بنا یکی از جاهای دیدنی اراک و متعلق به دوران حکومت صفویان است. این کاروانسرا به صورت مربع با چهار ایوان در چهار جهت اصلی است و یک حیاط مرکزی دارد. نمای داخلی کاروانسرا به گونه‌ای است که در هر ضلع اصلی، در وسط، یک ایوان رفیع تعبیه شده است و در دو طرف آن سه حجره با ایوان‌های کوچک در نظر گرفته شده است. خصوصیات منحصر به فرد کاروانسرای شاه عباسی اراک، باعث شده است این بنا به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۸ به ثبت برسد.

کلیسای مسروپ مقدس

در سال ۱۹۱۴ میلادی، به کمک ارامنه شهر اراک، کلیسایی به نام کلیسای مسروپ مقدس در این شهر احداث شد که شامل مدرسه مختص ارامنه، تالار اجتماعات، منزل کشیش و اقامتگاه سرایدار بود. این کلیسا دو ورودی در قسمت‌های جنوبی و غربی دارد. نقشه بنا، بازیلیک مستطیل شکل و شرقی غربی است که در چهار جهت نورگیرهای متعددی دارد. در جلوی ورودی غربی برج، ناقوس کلیسا واقع شده است. این بنا در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مجموعه تاریخی بازار اراک

در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار، با توجه به نیازهای زندگی شهری، مجموعه بازار اراک شامل مسجد، مدرسه، سقاخانه، حمام و آب‌انبار دراین شهرساخته شد که از هر سو به دروازه‌های اصلی شهر متصل بود. امروزه با اینکه فقط مسجد و سقاخانه باقی مانده‌اند ولی هنوز از مراکز مهم  و پررونق خرید این شهر و یکی از جاهای دیدنی اراک محسوب می‌شود. این مکان بازاری سرپوشیده است به طول کمتر از یک کیلومتر و دیوارهایی بلند که در بعضی جاها به هفت متر هم می‌رسد. همچنین راه‌های ورود و خروج متعددی در این بازار تعبیه شده است که در مواقع حادثه یا آتش‌سوزی موجب بالا رفتن سرعت خروج مردم می‌شود. در بازار اراک بعد از گذر ملاقاسم، سرای کاشانی با معماری بسیار نفیس و منحصربه‌فرد، قراردارد. در انتهای سرا، موزه سلطان‌آباد که اولین موزه خصوصی در اراک است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اراک محسوب می‌شود قرار دارد. این موزه شامل مجموعه‌ای بسیار نفیس از آثار هنری خوشنویسان و کاتبان مشهور دوره اسلامی، تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای، آثار فلزکاری با کتیبه‌ها و خطوط اسلامی است.

برج شیشه یا ارگ حکومتی اراک

اوایل قرن سیزدهم هجری قمری و زمان سلطنت فتحعلی شاه، به مباشرت یوسف خان سپهدار، ارگی به منظور اقامت حاکم و مرکزحکومتی شهر بنا شد که تا چندی پیش یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اراک بود. در بالای ارگ، تزیینات کاشی‌کاری معلق با طرح لوزی به کار رفته بود که در هنگام تابش خورشید می‌درخشید و به همین دلیل بنای ارگ را برج شیشه‌ای می‌نامیدند. ناصرالدین شاه در سال ۱۳۰۹ جهت اقامت خود در اراک، ارگ شیشه‌ای را انتخاب کرد. علی‌رغم اینکه این اثر، جزء آثار ملی ثبت شده است اما متاسفانه در سال۱۳۶۱ برخلاف قانون آن را تخریب کردند و امروزه چیزی به جز منزل سپهدار از آن باقی نمانده است. در حال حاضر در میدان سردار شهر، نمادی کوچکی از برج را به عنوان یادبود ساخته‌اند و نصب کرده‌اند‌.

 شهر بازی لاله اراک

درخارج ازشهر اراک و در کنار هتل پنج ستاره امیرکبیر، در کوهپایه، شهربازی لاله قرار دارد. سه لونا پارک، یک رستوران و آلاچیق‌های متعددی در کوهستان و همچنین مجهز و به روز بودن، این شهربازی را به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی اراک تبدیل کرده است. قطار شادی، سرسره آبشاری و شبیه‌سازماشین و دلفین، رنجر، قصربادی، سینما پنج بعدی، چرخ فلک وکلبه وحشت ازجمله بازی‌های این مکان است.

 باغ وحش و پارک جنگلی

باغ وحش و پارک جنگلی شهید باهنر اراک در حاشیه جنوب‌ شرقی شهرستان، در ابتدای جاده‌ تهران واقع شده‌است. باغ‌وحش اراک در مساحتی حدود ۳۲ هکتار، حدود ۴۵ گونه شامل شیر، خرس، روباه، شغال، کفتار، درنا، عقاب، جغد، سگ پاکوتاه، اردک، غاز، طاووس، خرگوش و حیوانات دیگر را در خود جای داده است. فضای سبز این پارک با گونه‌های مناسب و سازگار با اقلیم اراک به زیبایی آراسته شده است. در پارک جنگلی اراک امکان کمپ‌زدن و تجربه لحظاتی شاد با خانواده و دوستان وجود دارد.

برچسب‌ها: