بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مکان های تفریحی دیدنی خرمشهر

گردشگری ایران تاریخ : 1403/01/20 41 بازدید

خرمشهر یکی از شهرهای زیبا و تاریخی استان خوزستان در جنوب غربی ایران است. این شهر با موقعیت جغرافیایی مناسب خود، دارای جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران و بازدیدکنندگان است. در ادامه به برخی از ویژگی‌ها و جاذبه‌های خرمشهر اشاره خواهیم کرد:

1. تاریخچه: خرمشهر یکی از شهرهای با تاریخچه طولانی است که به دوران قاجار و پادشاهی های مختلف ایران بازمی‌گردد. در طول تاریخ، این شهر به عنوان یکی از مهمترین مراکز تجارت و صنعت در جنوب غربی ایران شناخته شده است.

2. جاذبه‌های طبیعی: خرمشهر با دارا بودن مناظر طبیعی زیبا مانند رودخانه کارون، جنگل‌های پلدختر و جزایر هنگام، گزینه بسیار مناسبی برای علاقمندان به گردشگری طبیعت است.

3. جاذبه‌های تاریخی: در خرمشهر مجموعه‌های تاریخی مانند قلعه خرمشهر، مسجد جامع خرمشهر و بقعه حضرت سید حسین ابراهیم نژاد جلب توجه گردشگران و بازدیدکنندگان هستند.

4. فرهنگ و هنر: خرمشهر با داشتن میراث فرهنگی و هنری غنی از جمله صنایع دستی محلی، موسیقی محلی و رقص‌های سنتی، فضای منحصر به فردی برای تجربه فرهنگ ایرانی به گردشگران ارائه می‌دهد.

5. صنعت و تجارت: خرمشهر یک شهر صنعتی و تجارتی مهم است که به عنوان یک پایگاه اقتصادی قوی در استان خوزستان شناخته می‌شود. صنایع نفت، پتروشیمی، کشاورزی و دامپروری از جمله فعالیت‌های اقتصادی اصلی این شهر هستند.

با توجه به این ویژگی‌ها، خرمشهر یک مقصد جذاب برای گردشگران، توریست‌ها و مسافران است که علاقمند به تجربه فرهنگ، تاریخ، طبیعت و صنعت این منطقه هستند. این شهر با هوای گرم و مهمان‌نوازی محلی، زبانزد و خاطرات خوب را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

دیدنی های خرمشهر

اسکه قایقرانی خرمشهر

اسکله ای زیبا در بلوار ساحلی بایندر رودخانه کارون خرمشهر است . با مراجعه به این اسکله یا سایر اسکله های شهر می توانید از قایق سواری و لنج سواری لذت ببرید. این اسکله در منطقه کوتشیخ قرار دارد و هر روز شهروندان زیادی به آن مراجعه می کنند. البته چند نکته را برای ایمنی خود و عزیزانتان حتما رعایت کنید: از اسکله های مجاز استفاده کنید، جلیقه نجات بپوشید، در تاریکی و زمانی که وزش باد شدید است سوار قایق نشوید و از قایقرانان بخواهید حرکات نمایشی انجام ندهند.

مسجد جامع خرمشهر

مسجد جامع خرمشهر که نمادی از مقاومت است در روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ به خاطر فاصله کم با مرز شلمچه از اولین مناطقی بود که مورد جمله عراقی ها قرار گرفت و یکی ازتنها ساختمان ‌هایی بود که در این شهر، پس از بازپس گیری به صورت نیمه سالم باقی مانده بود و همچنین چون این مسجد در زمان مقاومت قبل از اشغال مرکز فرماندهی و تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر بود، لقب نماد مقاومت را به خود گرفت که در حال حاضر نیز بین بازماندگان جنگ و علاقمندان به تاریخ جنگ ایران و عراق به همین عنوان شناخته می ‌شود. این مورد از جاذبه های گردشگری خرمشهردر خیابان چاسبی، مرکز شهر، قرار گرفته است. این مسجد از دیرباز به دلیل قرار گرفتن آن در کنار بازارهای سیف و صفای خرمشهر به ‌عنوان یکی از مساجد پرتردد شهر شناخته می ‌شد.

موزه جنگ خرمشهر

این موزه زمانی ساختمان شرکت نفت بود و در سال ۱۳۰۹ ساخته شده است. محل دقیق آن در خیابان امام‌ خمینی(ره) (لب‌شط سابق) و در کنار پل شهید جهان ‌آرا(پل فلزی) قرار دارد. این مورد از جاذبه های گردشگری خرمشهر نیز در روزهای آخر مهرماه سال ۱۳۵۹ به اشغال عراقی ها درآمد. در طی دفاع مقدس آن ها از این ساختمان به عنوان محل دیدبانی استفاده می کردند امروز نیز دست نوشته های آن ها بر روی دیوارها قابل مشاهده است. یکی از دست نوشته ‌ها، جمله آمده‌ ایم تا بمانیم بوده است که در این مرکز بسیار قابل توجه است. با بازسازی قسمتی از ساختمان، در سال ۷۵ این مکان به عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس افتتاح شد. مساحت مرکز فرهنگی دو هزار و چهارصد متر و دارای کتابخانه، سالن نمایش فیلم، آرامگاه سه شهید گمنام که در نوروز سال ۸۵ در این مکان دفن شده ‌اند، می ‌‌باشد.

کنزالمال

خرمشهر جزو مناطق آزاد تجاری شناخته شده و به همین دلیل برای خرید کردن بسیار مناسب است به همین دلیل مراکز خرید را می توان در لیست جاذبه های گردشگری خرمشهر به حساب آورد. کنزالمال که در مسیر آباد به خرمشهر واقع شده یکی از لوکس ترین مراکز تجاری منطقه است. مجتمعی که دارای بیش از ۴۰۰ واحد تجاری، فودکورت و فضاهای تفریحی و رفاهی می باشد. کالاهای آن گمرکی نمی خورند و به همین دلیل حسابی شلوغ است. پیشنهاد می کنیم که روزهای غیر تعطیل را برای رفتن به آن انتخاب کنید تا با مشکل ازدحام فوق العاده زیاد و جای پارک مواجه نشوید.

کشتی زمان جنگ اروند صغیر

رودی که از مینوشهر عبور می‌کند را اروندصغیر نیز می ‌نامند، اروند صغیر این روزها آماده‌ پذیرایی از گردشگران است. حتی بخش ‌هایی از این رود به صورت پیش ‌ساخته با ایجاد برخی تسهیلات، به گردشگران خدمات می ‌دهد. کشتی باقی مانده از زمان جنگ در اروند صغیر نیز یکی از جاذبه ‌های گردشگری این منطقه‌ تاریخی در جنوب ایران است. در واقع این کشتی پتانسیل آن را دارد که همانند کشتی یونانی واقع در جزیره زیبای کیش مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

بازار ماهی فروشان خرمشهر

موقعیت قرار گیری خرمشهر باعث شده تا صنعت ماهیگیری در آن رونق زیادی داشته باشد و در بسیاری از غذاهای لذیذ محلی مردم منطقه ماهی عضوی جدانشدنی باشد. به همین دلیل بازدید از بازار ماهی فروشان قسمتی از جاذبه های گردشگری خرمشهر است. بازار ماهی ‌فروشان در نزدیکی رودخانه کارون قرار دارد و از لنج ‌ها و قایق‌ های صیادی زیادی که ماهی ‌های تازه ‌ای صید کردن و قصد فروش آن‌ ها را دارند، تشکیل می ‌شود. در این بازار می ‌توانید انواع ماهی‌ های کپور، سنگسر، شوریده، شانگ و صبور را پیدا کنید.

ساختمان تاریخی هلال احمر

ساختمان تاریخی هلال احمر که زمانی کنسولگری انگلیس بود در دوره قاجار ساخته شده است. از ویژگی های آن طراحی به گونه ای است که به دلیل وجود ایوان های جلوی طاق از شدت تابش آفتاب به درون ساختمان کاسته شده و در گرمای تابستان هوای داخل بنا خنک و مطبوع است. قطور بودن جرزها و وجود لایه‌ ضخیم کاهگل بر روی بام، کمک مضاعفی به کاهش دمای هوا و کاهش چشمگیر آن نسب به دمای خارج از ساختمان کرده است. این اثر در سال ۱۳۷۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قصر فیلیه (کاخ شیخ خزعل)

این مورد از جاذبه های گردشگری خرمشهر ۹۲ سال قبل توسط شیخ خزعل که آن زمان حاکم خوزستان بود در مساحت ۷۸۸ متر مربع ساخته شد. بنایی باشکوه که حوادث تاریخی زیادی را پشت سر گداشته است. در زمانی نه چندان دور مردم زیادی برای بازدید از آن مراجعه می کردند. ساختمانی با نقاشی بزرگ در ورودی آن که متاسفانه در سال ۸۹ کاملا تخریب شد.

برچسب‌ها: