بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مکان های دیدنی بندر ترکمن با عکس (سری دوم)

دیدنی های گلستان تاریخ : 1402/08/14 141 بازدید

در سری اول دیدنی های بندر ترکمن در رابطه با گلفشان نفتلیجه (گمیشان)،تالاب گمیشان‌‌، منطقه شکار ممنوع صوفیکم، اسکله بندر ترکمن، بازارچه گمرکی بندر ترکمن، روستای قره قاشلی، جزیره آشوراده صحبت نمودیم و اکنون به معرفی سری دوم دیدنی های بندر ترکمن خواهیم پرداخت.

بندر ترکمن

بندر ترکمن یکی از شهرهای استان گلستان در شمال ایران است که در ساحل دریای خزر واقع شده است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، به عنوان یکی از مهمترین بنادر شمال ایران شناخته می‌شود و در زمینه‌های تجاری، صنعتی و گردشگری، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

بندر ترکمن با داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب، به‌عنوان یکی از مقصدهای مورد علاقه گردشگران در فصل‌های گرم سال شناخته می‌شود. در این شهر، جاذبه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند باعث جذب توریست‌ها شود. به‌عنوان مثال، ساحل بلوار، پارک چمران، قلعه کندوله و قلعه نوکنده از جاذبه‌های معروف این شهر هستند.

بندر ترکمن در زمینه‌های تجاری و صنعتی نیز دارای پتانسیل بالایی است. این شهر به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز تجاری در شمال ایران شناخته می‌شود و در زمینه‌های صادرات و واردات، نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین، صنایع بسته‌بندی، تولید محصولات کشاورزی و دامپروری در این شهر به‌صورت گسترده فعالیت می‌کنند.

بندر ترکمن با داشتن بنادر و فرودگاه، به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز حمل و نقل در شمال ایران شناخته می‌شود. همچنین، این شهر به‌عنوان دروازه ایران به کشورهای آسیای میانه و قفقاز نیز شناخته می‌شود. بنابراین، توسعه بنادر و حمل و نقل در این شهر، به‌عنوان یکی از اهداف مهم اقتصادی در استان گلستان مطرح است.

در نهایت، بندر ترکمن به‌عنوان یکی از شهرهای مهم استان گلستان، در زمینه‌های تجاری، صنعتی و گردشگری نقش مهمی را ایفا می‌کند. با داشتن پتانسیل بالایی در زمینه‌های مختلف، این شهر به‌عنوان یکی از مقاصد جذاب برای سرمایه‌گذاران و گردشگران شناخته می‌شود.

دوشنبه‌بازار بندر ترکمن

جذابیت و تفاوت بندرترکمن غیرقابل انکار است. فرهنگ متفاوت ساکنین بندر ترکمن، غذاهای بومی و محلی و نوع پوشش زیبای آنها، توجه هر مسافری را به خود جلب می‌کند. اما بازارهای محلی هفتگی شهرهای شمال ایران در سرتاسر شمال شهرت زیادی دارند. این بازارهای محلی، فستیوالی از رنگ و بو و مزه‌اند که می‌توانید همه جلوه‌های فرهنگی ساکنین این خطه سرسبز را در آن تماشا کنید.

پیشنهاد ویژه ما برای شما، سر زدن به دوشنبه‌بازار بندر ترکمن است. در این بازار جذاب محلی، می‌توانید علاوه بر آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم منطقه و چشیدن طعم غذاهای محلی آنها، صنایع دستی و لباس‌های زیبای ترکمنی را هم بخرید.

بندرترکمن، علاوه بر جاذبه‌های گردشگری مختلف، غذاهای جذاب و متفاوتی دارد که احتمالا مشابه آنها را جای دیگری تجربه نکرده‌اید. پس اگر به بندرترکمن سفر کردید، فکر فست فودها را از سرتان بیرون کنید و به رستوران‌های محلی سر بزنید.

قدمگاه بها الدین نقشبندی

قدمگاه بها الدین نقشبندی در فاصله ۱۰ کیلومتر بندرترکمن، در روستایی به نام خواجه‌لر قرار دارد. طبق روایات، بها الدین نقشبندی بنیادگذار سلسله طریقت نقشبندیه بوده است و پیروان او هنوز در هند، چین و ایران زندگی می‌کنند. این بنای زیارتی نیز روزگاری محل اقامت وی بوده است. این زیارتگاه از جاهای دیدنی بندر ترکمن به حساب می‌آید و گفته می‌شود نذر برای این بارگاه حاجت کسانی را که برای بچه‌دار شدن مراجعه می‌کنند، برآورده می‌کند.

ایستگاه راه آهن بندر ترکمن

ایستگاه راه آهن بندر ترکمن در شهریور ۱۳۱۷ افتتاح شد و از آن به‌عنوان شمالی‌ترین ایستگاه راه‌آهن سراسری ایران و از جاذبه های گردشگری بندر ترکمن یاد می‌شود. این ایستگاه از سری ایستگاه‌های ساخته شده در دوره پهلوی اول به‌شمار می‌رود. پیوستگی و یکپارچگی معماری ساختمان این ایستگاه‌ها برگرفته از زبان مشترک معماری این دوره است و در آن‌ها می‌توان بهره‌گیری از الگو‌های معماری نئوکلاسیک اروپا، معماری آلمان و معماری دوره باستان ایران را در تلفیق با ویژگی‌های معماری بومی هر منطقه مشاهده کرد. ایستگاه راه آهن بندر ترکمن در سال ۱۳۹۷ با شماره ۳۱۹۰۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سواحل خلیج گرگان

وجود خلیج گرگان با وسعت ۶۸۸۰۰ هکتار که به طول ۵/۶ کیلومتر از دریا منفک گردیده از مهم‌ترین محورهای دارای قابلیت گردشگری و جاهای دیدنی بندر ترکمن است. سواحل جنوبی و شرقی دریای خزر برخلاف سواحل شمالی آن هیچ‌گاه دوره یخبندان ندارند، ازاین‌رو قابلیت جذب گردشگر در تمامی ایام سال را دارا هستند. روستای قره‌سو در شهرستان بندر ترکمن یکی از زیباترین مناطق ساحلی در این شهرستان است.

امامزاده آق امام بندر تركمن

امامزاده آق امام در فاصله ۱۰ كیلومتری بندرتركمن، در میان قبرستان عمومی روستای قره قاشلی واقع شده است. این بقعه با قدمتی كه به دوره صفوی بازمی‌گردد، شامل بنایی چهار ضلعی همراه با مسجدی متصل به آن می‌شود. صندوق بزرگی با ابعاد دو در سه متر نیز در اتاق بقعه قرار دارد كه مرقد را پوشانده و داراى كنده‌‏كاری‌‏هاى ظریف است. این زیارتگاه كه روی تپه‌هایی باستانی جای گرفته است و ازجاهای دیدنی بندر تركمن به حساب می‌آید، در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳، با شماره ثبت ۱۱۳۰۴ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

غذاهای سنتی معروف بندر ترکمن

چکدرمه

معروف‌ترین غذای سنتی ترکمن‌ها، چکدرمه است. این غذا از پایه برنج و گوشت و رب و پیاز طبخ میشود، بین آنهایی که طعمش را چشیده‌اند بسیار پرطرفدار است. چکدرمه از آن دست غذاهایی است که با ذائقه اکثر ما ایرانی‌ها جور در می‌آید و بسیاری از ما آن را دوست خواهیم داشت. پس چکدرمه را در صدر لیست غذاهایی که باید در بندر ترکمن تست کنید قرار دهید.

بوروک

انصافا بندرترکمن را می‌توان شهر غذاهای خوشمزه دانست. یکی دیگر از این غذاها بوروک است. احتمالا با شنیدن اسم بوروک یاد بورک عرب‌ها افتادید. جالب است بدانید که بوروک هم مانند بورک بر پایه خمیر و فرآورده‌های گوشتی است. تفاوت بوروک و بورک در این است که بوروک برخلاف بورک که مثل دست‌پیچی نازک است، حالت پیراشکی دارد.

باسترمه

باسترمه از ماهی ازون برون تهیه می‌شود. شیوه ترکمن‌ها برای طبخ ماهی اوزون برون شیوه متفاوت و جذابی است که نتیجه آن باسترمه است. ترکیب برنج، سیب‌زمینی، دانه‌های انار و ماهی ازون برون، پایه اصلی این غذا را تشکیل می‌دهد.

بولامه

بولامه نوعی حلیم ترکمن است که در مراسم‌های خاصی طبخ می‌شود. بااین تفاوت که پایه بولامه، برنج است. معمولا بولامه را در مراسم هفتمین روز تولد نوزادان طبخ می‌کنند.

چوروک‌ها

اگر به بندر ترکمن سفر کردید احتمالا به نان‌های مخصوصی که چوروک نام دارند برخورد خواهید کرد. حتما انواع چوروک‌های ترکمن را امتحان کنید از طعم‌های لذیذ این نان‌ها لذت ببرید. پتیرچوروک، قاول تمالی چوروک و کلچه چوروک از معروف‌ترین چوروک‌های ترکمن هستند..