بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

بررسی مشکلات بخارشو

بخارشو یکی از بهترین لوازم خانگی است که به علت تمیز نمودن انواع لکه‌ها، دوده‌ها، جمع آوری مایعات و دیگر کثیفی‌ها میتوان مورد استفاده قرار داد.  این دستگاه هنگام استفاده برای پاک کردن سطوح مختلف، ابتدا آب را گرم می کند و هنگامی که آب داغ شد، بخار حاصل از آن از راه دهانه خروجی خارج شده و به محیط پخش می شود و بدین ترتیب به تمیز کردن سطح مورد نظر کمک می نماید.

در ادامه به بررسی مشکلات بخار شو و راه حال های آنها خواهیم پرداخت.

علت خارج نشدن بخار از بخارشو

یکی از رایج ترین مشکلات که اغلب مصرف کنندگان را در زمان استفاده از این دستگاه با آن مواجه ‌شده‌اند، عدم خروجی بخار از دستگاه می‌باشد. در مجموع عوامل متفاوتی وجود دارند که سبب بروز اختلال در کارکرد بخارشو شده و عملکرد درست آن را متوقف خواهد کرد. ولی پیش از اینکه اقدام به تعمیر دستگاه نمایید، میتوانید با کمک بعضی از نکات آموزشی اقدام به یافتن علت بروز این مشکل و رفع هر چه بهتر آن نمایید.

اگر از دستگاه بخارشوی شما به هیچ عنوان بخار خارج نمی‌شود، ابتدا بایستی هریک از مواردی را که موجب بروز نقص در کارکرد این دستگاه می‌شوند را به طور دقیق بررسی کنید؛ (عللی همچون کم بودن آب در مخزن، بسته بودن خروجی و …. ) تا از دلیل خارج نشدن بخار از بخارشو خود اطمینان حاصل کنید. به عبارتی می‌توان گفت بعضی از این مشکلات مربوط به موارد سطحی بوده و به سهولت در منزل قابل حل می‌باشد. بنابراین علت بخار ندادن بخارشو می تواند بسیار ساده و قابل حل باشد. در ادامه به بررسی سایر علت ها خواهیم پرداخت.

گرفتگی و مسدود شدن فیلتر بخارشو

وجود هرگونه انسداد و یا گرفتگی در فیلتر بخارشو هم می تواند علت خارج نشدن بخار از این دستگاه کاربردی باشد. چنانچه برای بخارشوی خود به جای آب مقطر از آب سخت استفاده کنید، فیلتر این دستگاه که وظیفه تصفیه کنندگی آب را برعهده دارد، احتمالا به وسیله املاح موجود در آب دچار گرفتگی و انسداد خواهد شد.

چرا که فیلتر در زمان تبدیل آب به بخار  دست به کار جدا کردن املاح موجود در آب زده و این املاح به مرور زمان سبب مسدود شدن این بخش می‌گردد. چنانچه فیلتر را پس از گذشت مدت زمان طولانی تمیز یا تعویض نکنیم، بخار از درون دستگاه خارج نخواهد شد. مصرف کنندگان می‌توانند با تمیز کردن به موقع فیلتر بخارشوی خود از انسداد آن جلوگیری نمایند.

پوسیده شدن واشر بخارشو

یکی دیگر از مشکلاتی که مربوط به علت کم شدن بخار این دستگاه میباشد، بروز هرگونه پوسیدگی و خرابی در واشر دستگاه است. چنانچه این واشر دچار نقص و خرابی شود، دستگاه مکش مناسبی نخواهد داشت. در بعضی اوقات هم واشر دچار پوسیدگی نشده و فقط ممکن است کمی جابجا شده باشد که بایستی آن را در جای خود قرار دهید.

برای برطرف نمودن ایراد کاهش قدرت پخش بخار در بخارشوی در ابتدا بایستی دستگاه را باز نموده و واشر آن را بررسی کنید. اگر واشر از جای خود خارج شده، آن را مجددا در محل خود بازگردانید و اگر واشر دچار پوسیده‌گی شده تنها راه تعویض این قطعه است.

انسداد لوله های بخارشو

در صورتی که هریک از لوله های دستگاه که به مخزن بخارشو متصل می‌گردند هر نوع گرفتگی وجود داشته باشد، منجر به کاهش قدرت بخار در این دستگاه خواهد شد. برای رفع این مشکل بایستی نکات زیر را به درستی رعایت نمایید:

  • ابتدا بایستی اقدام به جدا کردن لوله‌های بخارشو خود نمایید.
  • پس از آن هریک از لوله ها را به کمک آب پر کنید تا از عدم انسداد آنها مطمئن گردید.
  • در مرحله بعدی بایستی قطعات و نازل بخارشو را با فشار آب گرم شستشو نمایید.
  • اگر مشکل دستگاه با شستشوی قطعات نیز برطرف نشد، برای رفع نمودن مشکل کاهش قدرت پخش بخار دستگاه بایستی آنها را به کمک مواد شوینده، به صورت صحیح و مناسب بشویید.
  • درآخر توجه داشته باشید که اتصالات دستگاه به طور صحیح متصل شده باشند.

داغ نشدن آب درون بخارشو

در بعضی از اوقات خارج نشدن بخار از بخارشو به دلیل داغ نشدن آب درون مخزن است. این موضوع موجب میگردد که دستگاه آنطور که انتظار میرود مقدار بخار مد نظر را تولید نکند در این شرایط باید علت کم شدن قدرت بخارشو را بیابید. از این جهت بایستی بعد از روشن نمودن دستگاه مدت زمان کوتاهی صبر کنید تا دستگاه مقدار دمای آب را افزایش داده و بخار تولید کند.

بر همین اساس با ریختن آب در درون دستگاه و روشن نمودن آن نباید از بخارشو انتظار تولید بخار بسیار زیادی را داشته باشید. کمترین دمایی که به خاطر گرم شدن آب در مخزن بخارشو و تولید بخار مورد لازم است، به طور تقریبی 100 درجه سانتی گراد می‌باشد که بخار حاصل از آن برای از بین بردن هرگونه کثیفی و جرم در سطوح مختلف کاملا مناسب خواهد بود.

ایراد در سیستم اسپری دستگاه در ایرادات رایج بخارشوی

در ادامه به عواملی که موجب می‌شود سیستم اسپری بخارشوی کار نکند، پرداخته‌ایم. این عوامل شامل:

  • خراب شدن تسمه
  • خراب شدن دکمه اسپری بخار
  • انسداد اتصالات بخارشوی

برای تعویض و تعمیر تسمه و  به خاطر مشکل در کار نکردن اسپری بخارشوی در ابتدا باید تسمه بخارشو را بررسی کنید و در صورتی که تسمه شل شده باشد، باید آن را سفت کنید. و در صورتی که تسمه از جای خود خارج شده است آن را در سرجای خود محکم کنید. چنانچه کوچک ترین پارگی یا ساییدگی در تسمه بخارشو مشاهده کردید، آنگاه ناچار هستید که تسمه قدیمی را با تسمه فابریک و مرغوب تعویض نمایید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی تمامی عواملی که می تواند موجب بروز مشکل و نقص در راندمان بخارشو شده و قدرت ان را کم می کند، پرداختیم. افزون بر این راهکارهایی را نیز برای رفع کردن این مشکل بیان کردیم که در صورت نیاز می توانید از این موارد برای برطرف کردن هرگونه مشکل در دستگاه بخارشوی خود استفاده کنید. چنانچه بعد از بررسی این عوامل نیز همچنان با مشکل در کارکرد و کاهش قدرت بخارشو خود مواجه هستید، باید از یک فرد متخصص درخواست کمک نمایید.