بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مکان های دیدنی بوشهر

گردشگری تاریخ : 1402/10/13 128 بازدید

استان بوشهر یکی از استان‌های جنوبی ایران است که در شرق خلیج فارس واقع شده است. این استان با مساحتی حدود ۸۱۶۰ کیلومتر مربع، در شمال به استان فارس، در شرق به استان کرمان، در جنوب به خلیج فارس و در غرب به استان خوزستان محدود می‌شود. بوشهر با دارا بودن مناطق زیبایی همچون سواحل زیبای خلیج فارس، جنگل های مرطوب و پوشیده از گیاهان و حیوانات، مراتع سرسبز و آبشارهای دیدنی، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران است.

این استان با داشتن آثار باستانی و تاریخی متعدد نیز، جذابیت‌های فراوانی دارد. باغ‌های نخلستان، قلعه‌های قدیمی و تپه‌های باستانی، مساجد و آثار تاریخی دیگر، از جمله جاذبه‌های دیدنی این استان هستند. همچنین، بوشهر با داشتن مرکز تحقیقاتی هسته‌ای، از نظر علمی و فناوری نیز بسیار مهم است.

از دیگر ویژگی‌های استان بوشهر، مردمان خوش‌رویی و مهمان‌نواز آن هستند. مردم این استان با فرهنگ و زبان خاص خود، همواره برای گردشگران پذیرایی خوبی داشته‌اند و با پذیرایی از مهمانان خود، به آن‌ها احساس خوشایندی و رضایت داده‌اند.

با توجه به ویژگی‌های گوناگون استان بوشهر، گردشگران می‌توانند از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی آن لذت ببرند و از تجربه‌ای فوق العاده در سفر خود به این منطقه بهره‌مند شوند.

جاذبه های بوشهر

آب انبار قوام

آب انبار قوام یکی از جاذبه های بوشهر است که در سال ۱۲۲۶ توسط علی اکبر قوام الملک شیرازی و کنار خلیج فارس برای تامین آب آشامیدنی مردم بوشهر بنا شد. معماری این آب انبار به سبک معماری بناهای محلی و از سنگ‌های رسوبی است. در حال حاضر آب انبار قوام تبدیل به رستوران سنتی به همین نام شده و علاوه‌بر بازدید از فضای بیرونی آب انبار و لذت بردن از ساحل کنار آن می‌توانید برای خوردن غذاهای محلی جنوبی و دیدن معماری داخلی آب انبار به رستوران بروید.

گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک در ۱۴۵ کیلومتری بوشهر و بین شهرستان دشتی و دیر واقع شده و به عنوان یکی از زیباترین کوه‌های نمکی خاورمیانه شناخته می‌شود. این کوه نمکی فعال از جمله دیدنی‌های طبیعی بوشهر است که دارای یخچال‌های نمکی، گنبدهای نمکی، آبشارهای نمکی که در مسیر جریان آب به وجود آمده‌اند، غارهای نمکی، پدیده تخت دیو که به شکل ستون‌هایی در بین گنبدهای نمکی ایجاد شده‌اند و کانی‌ها و بلورهای نمکی در رنگ‌های سفید، قهوه‌ای، نارنجی، قرمز، زرد و مشکی هستند.

بازار قدیم بوشهر

از جمله دیدنی‌های جذاب هر شهر بازارهای سنتی و قدیمی آن است و بازار قدیم بوشهر هم در بین گردشگران اهمیت بسیاری دارد. بازار قدیمی بوشهر در زمان قاجار ساخته شده و به همین دلیل دارای معماری بازارهای قاجاری است. این بازار در محله دهدشتی بوشهر واقع شده و از جمله بازارهای مناسب برای خرید سوغات و صنایع دستی بوشهر است.

مسجد بردستان

مسجد بردستان که در محله بردستان بوشهر واقع شده از دیگر جاذبه های بوشهر و از جمله اولین مساجد این منطقه است که ساخت آن به دوران ابتدایی پیدایش اسلام در ایران بازمی‌گردد و یک بنا هزار ساله محکم و استوار است. معماری این مسجد به سبک ایرانی و اسلامی است و دارای گچ‌بری‌های زیبا و ساختمان یکدست سفید است.

موزه مردم شناسی

اگر به دیدن فرهنگ و آداب و رسوم جنوب کشور علاقه دارید موزه مردم شناسی گزینه مناسبی برای بازدید است. این موزه در یک ساختمان قدیمی که متعلق به دوران قاجار است بنا شده و دارای ۱۰ اتاق با معماری سبک قدیمی و سنتی است. در موزه مردم شناسی بوشهر می‌توانید با مشاغل سنتی بوشهر، نحوه برگزاری جشن‌ها، لوازم مورد استفاده در منزل ساکنان بوشهر، آلات موسیقی محلی، ماکت‌هایی از انواع شناورها و لنج‌ها آشنا شوید.

عمارت کازرونی

عمارت کازرونی یکی از عمارت‌های باشکوه و زیبا در بافت قدیم بوشهر است که در سال ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسیده که در زمان قاجار در دو طبقه ساخته شده و در زمان قدیم بسیاری از تصمیمات تجاری و بازرگانی در این خانه گرفته می‌شد و به همین دلیل به تجارتخانه هم معروف است. معماری این خانه از سنگ‌های فسیلی و ساروج و به سبک خانه‌های قدیم بوشهر است و پنجره‌های چوبی و متعدد آن برای تهویه هوا و خنک کردن فضای داخلی عمارت استفاده می‌شدند.

خانه موزه رئیسعلی دلواری

خانه موزه رئیسعلی دلواری که در سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسیده، محل زندگی شهید رئیسعلی دلوار و مربوط به دوران قاجار است که در خیابان دلوار واقع شده و با وارد شدن به این خانه آثاری از جنگ جهانی اول و زمان اشغال ایران توسط انگلیس‌ها را مشاهده خواهید کرد. معماری این خانه به رنگ سفید است که با گچ‌بری‌های زیبا تزیین شده و از آثار موجود در این موزه می‌توان به وصیت نامه رئیسعلی دلواری، آثار مربوط به تاریخ و فرهنگ بوشهر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

موزه تجارت دریایی – جاذبه های بوشهر

یکی از جاذبه‌های دیدنی بوشهر که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده موزه تجارت دریایی است و یکی از موزه‌های متفاوت کشور محسوب می‌شود. آثاری که در این موزه قرار دارند بیانگر اهمیت خلیج فارس و بنادر آن است و آثاری مثل اسناد مربوط به حاکمیت خلیج فارس، خمره‌های سفالی و آثار تاریخی که توسط باستان شناسان کشف شده و بسیاری موارد دیگر در این موزه نگهداری می‌شوند. ساختمان موزه تجارت دریایی مربوط به دوران قاجار بوده و معماری آن به شکل سایر خانه‌های بوشهر در بافت قدیمی شهر است.

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس یکی از موزه‌های بوشهر است که سیر تحول پزشکی ایران را از گذشته تا امروز به نمایش گذاشته است‌. این موزه در عمارت دهدشتی بوشهر قرار دارد و یکی از موزه‌های جذاب کشور است که در آن می‌توانید روند پیشرفت علم پزشکی را در سواحل و بنادر خلیج فارس ببینید. از جمله آثاری که در موزه تاریخ پزشکی قرار دارند می‌توان به وسایل پزشکی نظامیان و دریانوردان قدیم، متون قدیمی دعا نویسان، جعبه کمک‌های اولیه و دارویی، ادوات پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، اسکلت انسانی کشف شده از دوران باستان، مجسمه طراحی شده از پزشکان قدیم و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

موزه دریانوردی

موزه دریانوردی یا عمارت کلاه فرنگی بوشهر که در محله بهمنی واقع شده از جمله جاذبه‌ های بوشهر است که جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد. ساختمان موزه متعلق به دوره قاجار است که دو عمارت کلاه فرنگی و ساختمان کنسولگری در آن واقع شده و آثاری مثل ادوات و تسلیحات جنگی، کشتی قدیمی پرسپولیس و بسیاری موارد دیگر در این موزه نگهداری می‌شوند.

مدرسه سعادت

یکی از جاذبه‌های گردشگری بوشهر که در سال ۱۲۷۸ ساخته شده مدرسه سعادت است. معماری این مدرسه از چوب بوده و پنجره‌های آن با شیشه‌های رنگی تزیین شده که در زمان خود یکی از مدرسه‌های زیبای جنوب به شمار می‌رفت. این مدرسه محل تحصیل بسیاری از پزشکان، شاعران و فرماندهان و رزمندگان جنگ بوده و در حال حاضر محل نگهداری عکس‌ها و اشیا قدیمی مربوط به مدرسه است و بخشی از آن به گالری هنری برای فروش صنایع دستی و سوغات بوشهر اختصاص دارد.

عمارت ملک بوشهر

از جمله جاهای دیدنی و تاریخی این شهر عمارت ملک بوشهر است که پیشنهاد می‌کنیم حتما در برنامه سفر خود بگنجانید. عمارت ملک حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد و در زمان قاجار به سبک معماری قدیمی جنوبی و با مصالح بومی ساخته شده و در خیابان ماهینی بوشهر قرار دارد.

این عمارت متعلق به یک تاجر به نام محمد مهدی ملک التجار از ثروتمندان بوشهر بود. این خانه از قسمت‌های مختلفی مثل سالن ضیافت و مهمانی، سالن ملاقات، شاه‌نشین، بارو، اتاق‌ها و ایوان و حیاط تو در تو تشکیل شده که بعدها توسط نظامیان انگلیسی تسخیر و به مقر نظامی انگلیسی‌ها تبدیل شد.

عمارت گلشن

یکی از جاذبه های بوشهر که در خیابان خلیج فارس قرار دارد عمارت زیبا گلشن متعلق به دوران قاجار است که حدود ۱۷۰ سال پیش در محله قدیمی بهبهانی بوشهر ساخته شد. و معماری آن که از سه طبقه تشکیل شده به سبک بیت میلانی است.

عمارت گلشن از یک حیاط مرکزی که دورتادور آن اتاق‌های پنج دری با درهای چوبی و ساختمان اصلی قرار گرفته تشکیل شده که طبقه اول شامل آب انبار، آشپزخانه، محل اقامت خدمه خانه، حمام و دستشویی و طبقه دوم و سوم برای سکونت اهل خانه، انجام امور تجاری و پذیرایی از مهمانان طراحی شده است.