بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

جاهای دیدنی بندر ترکمن

دیدنی های گلستان تاریخ : 1401/06/23 136 بازدید

بندر ترکمن یکی از بنادر زیبای کشور عزیزمان ایران است که در استان گلستان واقع شده است. این بند ردر گذشته به نام بندر شاه شناخته می شده است. به علت قرار گیری در نزدکی دریای خزر این بندر دارای آب و هوایی مطبوع و پوشش گیاهی سبز و زیبا است. بندر ترکمن دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی و طبیعی بیشماری است که بسیاری از افراد سفر به این منطقه زیبا را در برنامه تفریحی خود قرار می دهند.

از غذاهای تصیل و سنتی این منطقه که در بسیاری از شهرهای دیگر هم پخت می شود و طرفداران بیشماری دارد می تواند به چکدرمه اشاره نمود. چکدرمه غذایی است که با ماهیچه گوشفندی پخت می شود و علت تمایل افراد ترکمن به گوشت گوسفند هم فراوانی دام و گوسفند در این منطقه است. همچنین گل گاوزبان، گل ختمی و گل بنفشه هم به وفور در این مناطق یافت می شود.

یکی دیگر از مواردی که این بندر را مشهور نموده است، اسب های اصیل ترکمن است. به علت وجود اسب هایی مسابقه ای و اصیل همواره در این مناطق شاهد ماسبقات اسب سواری هستیم. اگر شما هم به دنبال یک مقصد زیبا برای سفرهای خود هستید، در ادامه مطلب و با معرفی جاذبه های بندر ترکمن همراه ما باشید.

دیدنی های بندر ترکمن

گلفشان نفتلیجه (گمیشان)

گفشان نفتلیجه از جاذبه های گردشگری بندر ترکمن محسوب می‌شود که در ارتفاع ۲۶ متری از سطح دریا قرار دارد و شکل مخروطی دارد. این گلفشان حدود هشت متر ارتفاع و ۵۰۰ متر قطر دارد و در بالای آن دریاچه کوچکی شکل یافته و از دهانه‌ی آن آب شور به‌همراه گِل رس و گاز با فشار و غلظت زیاد خارج می‌شود. این گلفشان، روان روی زیادی دارد و غلظت مواد خروجی آن در مقایسه با نمونه‌های مشابه در مناطق جنوبی کشور کمتر است. از این مکان بوی نفت خام به مشام می‌رسد که البته این چیزی از زیبایی آن کم نمی‌کند. از زیبای‌های دیگر این گل فشان، دهانه‌های فرعی گاز است که به‌شکل چاله‌های کوچک آتش‌فشانی دیده می‌شود.

نفتلیجه دارای خواص درمانی است و گِل‌های آن برای درمان بیماری‌هایی مانند دردهای مفاصل و ستون فقرات و سفتی مفاصل، بیماری‌های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی مفید است و استحمام در گلفشان‌ها به‌دلیل وجود عناصر شیمیایی خاص در تركیبات آن‌ها برای بدن سودمند است.

علت تغییر رنگ گلفشان نفتلیجه

بدون شک اگر زمانی که به نفتلیجه بروید و حوضچه‌ی آن را به رنگ بنفش یا صورتی ببنید، متعجب می‌شوید و این سوال برایتان پیش می‌آید که علت این تغییر رنگ چیست؟ تغییر رنگ نفتلیجه که به‌تازگی اتفاق افتاده است، نشان از وجود ماده‌ی معدنی و ارزشمند ید در محیط اطراف آن است؛ چنانچه در دشت‌های شمال و شمال غربی گلستان این ماده به‌وفور یافت می‌شود. بد نیست بدانید ید در آب دریا و شورابه‌های خارج شده از اعماق زمین با تركیبات سدیم و پتاسیم وجود دارد و در آب‌های شور خروجی از چاه‌های نفت و نمک نیز مشاهده می‌شود.

در دهه‌ی ۸۰ میلادی ماده‌ی ید از نوعی سنگ رسوبی كشف شد. این ماده به حالت جامد، بلورهای خاكستری و بنفش مایل به سیاه است كه كمی درخشندگی فلزی دارد. با توجه به وجود تركیبات مواد محلول در آب خروجی این گلفشان و رنگ و شكل ظاهری آن، آب خروجی نفتلیجه دارای ید است كه در معرض هوا و در فعل‌و‌انفعالات شیمیایی با آب به رنگ بنفش درآمده است.

جالب است بدانید که ید در صنعت اهمیت بالایی دارد و از آن در ساخت اسید استیک، کائوچو، رنگ‌دانه، مواد آلی، تولید فلزات با خلوص بالا، مکمل غذایی، لاستیک اتومبیل، صنایع هوافضا و الکترونیک نیز به کار می‌رود. بنابراین گلفشان‌ها علاوه بر اینکه یک جاذبه‌ی گردشگری به شمار می‌روند، از اهمیت اقتصادی بالایی نیز برخودار هستند.

تالاب گمیشان‌‌

تالاب گمیشان‌‌ در شمال غرب بخش گمیشان، از توابع شهرستان بندر ترکمن قرار دارد. اکثر پرندگان این تالاب هم مهاجر هستند. این پرنده‌های زیبا اوایل آبان‌ماه از روسیه به ایران می‌آیند و تا اوایل فروردین در این تالاب می‌مانند. به غیر از پرنده‌های زیبا، یکی دیگر از پدیده‌های جالب منطقه گمیشان، گل افشان‌های آن است که معروف‌ترین آن‌ها قارنیاق در شرق و نفتیجه در شمال ‌شرق گمیش تپه هستند.

این گل افشان‌ها، ساختمان‌هایی هستند که براثر پرتاب گِل تا ارتفاع ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری به‌وجود می‌آیند. اگر دقیق‌تر بخواهید بدانید باید بگوییم ضلع جنوبی تالاب به رودخانه گرگان‌رود، ضلع شمالی آن به مرز ایران و ترکمنستان، ضلع غربی آن به دریای مازندران و ضلع شرقی آن به دشت گمیشان می‌رسد و حدود ۷ کیلومتر از آن هم در خاک کشور ترکمنستان ادامه دارد.

منطقه شکار ممنوع صوفیکم

یکی دیگر از سکونت‌گاه‌های معروف پرندگان مهاجر در استان گلستان، منطقه شکارممنوع صوفیکم است. این منطقه زیستگاه بیش از ۱۳۰ گونه پرنده است که حداقل ۹ گونه آن، مهاجر هستند. البته در صوفیکم، می‌توانید حیوانات دیگری را هم ببینید. روباه ترکمن یکی از حیوانات معروف این منطقه است. جالب است بدانید که صوفیکم، محل زندگی کوچکترین پستاندارن ایرانی به نام حشره‌خوار کوتوله هم است.

راستی! اگر قصد دارید به صوفیکم بروید، می‌توانید در جاده همین منطقه به سمت اینچه برو بروید و یکی از گل‌افشان‌های استان گلستان را هم ببینید! تعجب کردید؟ استان گلستان هم ماننده سیستان‌ و بلوچستان میزبان چند گل‌افشان است که یکی از آنها اطراف بندرترکمن قرار دارد. گل‌افشان گوبلکچه، جایی حوالی صوفیکم واقع شده‌ است.

اسکله بندر ترکمن

اسکله بندر ترکمن، یکی از زیباترین اسکله‌های واقع شده در اطراف دریای خزر است. این اسکله حدود ۱۵ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید به سمت غرب بندرترکمن بروید. اهمیت و جذابیت اسکله بندرترکمن، بازارچه مرزی آن است. لباس‌های ترکمنی، صنایع دستی و کالای وارداتی از آن طرف مرزها اسکله بندرترکمن را تبدیل به بازارچه‌ای شلوغ و پررفت‌وآمد کرده‌است که مسافران عاشق خرید را به سمت خود می‌کشاند.

بازارچه گمرکی بندر ترکمن

س از ورود به این بازار با بخش زیبایی از صنایع دستی ترکمن ها و استان گلستان روبرو می شوید. مجموعه از رنگ ها و نقش های زیبا و گوناگون شمارا مدهوش می کند. شال های ترکمن، نمد ها، سوزن دوزی، زیورآلات ترکمنی و … از جمله محصولاتیست که می توانید در این بازار بیابید.

روستای قره قاشلی

این روستا در ۱۰ کیلومتری بندر ترکمن و در جاده به سمت گرگان قرار گرفته است. شهرت روستای قره قاشلی از بابت برگزاری مسابقات اسب سواری در این مکان است. سالانه شمار بسیار زیادی از علاقه مندان به اسب و سورکاری به این روستا سفر می کنند. کورس بهاره بندر ترکمن از جمله رویداد های محبوب این محل است.

جزیره آشوراده

آشوراده در زبان ترکمنی به معنی جزیره آشور بوده و از دو بخش آشیر و آدا به معنی جزیره تشکیل شده. جزیره آشوراده تنها جزیره دریای خزر بوده که در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندر ترکمن واقع شده. این جزیره از شمال به خزر، از شرق به تنگه چیق اوغلی، ازجنوب به گرگان و از غرب به کانال طبیعی خزبنی منتهی می شود. قدمت این جزیره بالاست و در دوره صفوی به عنوان شکارگاه استفاده می شده است.