بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

هزینه سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا

دیدنی های ارمنستان تاریخ : 1400/04/19 131 بازدید

دغدغه امروز خیلی از خانواده های ایرانی، بیماری کرونا و تزریق واکسن کروناست. در شرایطی که تمام جهان دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده و یا در حال تزریق هستند، ۹۰ درصد ایرانیان هنوز مرحله اول واکسیناسیون را انجام نداده اند و این امر تبدیل به یک دغدغه و دل مشغولی برای ایرانیان شده است. از همین رو بسیاری از ایرانیان به فکر سفر به کشورهای همسایه مانند ترکیه و ارمنستان هستند، تا از این طریق واکسیناسیون را انجام دهند و در مقابل این بیماری واگیردار، اندکی ایمن شوند. بیماری کرونا یک بیماری ویروسی جدید است که دائما در حال تغییر است و ممکن است شدیدتر و یا ضعیف تر شود. برای جلوگیری از ابتدا به کرونا رعایت بعضی موارد مانند ماسک زدن در محیط های عمومی، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی مداوم دست ها، الزامی است. اگر فقط در شرایط ضروری از خانه خارج شویم و هرچه کمتر در محیط های عمومی حضور پیدا کنیم، شیوع این بیماری را به حداقل می رسانیم.

ما در ادامه در نظر داریم تا سفر به ارمنستان را به صورت کامل، از هزینه تا راه های رفت و آمد را برای شما بیان کنیم تا بتوانیم شاید از این طریق، حداقل امکاناتی که مدیران کشوری باید برایمان فراهم کنند را در کشورهای دیگر جست و جو کنیم. به امید روزی که مسئولین کشورمان بیش از پیش به فکر زندگی و سلامتی مردم باشند.

اخذ ویزا و عوارض خروج از کشور

نخستین مانع برای ورود به کشوری دیگر، اخذ ویزایِ آن کشور است. با این همه، بر اساس توافقی که در سال ۱۳۹۵ میان دولت‌های ایران و ارمنستان صورت گرفته، ایرانی‌ها نیازی به اخذ ویزا برای ورود به ارمنستان ندارند و تنها با در دست داشتن پاسپورت می‌توانند به این کشور سفر کنند و حداکثر ۹۰ روز هم در این کشور اقامت داشته باشند.

از آن سو، برای خروج از کشور، اگر نخستین سفرتان در سال ۱۴۰۰ را انجام می‌دهید، باید ۴۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور پرداخت کنید. نکته جالب توجه این است که اگر قصدتان از سفر به ارمنستان، تزریق واکسن کرونا است و می‌خواهید یک بار دیگر هم برای دریافت دوز دوم واکسن به این کشور سفر کنید، برای بار دوم باید ۶۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور پرداخت کنید.

هزینه رفت و برگشت به ارمنستان از زبان رانندگان

یک راننده‌ تاکسی مسافر به مرز ارمنستان می‌برد. او می‌گوید «هزینه رفت تا لب مرز ارمنستان یک و نیم میلیون تومان است. رفت و برگشت با هم دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. نیازی به اقامت و ورود به شهرهای ارمنستان هم ندارید. همان لب مرز می‌توانید واکسن بزنید و برگردیم.

به گفته این راننده لب مرز درمانگاه و آمبولانس‌هایی هستند که همانجا واکس را تزریق می‌کنید و برمی‌گردید. اما حالا گزینه دیگری هم پیش پای مسافران هست. آنها هم می‌توانند واکسن بزنند و هم چند دوز وارد کنند! این را یک راننده دیگر می‌گوید. می‌گوید من آنجا آشنا دارم. برای شما میتوانم چند دز واکسن بگیرم. قیمتش را همانجا می‌گویم. الان نمی‌دانم چقدر است!

اتوبوس دربستی ۱۲ میلیون

اما اگر تعداد مسافران زیاد باشد راه دیگری پیش روی مسافران است و آن اتوبوس دربستی است. یکی از رانندگان اتوبوس دربستی می‌گوید: «برای رفت و برگشت تا لب مرز ۱۲ میلیون تومان می‌گیرم.»

او هم با تائید اینکه نیاز نیست برای واکسینه شدن حتما به شهرهای ارمنستان برویم، می‌گوید: «همان لب مرز می‌توانید واکسن بزنید و برگردید.»

البته اگر این نگرانی را دارید که واکسن‌های لب مرز مطمئن نباشد، بازهم می‌توانید برای واکسن به راحتی به شهرهای دیگر بروید.

یکی از رانندگان می‌گوید: «برای ما فرقی ندارد. اگر هم بخواهید حتما در شهرهای ارمنستان واکسینه شوید، از لب مرز هم دوستانمان به راحتی شما را جابه‌جا می‌کنند. از لب مرز تا ایروان ۵۰۰ هزار تومان می‌گیرند و برای برگشت یک میلیون تومان.»

درخواست مسافران برای اتوبوس‌های دربستی به ارمنستان زیاد شده و بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل دیگر بلیت نمی‌فروشند. به عبارتی برای رفتن به ارمنستان ترافیک ایجاد شده است!

یکی از مسافرانی که در ارمنستان واکسن تزریق کرده است می‌گوید: «کار سختی نبود. به صورت زمینی به ارمنستان رفتم و واکسن تزریق کردم. فقط باید تست پی سی ار داشته باشید.»

پرواز از تهران تا ایروان: از ۷ میلیون تومان تا ۲۴ میلیون تومان

متقاضیان سفر هوایی به ارمنستان اما باید خودشان را برای پرداخت مبالغ بسیار بالاتری آماده کنند. پرواز از فرودگاه امام خمینی در تهران به «فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس» در ایروان، قیمت‌های متغیری دارد، اما قیمت‌هایی که در لحظه تنظیم این گزارش به آنها اشاره شده، بین ۷ تا ۲۴ میلیون تومان هستند.

بر این اساس، پرواز با هواپیماهای «هواپیمایی قطر»، حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این در حالی است که پروازهایی با ۲ توقف در دوحه (قطر) و بیروت (لبنان)، تا ۲۴ میلیون تومان هم هزینه دارند.

یک تجربه واقعی از سفر به ارمنستان و تزریق واکسن

«سانتا» دختر جوانی است که در حال حاضر در ارمنستان حضور دارد و دوز اول واکسن خود را نیز دیروز دریافت کرده است. او در صفحه شخصی خود در توئیتر می‌‎نویسد که از صبر برای دریافت واکسن در ایران خسته شده از این رو به ارمنستان سفر کرده است. به گفته او، پرواز به ارمنستان گران است و از اتوبوس‌های تهران-ایروان نیز خبری نیست. او خود را به تبریز رسانده و از تبریز به هادی شهر و سپس به مرز نوردوز رفته است. به گفته او برای رسیدن از مرز به ایروان 100 تا 120 دلار هزینه گرفتن یک سواری دربست است که البته اجاره ماشین و تقسیم هزینه‌ آن بین چند نفر یا سوار ماشین‌ها و کامیون‌های عبوری شدن از دیگر شیوه‌ها برای کاهش هزینه سفر است.

به گفته سانتا، در میادین اصلی شهر ون‌هایی استقرار یافته که مسئول تزریق واکسن به مسافرین هستند، او روایت می‌کنند که اطراف این ون‌ها مملو از مسافرین ایرانی طالب واکسن است. در حال حاضر برای دریافت واکسن در این ون‌ها تنها داشتن پاسپورت کافی و انتظار یک- دو ساعته کافی است.

ارزهایی که خارج می‌شود

بنابراین برای دریافت هر دوز واکسن که نهایت 10 دلار قیمت دارد، برخی در ایران حاضرند حداقل 300 دلار پول و حدود یک هفته زمان هزینه کنند. برای دریافت دو دوز تمام این ارقام دو برابر می‌شود.

شواهد البته نشان می‌‎دهد که تعداد این افراد هم کم نیست، افرادی که نه از قشر مرفه جامعه که از طبقه متوسط هستند اما از محدودیت‌ها و استرس‌های کرونا به تنگ آمده حاضرند با صرف زمان و پول به این سفر نه چندان کم مخاطره بروند. نتیجه تمام اینها نیست خروج ارز از کشور است. به طوریکه مکآمده

از موج سفرهای خارجی و افزایش تقاضا برای دلار به عنوان یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر و رسیدن قیمت‌ به دلار به بیش از 25 هزار تومان یاد می‌شود.