بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

نگارستان زیبای دوران قاجار در تهران

تاریخ گردی تاریخ : 1399/04/01 224 بازدید

در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید تا با موزه و باغ نگارستان را به شما عزیزان معرفی نماییم. این باغ موزه از زیباترین باغ موزه های دوره ی قاجار شناخته می شود.

کاخی زیبا که قدم زدن در آن سرشار از حس خوب است و شما را به سفری در دوران قاجار دعوت می کند و نقش و نگارهای حیرت انگیزش از درباریان و شاه آن را به باغ نگارستان شهره کرده است لذتی شیرین دارد. این باغ، یادآور دوران پرتلاطم ایران در تمام سال‌های وجودش بوده است، قتل سیاستمدار آزاده، میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی به دست محمدشاه یکی از آن‌هاست. بزرگانی همچون پروین اعتصامی، ملک الشعرای بهار، محمود حسابی، محمد معین و دهخدا در این باغ قدم زده و از طبیعت باغ ایرانی آن الهام گرفته‌اند. با ورود به این باغ زیبا، شما به طهران قجری دعوت می شوید.

قصر یا باغ نگارستان بین سالهای ۱۲۲۸-۱۲۲۲ هـ .ق به فرمان فتحعلی شاه قاجار، با هدف ایجاد یک مرکز ییلاقی ـ حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران ساخته شد.
در زمان سلطنت مظفرالدین شاه به تبعیت از اروپا نخستین مدرسه فلاحت به سرپرستی آقای « داشر» و مدرسه صنایع مستظرفه به سرپرستی نقاش معروف محمد غفاری “کمال الملک” در این محل تأسیس گردید. به سال ۱۳۰۷ خورشیدی اعتماد الدوله قراگوزلو، وزیر فرهنگ ایران، باغ نگارستان را به عنوان محل دائمی دارالمعلمین عالی در نظر می‌گیرد. در سال ۱۳۱۱ خورشیدی دارالمعلمین عالی با تغییر نام خود به دانشسرای عالی به تربیت معلم برای مدارس جدید ایران می پردازد.
در طول بیش از نیم قرن، تعداد زیادی از شخصیت های علمی، ادبی و هنری کشور چون: ملک الشعرای بهار، کاظم عصار، علی‌اکبر دهخدا، بدیع‌الزمان فروزانفر، علی‌نقی وزیری، جلال همایی، سعید نفیسی، محمود حسابی، ابراهیم پور داوود، غلامحسین صدیقی، پرویز خانلری، محمد معین، محمد ابراهیم باستانی پاریزی، علی‌محمد کاردان و غیره در این مجموعه تاریخی به تحصیل و تدریس علم پرداخته‌اند.

در سال ۱۳۱۳ خورشیدی قانون تأسیس دانشگاه تهران در مجلس شورای ملی تصویب گردید و از سال ۱۳۲۵ خورشیدی به بعد، برخی از دانشکده‌ها و مؤسسات به محلّ امروزی دانشگاه تهران منتقل شدند.