بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

نماز در مسافرت چگونه است؟‎

مراسم مذهبی تاریخ : 1400/10/28 102 بازدید

دین مبین اسلام کاملترین دین است که برای تمامی جهانیان از جانب خداوند بزرگ بر پیامبر برحقش، حضرت محمد مصطفی (ص) نازل شده است. این دین به تمامی جنبه های زندگی انسان، از کوچکترین مسائل فردی تا بزرگترین مسائل اجتماعی را در نظر گرفته است و برای تمامی آنها دستور صادر نموده است.

یکی از دستورات اسلام، امر به نماز خواندن است. نماز خواندن در هر شرایطی بر انسان واجب است اما دارای دستوراتی است که خواندن آن را متمایز می سازد. در ابتدا توجه به این نکته ضروری است که دین ما و خداوند ما به هیچ عنوان در پی این نیستند که سختی و دشواری را برای پیروانشان ایجاد نمایند و تمامی دستورات آنها بر اساس نیازهای طبیعی و ذاتی انسانی است. پی از این به بعد به گونه ای دیگر به دستورات اسلام، از جمله نماز بنگرید و تمام آنها را عاملی در جهت رشد و ارتقای روح معنوی خود تصور نمایید.

نماز مشافر یا نماز در مسافرتا اداب و رسوم خاصی دارد و بعد از خروج از شهر وطن مسافر، به اصطلاح بایستی شکسته خوانده شود. موضوع نماز مسافر، مطلب امروز ماست. همراه ما باشید تا با دستورات خداوند بزرگمان بیشتر آشنا شویم.

شرایط نماز مسافر چگونه است؟

خداوند در آیه ۱۰۱ سوره نسا می فرماید: “وَ إِذَا ضَرَ‌بْتُمْ فِی الْأَرْ‌ضِ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُ‌وا مِنَ الصَّلَاهِ إِنْ خِفْتُمْ أَن یَفْتِنَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُ‌وا”. و چون در زمین سفر کردید، اگر بیم داشتید که آنان که کفر ورزیده‌اند به شما آزار برسانند، گناهى بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید.

امام صادق (ع) درباره نماز شکسته می فرمایند: خداوند هدیه ای به من و امتم کرامت فرموده که به دیگر امت ها نداده است؛ افطار کردن روزه و شکسته شدن نماز در سفر. پس هر کس چنین نکند، هدیه خداوند را رد کرده است.
مسافر با هشت شرط باید نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت به جا آورد:
شرط اول: سفر او به مقدار مسافت شرعی باشد یعنی رفتن یا برگشتن و یا رفت و برگشت او روی هم هشت فرسخ باشد مشروط به این که رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد.
شرط دوم: از اول مسافرت قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد، بنابراین اگر از ابتدا قصد پیمودن هشت فرسخ را نداشته و یا قصد پیمودن کمتر از آن را داشته باشد و بعد از رسیدن به مقصد تصمیم بگیرد به جایی برود که فاصله‌ی آن با مکان اول کمتر از مسافت شرعی است، ولی از منزل تا آنجا به اندازه‌ی مسافت شرعی است، باید نمازش را تمام بخواند.


شرط سوم: در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به چهار فرسخ از قصد خود برگردد یا مردد شود، حکم سفر بعد از آن بر او جاری نمی‌شود،هر چند نمازهایی که قبل از عدول از قصد خود به صورت شکسته خوانده، صحیح است.
شرط چهارم: قصد قطع سفر در اثنای پیمودن مسافت شرعی با عبور از وطن خود یا جایی که می‌خواهد ده روز یا بیشتر در آن جا بماند نداشته باشد.
شرط پنجم: سفر از نظر شرعی برای او جایز باشد، بنابراین اگر سفر او معصیت و حرام باشد، اعم از این که خود سفر حرام باشد، مثل فرار از جنگ یا هدف از سفر، کار حرامی باشد، مثل سفر برای راهزنی، حکم سفر را ندارد و نماز تمام است.
شرط ششم: مسافر از کسانی که خانه به دوش هستند، نباشد، مانند بعضی از صحرانشینان که محل زندگی ثابتی ندارند، بلکه در بیابانها گردش می‌کنند و هر جا آب و علف و چراگاه پیدا کنند، می‌مانند.
شرط هفتم: مسافرت را شغل خود قرار نداده باشد، مانند باربر، راننده و ملوان و غیره، و کسی که شغل او در سفر است، ملحق به اینها است.
شرط هشتم: به حد ترخص برسد و منظور از حد ترخص، مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی‌شود و دیوارهای شهر هم دیده نمی‌شود. هرچند بعید نیست که شنیده نشدن اذان برای تعیین حد ترخص کافی باشد.

در صورتی که سفر شرایط گذشته را دارا باشد وظیفه مسافر نماز شکسته است مگر این‌که یکی از موارد زیر صورت گیرد:
1- عبور از وطن یا مقر و مقداری ماندن در آن.
2- قصد اقامت ده روزه در شهری معیّن.
3- مردد باقی ماندن در شهری معیّن به مدت سی روز بدون آن‌که در آنجا قصد اقامت کند.
بنابراین هرگاه یکی از موارد گذشته محقق شود وظیفه او از نماز شکسته به نماز تمام تبدیل می‌شود مگر این‌که سفر جدیدی را آغاز کند.

منظور از وطن کجاست؟

منظور از وطن و مقر یکی از این سه مکان می‌باشد:
1- مقرّ اصلی، و آن جایی است که شخص به آن نسبت داده می‌شود و معمولاً محل تولد اوست.
2- مکانی که شخص آن را برای همیشه مقر و مسکن خود قرار داده باشد و بخواهد بقیه عمرش را در آن مکان سپری کند.
3- مکانی که شخص آن را برای مدت طولانی مقر خود قرار دهد به‌طوری که در آنجا دیگر به او مسافر گفته نشود، مانند کسی که برای کار یا تجارت یا تحصیل به مدت دو سال یا بیشتر در شهر دیگری اقامت کند.
اگر مسافر قصد کند ده روز در شهری بماند، چنانچه قبل از خواندن یک نماز چهار رکعتیِ ادایی از قصد خود بازگردد وظیفه او نماز شکسته است، ولی اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتیِ ادایی از قصد خود بازگردد تا زمانی که در آن شهر هست باید نماز را تمام بخواند.

نکات شرعی دیگر

– اگر کسی وظیفه‌اش نماز شکسته باشد ولی آن را تمام بخواند، چند صورت دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
1- این کار به خاطر ندانستن اصل تشریع نماز شکسته در حق مسافر، یا به خاطر ندانستن وجوب نماز شکسته بر خودش باشد که در این صورت نمازش صحیح است.
2- این کار به خاطر ندانستن حکم آن مورد خاص باشد، مانند این‌که نمی‌دانست مسافت تلفیقی باعث شکسته شدن نماز می‌شود که در این صورت چنانچه داخل وقت از حکم مسأله مطلع شود بنابر احتیاط واجب نماز را دوباره بخواند، ولی اگر بعد از وقت مطلع شود، قضای آن واجب نیست.
3- این کار به خاطر آن باشد که فراموش کند مسافر است یا فراموش کند وظیفه مسافر نماز شکسته است که حکم این صورت همانند صورت قبل می‌باشد.
–  اگر کسی وظیفه‌اش نماز تمام است ولی آن را شکسته بخواند، نمازش باطل بوده و باید آن را دوباره بخواند یا قضا کند، البته در مورد مسافری که قصد ماندن ده روزه در جایی داشته باشد و به جهت ندانستن وجوب نماز تمام بر خودش نماز را شکسته بخواند و سپس از حکم این مسأله مطلع شود بنابر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند.
–  اگر شخصی در اول وقت مسافر نباشد و پیش از خواندن نماز سفر کند در حال سفر باید نماز را شکسته بخواند، و اگر اول وقت مسافر بود و نماز نخواند تا به وطن خود بازگشت یا این‌که در مکانی قصد اقامت ده روزه کرد باید نماز را تمام بخواند، بنابراین ضابطه، در شکسته یا تمام خواندن نماز، وقتِ ادای آن است نه وقتِ واجب شدن آن.
–  مسافر در چهار جا مختار است نماز را شکسته یا تمام بخواند: شهر مکّه معظمه، شهر مدینه منوره، شهر کوفه (که شامل مسجد سهله نیز می‌شود) و حرم امام حسین(علیه السلام) تا فاصله تقریباً یازده متر و نیم از اطرافِ قبر مطهّر آن حضرت.