بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

میدان امیر چخماق یا میر چماق کجاست؟

تاریخ گردی تاریخ : 1398/12/07 184 بازدید

میدان امیر چخماق

در ادامه ی این مطلب سری به میدان زیبای میرچماق یا امیر چخماق یزد خواهیم زد. با ما همراه باشید تا با این میدان تاریخی و زیبا بیشتر آشنا شویم.

میدان امیر چخماق یکی از زیباترین شاهکارهای معماری و کاشیکاری و متعلق به قرن نه هجری قمری است. این میدان متعلق به دوره تیموری است که در عصر صفوی هم به همین نام شهرت داشت. در زمان شاه عباس برخی از این آثار احیاء شده‌ است. مجموعه امیرچخماق یزد شامل بازار،تکیه، مسجد و دو آب‌ انبار است.

ویژگی های بارز میدان امیر چخماق

  • میدان امیرچخماق یکی از میدان‌های تاریخی کشور و یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری یزد است.
  • اولین شهر ایران در میراث جهانی یونسکو شهر یزد می باشد و این میدان از محبوب ترین اماکن دیدنی یزد است.
  • مهم ترین میدان شهر یزد است و شامل مجموعه های دیدنی می باشد.
  • اگر علاقمند به تاریخ و مکان های تاریخی باشید مشاهده خواهید کرد که چقدر بافت این میدان و اطراف آن دلنشین است.
  • مراسم نخل گردانی از مراسمات باشکوهی است که هرساله در این میدان برگزار می شود.
  • مکان مناسبی برای خرید و امتحان کردن خوردنی های شهر یزد است.

در گوشه ای از این میدان نخل بزرگی را می بینید که از زمان صفویه در این محل قرار دارد و از آن در مراسم محرم استفاده می شود. در ضلع جنوبی این میدان مسجد امیر چخماق در سال ۸۴۱ هجری ساخته شد.

زیبایی و بزرگی این مسجد تا حدی است که بعد از مسجد جامع یزد دومین مسجد مهم یزد است. گنبد مسجد خمیده و ترکدار است و با کاشی های سبز رنگ پوشیده شده است و در اطراف آن کتیبه ای به خط کوفی قراردارد.

میدان امیرچخماق یا به قول ساکنان شهر یزد، میرچخماق یا میرچماق در طول زمان‌های مختلف یکی از میدان‌های اصلی برای تجمع مردم یزد بوده و بعد از انقلاب نیز به مرکز تجمعات مردمی در راهپیمایی‌ها، تظاهرات‌ها، تشییع شهدا و علما و … تبدیل شده است. به همین دلیل است که میدان امیرچخماق علاوه بر اینکه عنوان نماد استان یزد را یدک می‌کشد، به عنوان میدان حماسه‌های یزدی‌ها نیز نام برده می شود.