بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مکان های دیدنی چالوس

گردشگری تاریخ : 1401/04/14 173 بازدید

هنگامی که کوچکترین تعطیلی و فرصتی برای سفر کوتاه و یا حتی سفر جاده ای فراهم می شود، همه ما به یاد جاده چالوس می افتیم. چالوش به اندازی ای زیبا و دلچسب است که مسافرت به چالوس از جاده اش شروع می شود. حتی یک پیک نیک یک روزه در این جاده هم می توان ما را شارژ نماید و انرژی لازم برای شروع پر تلاشی یک هفته دیگر را تامین نماید.

چالوس یکی از شهرهای مازندران است که هر ساله پذیرای توریست ها و گردشگران بسیاری از جای جای کشورمان است. اما دیدنی ها و زیبایی های چالوس، تنها محدود به جاده چالوس نیست و خود این شهر هم دارای دیدنی ها و جاذبه های بیشماری است.

امروز درنظر داریم تا در ارتباط با دیدنی های چالوس صحبت نماییم تا اگر فرصتی پیدا کرید حتما به این شهر سفر کنید و با خواندن لیست جاذبه های توریستی این شهر و تهیه یک برنامه سفر، یک مسافرت خوب و رویایی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

بنابراین اگر به فکر یک مسافرت خوب و جانبخش هستید، تا انتهای متن همراه ما باشید.

دیدنی های چالوس

جاده چالوس

جاده‌ ۵۹ معروف به جاده چالوس در سال ۱۳۱۲ به بهره‌برداری رسید و به مرور به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی چالوس شناخته شد. با ساخت سد امیرکبیر این جاده توجه افراد بیشتری را به خود جلب کرد. این سد علاوه بر دو چندان کردن زیبایی این جاده مقدمات تبدیل جاده‌ چالوس را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری فراهم کرد. در جایجای این مسیر ۱۶۰ کیلومتری مناظری محصورکننده و چشم‌نواز در انتظار شما است.

برای ساخت این جاده که در واقع قطر رشته کوه البرز را می‌پیماید، تونل‌ها و پل‌های بسیار طولانی ساخته شده است. از آنجایی که تمامی ساخت‌وساز‌ها مربوط به دوره رضا پهلوی است، این جاده را یکی از ناامن ترین جاده‌های ایران می‌دانند. امکانات کم آن زمان باعث شد تمامی تونل‌ها و پل‌ها با سختی بسیار زیاد و دستمزد قابل توجهی برای کارگران ساخته شود. این جاده بعد از ساخت مورد انتقاد شدید مهندسان اروپایی قرار گرفت. با توجه به خطراتی چون رانش زمین، زلزله، خطر بهمن و ریزش کوه ترافیک‌های ۱۵۰ کیلومتری گواه وفادارای مسافرانی است که برای دیدن زیبایی‌های تکرار نشدنی این جاده هر چیزی را به جان‌ می‌خرند.

شهرکی تفریحی و توریستی نمک آبرود

چالوس کمتر از 15 کیلومتر تا نمک آبرود فاصله دارد و پیشنهاد می کنیم از این شهرک توریستی در سفر به چالوس حتماً بازدید کنید چراکه شهرک توریستی نمک آبرود، ده ها تفریح هیجان انگیز و جذاب دارد و در کنار طبیعت بی نظیرش، به یکی از بهترین مقاصد تفریحی در شمال کشور تبدیل شده است. از جمله تفریحاتی که در شهرک توریستی نمک آبرود می توانید تجربه کنید شامل تله کابین، زیپ لاین، راه رفتن بر روی پل معلق، شهربازی، پینت بال جنگلی، سورتمه سواری در میان جنگل های مازندران، پرواز بر فراز شهر و غیره هستند.

آبشار اکاپل

اگر از شهر چالوس به سمت جنوب غربی خود حرکت کنیم؛ در تلاقی کلاردشت و آغاز ارتفاعات البرز، جایی در دل سرد جنگلی کوهستانی، آبشاری بکر وجود دارد که سالانه انبوه گردشگران داخلی و خارجی را محو زیبایی خود می‌کند. چه برای بازدیدی کوتاه و یک روزه، چه با هدف کمپ کردن، این آبشار انتخابی بی‌نقص است. زیرا علاوه بر زیبایی و شکوه خود، در منطقه‌ای واقع شده که ظرفیت تفرجگاهی بالایی دارد. به عنوان مثال، فاصله این آبشار از دریاچه ولشت تنها سی کیلومتر است و در این بین نیز می‌توان از جلوه رودهای فصلی کوچک، ارتفاعات سر به فلک کشیده، حیات جانوری جذاب و بافت گیاهی دست نخورده بهره برد.

مرداب هسل

مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز چالوس است که همچون زیبایی خفته در میان جنگلی سرسبز با درختان سربه فلک کشیده و انبوه پنهان است. برای رسیدن به این مرداب رویایی و زیبا باید در دل جنگلی سحرانگیز پیاده‌روی کنید و هرچه به‌سمت آن پیش بروید، متوجه اسیدی شدن و ترش مزه بودن هوا خواهید شد و این نوید دهنده نزدیک شدن به این مکان شگفت‌انگیز است.

وقتی به مرداب هسل برسید، خواهید دید که درختان و گیاهان همچون مرواریدی آن را احاطه کردند و جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. این مرداب در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مساحت آن در زمانی که بیشترین آب را دارد، کمتر از یک هکتار است. در مطالعات و اندازه‌گیری‌های سال ۱۳۸۵، مساحت مرداب حدود ۳,۸۰۰ متر بوده است. عمق آب در این بازه در عمیق‌ترین نقطه که در سمت جنوب غربی قرار داشت، ۲/۳۰ متر و عمق آن با اتکا به داغ‌آب موجود بر تنه درختان و سنگ‌ها در زمان ظرفیت کامل ۴/۴۰ متر بوده است. در گذشته حجم آب هسل بیشتر بود و در بعضی از نقاط عمق به بیش از ۱۵ متر نیز می‌رسید.

آب مرداب هسل از کف و کانون آن می‌جوشد و هیچ رود یا جویباری به آن نمی‌ریزد. در پایین دست تالاب چشمه‌ای از زیر درختی کهنسال می‌جوشد و در واقع این چشمه زیرآب هسل محسوب می‌شود. در سمت شرقی مرداب شیاری وجود دارد که هنگامی که به‌ندرت آب سر ریز می‌کند، از آن شیار به‌سمت دره چالوس رود سرازیر می‌شود. پرحجم‌ترین آب موجود در مرداب هسل از ریزش باران‌های موسمی است که در نیمه دوم فصل پاییز آغاز می‌شود و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد. این مرداب در بعضی از سال‌ها کم آب می‌شود و آب آن تاکف فرو می‌نشیند.

در مرداب هسل گویی زندگی ساکن است و زمان در آرامش و سکون سپری می‌شود. در این مرداب هیچ موج و حرکت آبی وجود ندارد و سطح آن به‌اندازه نیم سانتی‌متر با جلبک پوشیده شده و هیچ جای درزی باقی نمانده است. این جلبک‌ها در قسمت‌هایی که زیر سایه درختان قرار دارند به رنگ سبز دیده می‌شوند و هرچه به کانون مرداب نزدیک‌تر می‌شوند نارنجی و در نهایت در برابر نور خوشید به رنگ سرخ روشن در آمده و جلوه‌گری می‌کنند.

پارک جنگلی فین چالوس

اگر در سفر به چالوس به دنبال منطقه ای دیدنی و سرسبز برای طبیعت گردی هستید و یا در جستجوی پارکی جنگلی برای پیک نیک هستید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به پارک جنگلی فین چالوس بیاندازید. این پارک همواره یکی از شلوغ ترین مناطق طبیعت گردی شهر چالوس است و در فصل های بهار و تابستان بخصوص روز سیزده بدر، شاهد حضور انبوهی از گردشگر در این پارک جنگلی هستیم. پارک جنگلی فین چالوس در جنوب شهر قرار دارد و برای دسترسی به پارک کافیست وارد جاده چالوس شده و در فاصله 5 کیلومتری شهر، به مسیر ورودی پارک برسید.

این پارک جنگلی از امکانات رفاهی مختلفی برخوردار است که شامل پارک بازی برای کودکان، کافه ها و رستوران های مختلف، سرویس های بهداشتی و غیره می باشد و همچنین به دلیل محبوبیت پارک در میان گردشگران، آلاچیق های بسیاری در نقاط مختلف پارک در نظر گرفته شده تا گردشگران آسایش مطلوب برای پیک نیک را داشته باشند. لازم به ذکر است در بخشی از پارک جنگلی فین، اردوگاهی وجود دارد که دارای کلبه های چوبی بسیار جذابی می باشد و این کلبه ها به صورت روزانه یا ساعتی به گردشگران اجاره داده می شوند.

کاخ چای خوران چالوس

این کاخ زیبا که امروز به موزه مبدل شده، در دوران پهلوی، مکانی برای رفع خستگی و صرف چای بوده است. اما آنچه موجب شده نظر همه را جلب کند، قدیمی بودن، معماری زیبا و تاریخی مطابق معماری غربی، سادگی و دور از تجمل بودن این کاخ باشکوه است!

گچبری های دیدنی، بالکن زیبا، سرستون های تاریخی و کاشی کاری های اصیل کاخ چای خوران چالوس بسیار باشکوه و دلنشین است. برای بازدید از کاخ چای خوران باید خود را به جنوب میدان معلم و کنار ساختمان دادگستری برسانید.