بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مکان های دیدنی نوشهر مازندران

دیدنی های مازندران تاریخ : 1401/11/17 95 بازدید

مازندران یکی از استان های بسیار زیبا و سرسبز ایران است که غالبا به عنوان مقصد بسیاری از افراد انتخاب می شود. تمامی شهرهای مازندران، زیبا و دیدنی هستند، در مازندران شما هم می توانید کوه و جنگل را ببینید و لذت ببرید و هم به سراغ دریا و ساحل بروید، می توانید آبشارها را انتخاب نموده و از صدای جوش و خروش آب به هیجان بیایید و یا اینکه مرداب را انتخاب کنید و از دیدن رکود آب، حس آرامش و سکون بگیرید. به هر جای مازندران زیبا که سفر کنید، حتما لذت خواهید برد.

شهرهای مازندران بسیار متعدد هستند اما مسلما در بین اسن شهرها، نوشهر می تواند بسیار زیبا و دیدنی باشد. نوشهر در غرب استان مازندران قرار گرفته است. این شهر دارای 2 بخش و 4 دهستان می باشد. نام های قدیم نوشهر بسیار متعدد هستند که در بین آنها دو نام حبیب آباد و دهنو، آشناتر است.

هنگامی که این شهر با سایر شهرها ارتباط گرفت و ساختار جدیدی در آن پیدا شد، نام نوشهر را هم از آن خود کرد.

در ادامه تعدادی از بهترین و زیباترین مکان های دیدنی نوشهر را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم نمود. البته دیدنی های نوشهر، محدود به این موارد نیست و بسیاری مکان های دیگر هم در این شهر وجود دارند که بسیار زیبا و دیدنی هستند.

لیست جاهای دیدنی نوشهر

دریاچه ارواح

اگر دل و جرات روبه‌رو شدن با ارواح را دارید به دریاچه یا تالاب ارواح نوشهر خوش آمدید!

اگر آماده دیدن یک شبح وحشتناک هستید، باید بگوییم که قضیه آنقدرها هم جدی نیست. اما فضای دریاچه به قدر کافی وهم‌انگیز و دلفریب است که نخواهید تنهایی به آن‌جا بروید‌.

دریاچه‌ای در دل جنگل‌های انبوه که فضایی مه‌آلود دارد و درختانی خشک از وسط آن بیرون آمده‌اند. احتمالا حدس می‌زنید که این درختان وسط دریاچه به علت حجم زیاد آب، خشک شده‌اند.

دریاچه ارواح از زیباترین جاهایی است که در نوشهر می‌توانید پیدا کنید. پس حتما نام آن را در فهرست سفر خود بگنجانید و حرف‌های ما برای ترسناک جلوه دادن آن را جدی نگیرید. در جوار این دریاچه تنها چیزی که می‌بینید، زیبایی است.

دریاچه فراخین

اگر ماجراجو هستید، دریاچه فراخین با آن همه زیبایی و طراوت انتظارتان را می‌کشد! این دریاچه در جنگل‌های انبوه نزدیک روستای ویسر واقع شده و از فضاهای شهری کاملا دور است.

این یعنی یک طبیعت‌گردی کامل بدون آنتن و اینترنت. خلاص. با عبور از روستای ویسر در بخش کجور به یک فرعی می‌رسید. این جاده خاکی است و برای عبور از آن در هنگام باران باید خیلی احتیاط کنید.

پس از آن فراخین زیبا را از لابه‌لای درختان پیدا خواهید کرد. این دریاچه پرآب از چشمه‌ای با همین نام سیراب می‌شود و با برف ذوب‌شده سطح آن بالاتر هم می‌آید‌.

تا شب نشده به این منطقه بکر بروید و اگر با منطقه آشنا نیستید، شب را در خلوتی جنگل نگذرانید.

آدرس: نوشهر، بخش کجور، روستای ویسر، دریاچه فراخین

دریاچه خضر نبی

حتما از نام دریاچه خضر نبی حدس می‌زنید که این دریاچه مکانی مقدس در میان اهالی منطقه باشد. این دریاچه زیبا در شمال نوشهر قرار دارد و در دل جنگل‌های مازندران واقع شده است.

عکس درختان انبوه در آب را می‌توانید حین قایق‌سواری در این دریاچه مشاهده کنید و از عطر گل‌و‌گیاه حسابی سرمست شوید. پرندگان هم بالای سرتان آواز می‌خوانند تا یک وقت احساس تنهایی نکنید.

آدرس: نوشهر، بخش کجور، جاده روستای نیمور، جاده شوسه، دریاچه خضر نبی

دریاچه سد آبیدر (آویدر)

سد آویدر یا آبیدر یک دریاچه بسیار زیبا را در حوالی پارک سی‌سنگان به‌وجود آورده که از هر نظر تماشایی است.

یک تفرجگاه هم در کنار این دریاچه وجود دارد که اسباب راحتی مسافران فراهم باشد. از رستوران و کافه گرفته تا امکانات تفریحی برای اسب‌سواری، قایق‌سواری و دوچرخه‌سواری مهیا است.

ناگفته نماند که آب این دریاچه زمین‌های کشاورزی اطراف را هم سیراب می‌کند و آب‌و‌هوای اطراف آن بسیار مطبوع و بدون رطوبت است.

مرداب هسل

برای رسیدن به مرداب هسل باید ماشین‌تان را در منطقه جنگلی “بانی” بگذارید و ۴۵ دقیقه در دل جنگلی بکر پیاده‌روی کنید تا به مرداب هسل برسید. سطح آب این مرداب با جلبک‌ها پوشیده شده و در دل جنگل مشعل قرار گرفته است.

در جوار این مرداب گویی سکوت به نوازندگی می‌پردازد و زمین و زمان در آرامشی ژرف فرو می‌روند. جلبک‌های سطح آب نیز در فصول مختلف به رنگ‌های مختلف قرمز، زرد و سبز درمی‌آیند تا زیبایی این نگین جنگلی نمایان‌تر شود.

آدرس: نوشهر، جنوب روستای سینوا، جنگل مشعل موزی، مرداب هسل

آبشار چلندر

اگر گرمای هوا در وسط تابستان امان‌تان را بُرید. ساک سفر را ببندید و راهی نوشهر شوید. به روستای زیبا و جنگلی چلندر سفر کنید تا به آبشار پرآب این روستا برسید.

نزدیکی این آبشار به کوهستان سبب کاهش رطوبت هوا می‌شود و طراوت اعجاب‌آور را میهمان جان‌تان خواهد کرد.

از ارتفاعات این روستا نیز نمای زیبایی از دریا قابل رویت است که لذتی وصف ناپذیر به شما هدیه می‌کند.

آدرس: ۱۸ کیلومتری جاده نوشهر به نور، روستای چلندر، آبشار چلندر

آبشار دارنو

جنگل انبوهی را تصور کنید که درون آن ۷  آبشار به یکدیگر پیوسته‌اند تا مجموعه‌ای بسیار تماشایی را به‌وجود آورند. در میان این مجموعه، آبشار دارنو با ارتفاع ۲۵ متر مرتفع‌ترین و اصلی‌ترین آبشار این منطقه شناخته می‌شود.

در سفر به نوشهر از این مجموعه آبشار خروشان و باطراوت که در نزدیکی دریاچه فراخین است، حتما دیدن کنید. هوای پاک شمال را برای ریه‌های‌تان به ارمغان آورید و از پوشش گیاهی اطراف آبشار حظ ببرید!

آبشار نجارده (آلاشور)

روستای جنگلی نجارده از آن جاهای دیدنی نوشهر است که به همین راحتی نمی‌شود دل از آن کند و به خانه برگشت. این روستا وسط جنگل‌های سرسبز قرار دارد و آبشار بلندبالایی با نام آلاشور در دل آن پنهان است.

این روزها که نام نجارده سر زبان‌ها افتاده و آوازه زیبایی این روستا در گوش همه پیچیده است، این آبشار نیز خجالت را کنار گذاشته و به گردشگران رخ نمایانده است.

البته که دسترسی به آن خیلی آسان نیست. اول از همه باید به روستای نجارده بروید و از آن‌جا وارد جاده خاکی شوید و در جنگل‌های جنوبی روستا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به آبشار ۳۲ متریِ آلاشور برسید.

آدرس: ۷ کیلومتری شرق نوشهر، روستای نجارده، آبشار آلاشور یا نجارده

پارک جنگلی سی سنگان

این پارک علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و توریستی، سیاست حفظ و حراست از گونه‌های نادر و حفاظت‌شده گیاه شمشاد را به‌طور جدی دنبال می‌کند. این پارک یک جنگل نمونه و طبیعی از جنگل‌های جلگه‌ای شمال ایران است که ترکیب و تنوع گونه‌های درختی آن جذابیت دارد. در این پارک جنگلی درختان بلوط با قطر بیش از دو متر و همچنین گونه‌های شمشاد و افرا دیده می‌شود و مساحت قابل‌توجه و در کنار دریا بودن، به آن زیبایی کم‌نظیری داده است. تنوع گونه‌ای و طبیعی بودن در پارک جنگلی سی‌سنگان، در مقایسه با پارک جنگلی نور و موارد مشابه بیشتر است و اشکوب بندی بالاتری دارد.

این پارک که در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد، از شمال به دریای خزر، از جنوب به سلسله جبال البرز، از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح‌الدین کلا محدود می‌شود. مساحت این پارک در حدود ۶۰۲ هکتار است و زیستگاه انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی و علفی و جانوری است. پارک جنگلی سی‌سنگان در نوشهر واقع است و از نظر پوشش گیاهی و جذب گردشگر، از پارک‌های شاخص کشور محسوب می‌شود. این پارک دارای آب‌وهوای مرطوب، با زمستان ملایم و میانگین بارندگی سالانه ۱۱۰۰ میلی‌متر است. پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از بهترین و با ارزش‌ترین پارک‌های جنگلی شمال کشور است که بخشی از آن ذخیره‌گاه و بخش دیگر تفرجگاه در نظر گرفته شده است. قسمت جنوبی این پارک بکرتر است و هیچ نوع مداخله پرورشی و قطع درخت در آن انجام نشده است. به‌طور کلی محوطه پارک از نظر توزیع گیاهی به سه بخش ساحلی، جنوبی و غربی تقسیم می‌شود.

باغ گیاه شناسی نوشهر

اغ گیاه‌شناسی نوشهر یا باغ اکولوژی نوشهر، به لحاظ وسعت و قدمت دومین نمونه در سراسر کشور به‌ شمار می‌رود و به‌عنوان باغ گیاه‌شناسی ناحیه رویشی هیرکانی انتخاب شده است. اهداف اصلی باغ علاوه‌بر نگهداری از گونه های نادر و در حال انقراض، شامل آموزش و آگاهی‌بخشی به تمام اقشار مردم می‌شود. در سال ۱۳۸۶ به‌دلیل اهمیت بالای مجموعه، باغ اکولوژی نوشهر به‌عنوان یک اثر طبیعی در سازمان میراث فرهنگی به شماره ۱۷۷۹۵ به ثبت رسید و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی نوشهر، میزبان گردشگران است.

روستای کندلوس

روستای زیبای کندلوس با آب‌و‌هوای ییلاقی در دامنه سرسبز رشته کوه‌های البرز در منطقه کجور واقع شده است و از جاهای دیدنی نوشهر به شمار می‌آید. اگر اهل سفر باشید و به روستاهای مختلف ایران سری زده باشید،  اولین خصوصیتی که چشمتان را جلب خود می‌کند، پاکیزگی و رعایت اصول بهداشتی در این روستا است. در همه جای روستا سطل‌های زباله وجود دارند و همه اهالی در حفظ زیبایی و پاکیزگی دهکده تلاش می‌کنند.

کندلوس همیشه زیباست؛ اما سفر به این روستا، در بهار و تابستان تجربه خاطره‌انگیزتری به‌همراه دارد. از فرودین تا آبان ماه، اثری از سرمای هوا نیست که مانعی برای لذت بردن از طبیعت باشد. به‌علاوه سرسبزی بهار، پرباری تابستان و زیبایی برگریزان پاییز هر یک به‌تنهایی می‌تواند کندلوس را مقصد دوباره سفر شما قرار دهد.