بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مکان های دیدنی زاهدان شهر پرهیزکاران

دیدنی های سیستان و بلوچستان تاریخ : 1401/05/23 88 بازدید

زاهدان یکی از شهرهایی است که شاید کمتر کسی به فکر سفر به آن شهر باشد. اما با جرأت می توانم یگویم که یکی از بهترین و زیباترین سفرهای من، سفر به زاهدان بوده است. زاهدان شهری است زیبا با جاذبه های فراوان و دیدنی هایی که نمی توان از انها سیر شد. بار اول که به زاهدان رفتم، تنها به اندازه 5-6 ساعت در این شهر توقف داشتم اما آنقدر از دیدن این شهر و آداب و روسم مردمش لذت بردم که برای بار دوم سفری 11 روزه به زاهدان داشتم.

زاهدانی مردمانی دارد به راستی صمیمی و مهربان، دست فروش هایی که میوه های گرمسیری می فروشند، حاضرند تمامی اجناس خود را به رایگان به مشتریان بدهند تا آنها بتوانند این طعم های جدید را تجربه کنند. میوه هایی در چرخ های این دست فروشها هستند که پیش از سفر به زاهدان تنها در سایت ها و اینترنت دیده بودم. ادویه های رنگارنگ هم در جای جای خیابان های این شهر خودنمایی می کنند.

چهار راه رسولی که به ظاهر یک چهار راه ساده است، اما در واقع یک بازار بسیار بزگ است که همه چیز، به تمام معنای کلمه همه چیز! را می توانید در آن بیابید.

آب و هوای گرم این شهر هم بسیار مطبوع است اگر در فصل های سرد سال، مثلا پاییز یا زمستان به آن سفر کنید. اگر شما هم به سفر به زاهدان علاقه مند شده اید، حتما در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با مکان های دیدنی زاهدان آشنا شوید.

مکان های دیدنی زاهدان

بازار رسولی

بازار رسولی زاهدان یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرهیاهوترین بازارها و جاهای دیدنی زاهدان به‌ شمار می‌رود. این بازار در اطراف یک خیابان باریک ایجاد شده است و در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد فروخته می‌شود. تنوع گسترده‌ای از انواع کالا از جمله پوشاک زنانه و مردانه، انواع کفش، انواع مختلف چای (یکی از سوغات اصلی زاهدان)، پارچه‌هایی با طرح‌های مختلف و پارچه‌های سوزن‌دوزی شده و سنگ‌‌دوزی شده، خوراکی‌های مختلف نظیر ترشی‌های تند و تیز محلی، ادویه‌های هندی و پاکستانی و میوه های گرمسیری مانند انبه و زیتون، کالاهای الکترونیکی، لوازم آرایشی و بهداشتی،لوازم خانگی و… در این بازار به فروش می‌رسد.

قلعه لادیز

در جنوب غربی میرجاوه-سیستان و بلوچستان روستایی تاریخی به اسم لادیز با دارا بودن یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی به نام قلعه لادیز چشم انتظار حضور گرم شما عزیزان است. این قلعه با نام‌های دیگری از جمله قلعه ارباب‌ها، قلعه اربابی‌ها و قلعه تپه لادیز میان مردم بومی شناخته می‌شود.

قلعه لادیز به دلیل سکونت داشتن افرادی با نام فامیلی اربابی به قلعه اربابی معروف شد. زمان ساخت این مکان تاریخی به دوره اشکانیان برمی‌گردد که امروزه از آن بنای باشکوه تنها خرابه‌ای به یادگار مانده است. قلعه ارباب‌ها روی صخره‌های سنگی در حاشیه روستای لادیز بنا شد؛ پی این بنا از سنگ‌های بزرگ و دیوارهای خشتی بنا گردید و قرن‌ها همچنان روی پای خود استوار مانده است!

قلعه تپه لادیز از سه طرف به پرتگاه‌های کوچکی منتهی می‌شود. این قلعه جزو قلعه‌های دفاعی طبقه‌بندی شده به شمار می‌رفت. این قلعه از بناهای اسم‌ورسم‌دار آن روزگاران بوده که با جریان داشتن آب رودخانه در شمال قلعه زندگی در این روستا جریان داشت. قلعه تپه لادیز در تاریخ 10 دی‌ماه سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس قلعه لادیز زاهدان: استان سیستان و بلوچستان- میرجاوه- روستای لادیز

رودخانه لادیز؛ شنیدن صدای زندگی!

در 100 کیلومتری زاهدان در هماسیگی قلعه لادیز یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی زاهدان جای گرفته است. با صدای آب روان، سرسبزی و آرامشی از جنس طبیعت بی‌شک هیچ بهانه‌ای برای نرفتن به این روستای تاریخی پیدا نخواهید کرد. رفتن به رودخانه لادیز به ویژه در فصول بهار و پاییز بسیار تماشایی و لذت‌بخش است و از مکان‌های محبوب گردشگران ایرانی به شمار می‌رود.

به شما پیشنهاد می‌کنم کنار این رودخانه روی حصیر کمی دراز بکشید و در حالی که چشمان‌تان بسته است، صدای گوش‌نواز آب را با جان‌ودل گوش کنید. این موقع است که از پیشنهاد این ایده لذت‌بخش در دل‌تان از من تشکر خواهید کرد!

آدرس رودخانه لادیز زاهدان: استان سیستان و بلوچستان- شهرستان میرجاوه- دهکده لادیز

مسجد مکی

مسجد جامع زاهدان که در خیابان خیام قرار دارد، از مساجد زیبای ایران و مکان های دیدنی زاهدان محسوب می‌شود. این مسجد وسعت زیادی دارد و در ساخت آن از اسلوب معماری خاصی استفاده شده است. مساحت فضای داخلی مسجد جامع زاهدان ۲۲,۰۰۰ متر مربع است و بیش از ۵۵,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. مسجد جامع زاهدان را عبدالعزیز ملازاده، از مشهورترین چهره‌های اهل سنت در ایران، تاسیس کرد. این مسجد اهمیت زیادی برای مردم زاهدان دارد و نمازگزاران بسیاری برای ادای فریضه به این مسجد مراجعه می‌کنند و گردشگران بسیاری نیز به بازدید از آن می‌پردازند.

مسجد شاه علی

یکی دیگر از مساجد تاریخی زاهدان به اسم مسجد شاه علی است؛ پس بدون معطلی به این مسجد می‌رویم. با رفتن به این مسجد می‌توانید به سال 847 هجری برگردید، زمانی که دستور ساخت مسجد شاه علی به حاکم وقت زاهدان داده شد.

همان‌طور که چشم‌تان نظاره گر فضای معنوی و معماری مسجد است، وجود دو کتبه سنگی روی دیوار توجه شما را جلب خواهد کرد. اگر به این دو لوح نزدیک شوید، متنی حکاکی شده روی آن‌ها می‌بینید که قدمت‌شان به قرن نهم هجری برمی‌گردد.

اگر بخواهم معماری این مسجد را دقیق‌تر برای شما همراهان شرح دهم، باید بگویم مسجد شاه علی به کاشی‌کاری سنتی مزین شده که رنگ آبی آن حس شگفت‌انگیزی به بیننده منتقل می‌کند. دو مناره بلند و طاق بزرگ مسجد همچنان به شکل اولیه‌اش حفظ شده و با گذر زمان چیزی از ابهت مسجد شاه علی کم نشده است.

این محل یکی از مساجد مهم و تاریخی زاهدان به حساب می‌آید که هر ساله گردشگران بسیاری را به چشم خود دیده و از زمان‌های گذشته تا به حال پذیرای عاشقان دینی- مذهبی بوده است.

آرامگاه هفتاد ملا

قبرستان 800 ساله‌ هفتاد ملا یکی از عجیب‌ترین آرامگاه‌های ایران به حساب می‌آید. این آرامگاه در دل صخره‌ها به وجود آمده و مردم آن دوره با قلم‌وچکش بزرگ اقدام به ساخت این آرامگاه کردند. معماری قبرها از سبک آرامگاه کوروش بزرگ الهام گرفته شده استو این معماری قبرستان هفتاد ملا را منحصربه‌فرد و دیدنی کرده است.

مساحت این قبرستان بیش از 500 مترمربع بوده که با ظاهر کمانی در قسمت شرقی روستای روپس آرام گرفته است. به دلیل موقعیت خاص آرامگاه هفتاد ملا، قبرها در فضای صخره‌ای قرار گرفته‌اند. به این ترتیب از گزند بادوباران در امان مانده‌ و خوشبختانه تخریب نشده‌اند.

در بازدید از قبرها، توجه شما به وجود حفره‌هایی روی سنگ‌ها جلب می‌شود! روی هر یک از قبرها 8 سوراخ تعبیه شده که جریان هوا به داخل آن‌ها عبور می‌کند. قبرستان هفتاد ملا از جاهای دیدنی زاهدان به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال 1380 به ثبت رسیده است.

خانه ابویی

خانه ابویی بنای تاریخی شهر زاهدان و متعلق به قرن14 می باشد که بنایی شکیل و زیبا به شمار می رود. حوضچه سنتی و اتاق های متعدد این بنا با سقف های کوتاه وگنبدی شکلش، درختان نخلی که در حیات بنا قرار دارد بر زیبایی خانه افزوده است، همچنین درهای چوبی متعدد و آجرهای سنتی و زیبای دیواره های بنا ظاهری دیدنی را به این اثربخشیده اند. همچنین نمی توان از طراحی هنرمندانه منافذ برای عبور نور خورشید و تهویه هوا حرفی نزد. برای مشاهده ی عمارت ابویی باید خود را به خیابان دکتر شریعتی و خانه ایوبی زاهدان برسانید. این عمارت قدیمی، اکنون تبدیل به کارگاهی برای علاقه مندان به ساخت صنایع دستی و هنر سنتی این بوم و دیار شده است.
برچسب‌ها: