بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مکان های دیدنی خراسان شمالی‎

گردشگری تاریخ : 1400/09/02 128 بازدید

در سالهای نه چندان دور (سال 1383)، استان خراسان یک استان پهناور بود که جمعیت زیادی هم داشت، به علت اینکه حرم مطهر امام رضا (ع) در شهر مشهد واقع شده است، سالیانه تعداد بسیار زیادی زائر و مسافر به سمت این شهر روانه می شوند و جمعیت شهرهای استان خراسان روز به روز بیشتر و بیشتر می شد و همین امر سبب گشته بود که مدیریت این استان پهناور کاری سخت و دشوار شود. به همین دلیل استان خراسان را به سه قسمت، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی تقسیم کردند، که هریک از این شهرها به یک استان با مرکزیت خاص خود، تبدیل شدند. پس از این تقسیم بندی، زمینه های رشد و پیشرفت در تمامی این سه استان با سرعت بیشتری شروع به پیشرفت کردند و هریک از این استان ها به استانی موفق تبدیل شدند. امروز می خواهیم شما را با خراسان شمالی و مکان های دیدنی این شهر بیشتر آشنا کنیم تا در سفرهایتان به مشهد مقدس، بازدید از این مکان های دیدنی را در هم در لیست برنامه های خود قرار دهید.

جاذبه های دیدنی خراسان شمالی

بش قارداش تفرجگاه طبیعی و تاریخی

تفرجگاه‌های طبیعی بش قارداش از زیباترین مناطق گردشگری خراسان شمالی محسوب می‌شود که همه ساله پذیرای خیل جمعیت زائران و مسافران از نقاط مختلف کشوراست.

بش قارداش به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بجنورد در پنج کیلومتری مرکز خراسان شمالی و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین واقع شده است.

این مکان تفریحی دارای امکانات تفریحی برای کودکان، سه استخر شنا برای کودکان و بزرگسالان، مسجد ونمازخانه، چند مرکز فروش تنقلات، میدان اسب سواری در فصل تابستان و دیگر امکانات تفریحی و گردشگری است.

بابا امان زیباترین و قدیمی‌ترین پارک گردشگری کشور

بابا امان بجنورد نیز یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین پارک‌های گردشگری کشور است که با طبیعتی زیبا همه ساله میزبان میلیون‌ها مسافر و زائر حرم قدس رضوی است.

این گردشگاه درطول سال مورد استفاده مسافران وزائران به ویژه شهروندان خراسان شمالی است؛ در این مرکز تفریحی مکانی با نام قوری در بلندترین نقطه این پارک ساخته شده و فضایی نیز با عنوان متل بابا امان که دارای سالن غذاخوری و خوابگاه برای مسافرین است، وجود دارد.

در ایام نوروز و تابستان مسافران با چادر زدن در فضای این مرکز تفریحی و گردشگری لحظات خوب و ماندگاری را سپری می‌کنند، این مکانی زیبا و دلنشین بیشتر برای مسافرانی است که قصد سفر به شهرهای شمالی کشور و به ویژه سفر به مشهد مقدس را دارند.

بابا امان در ۱۰ کیلومتری شمال شرق بجنورد و در مسیر جاده آسیایی و تردد مسافران و زائران به سمت مشهد مقدس قرار دارد.

روستای استاد

استاد؛ یکی از روستای تاریخی با طبیعتی دیدنی و سمفونی زیبایی از نواها و نماها در شهرستان فاروج است که همه ساله میزبان هزاران گردشگر و مسافر است؛ این روستا به عنوان یکی از روستای نمونه گردشگری، در ۲۲ کیلومتری جنوب شهر فاروج واقع شده است.

روستای استاد از جمله روستاهای باستانی خراسان شمالی و ایران محسوب می‌شود و در کنار این زیبایی تاریخی، از طبیعتی غنی و آب و هوایی به غایت مطبوع و مطلوب برخوردار است.

ارگ تاریخی بلقیس

این مجموعه‌ی باستانی در واقع شهر کهن اسفراین محسوب میشود و قدمتی حدود چهار هزار سال دارد، بیشتر آنچه که اکنون در شهر تاریخی بلقیس باقی مانده، آثار و بقایایی است که به دوره صفوی نسبت می‌دهند، اما شواهد و یافته‌های جدید تاریخی حاکی از آن است که دیرینگی شهر تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین به قرن دوم اسلامی می‌رسد. یکی از بزرگترین بناهای خشتی و گلی ایران است و مجموعه آثار شامل بقایای ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان شامل: برج و بارو، مقبره شیخ آذری، ویرانه‌های معروف به منار تپه (مسجد جامع)، کوره سفالگری، آب انبار، بازار، کاروانسرا، بنای معروف به یخدانها و یک گورستان وسیع در نزدیک دروازه شرقی است.

موزه و عمارت مفخم

بزرگترین و شاخص‌ ترین اثر معماری از دوره قاجار در خراسان شمالی است که در شمال شرق شهر بجنورد واقع است. در دوره قاجار عمارت مفخم همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌داده‌اند. بنای عمارت در دهه ۱۳۰۰هجری قمری، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به سردار مفخم ساخته شده و محل سکونت خانواده وی و پذیرایی از میهمانان دولتی و رجال سیاسی بوده است . بنای عمارت در دو طبقه و به ابعاد تقریبی ۵۰ در ۲۳متر و به ارتفاع حدود ۹متر ساخته شده و در مجموع ۳۴ اتاق و دو تالار بزرگ دارد که زمانی با آیینه‌کاری، کاشیکاری و گچبری تزیین شده بود.

قلعه جلال الدین گرمه

قلعه جلال الدین گرمه یکی از برجسته‌ترین قلعه‌های نظامی خراسان شمالی محسوب می‌شود که در سده‌های ششم تا هفتم هجری ساخته شده، این قلعه بر روی تپه‌ای نسبتا مرتفع سنگی قرار دارد، با مصالحی چون سنگ و ملاط ساروج و گاها آجر ساخته شده و دارای پلانی شش گوش با شش برج مدور در اطراف آن است که درب ورودی آن در ضلع جنوب واقع شده و در سال‌های گذشته نیز عمارتی در بالای این درب مشاهده می‌شد.

کاستان نگین گمشده مانه و سملقان

روستای کاستان با جمعیتی حدود یک هزار نفر در ۵۰ کیلومتری شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان واقع شده و با وجود داشتن طبیعتی زیبا و بکر، آنچنان که باید و شاید برای گردشگران شناخته شده نیست، وجود دره‌ها و کوه‌های مرتفع، جنگل‌های انبوه، رودخانه‌های خروشان، آبشار زیبا، غارهای فراوان، اماکن تاریخی و …این روستا را به یکی از روستاهای دیدنی و منحصر به فرد خراسان شمالی تبدیل کرده است.

اسفیدان ماسوله شرق کشور

روستای اسفیدان مکانی توریستی با طبیعتی زیبا در خراسان شمالی است كه به علت بافت پلكانی خود به ماسوله شرق كشور نیز معروف است؛ این روستا در ۴۵ كیلومتری جنوب شرقی بجنورد یکی از خوش آب و هواترین روستاهای خراسان بزرگ محسوب می‌شود، به گونه‌ای که در سال ۸۵ به عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شده است؛ این روستا به دلیل ساختار پلکانی خود به روستای ماسوله گیلان شباهت دارد و حتی در سال‌های پیش برنامه‌هایی برای تبدیل آن به یک منطقه مهم گردشگری كشور در دست اجرا بود كه در طول دولت‌های نهم و دهم به فراموشی سپرده شد.