بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مکان های دیدنی ارومیه

گردشگری ایران تاریخ : 1401/08/17 85 بازدید

شهرهای دیدنی ایران بسیار زیاد هستند، به گونه ای که فقط کافی است تا شما تصمیم بگیرید تا سفر خود را شروع کنید. در این شرایط نقشه را پیش روی خود گذاشته و دست خود را بر روی نقطه ای قرار دهید، آن شهر می تواند یک مقصد عالی برای سفر و گردش شما باشد.

اما در بین شهرهای ایران، برخی از آنها از دیگری پیشی گرفته و جاذبه ها و زیبایی های بیشتری را برای گردشگران مهیا نموده اند. ارومیه یکی از زیباترین شهرهای ایران است، که به عنوان یکی از 19 شهر تاریخی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است. علت این امر هم به دلیل قدمت این شهر است که به بیش از سه هزار سال قبل برمی گردد و تاسیس آن هم مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح صورت گرفته است.

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است که یکی از کلان شهرهای ایران محسوب می شود و همچنین دهمین شهر پرجمعیت کشور هم هست.

شما برای سفر چه چیزی را الویت قرار می دهید؟ مکان های تاریخی؟ جاذبه های طبیعی و یا مراکز تفریحی و سرگرمی؟

خبر خوب این است که شما هر هدفی داشته باشید، ارومیه می تواند یک مقصد عالی برای شما باشد. زیرا ارومیه دارای تعداد بیشماری جاذبه تاریخی است، به دلیل وجود کوه ها و آب و هوای مطلوبش، سراسر آکنده از جاذبه های طبیعی است. همچنین مراکز تفریحی بسیاری هم رد این شهر وجود دارند که می توانند لحظات و خاطراتی خوش برای شما بیافرینند.

با معرفی ارومیه و جاذبه های دیدنی هاش همراه ما باشید.

موقعیت جغرافیایی ارومیه

ارومیه در جلگه ای گسترده به طول ۷۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر که اطراف آن باغ های انگور و سیب و کشتزار های فراوان است،‌ در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه و در شمال غربی ایران قرار دارد. ارومیه در ارتفاع ۱۳۳۲متری سطح دریا قرار دارد. یک بخش کوهستانی، شمال و غرب ارومیه و یک دشت وسیع، جنوب و شرق ارومیه را در بر گرفته است، که در نتیجه ارومیه را با آب و هوای معتدل و مناظری بکر، مناسب جذب گردشگران فراوان کرده است. ازجهات جغرافیایی نیز ارومیه از شمال به سلماس، از شرق به دریاچه ارومیه، از غرب به ترکیه و از جنوب به اشنویه و نقده محدود می گردد. ارومیه ی چهار فصل، تابستان های نسبتا گرم و زمستان های سرد دارد. به علاوه ارومیه میان دو دریاچه ارومیه و مارمیشو قرار گرفته است و دریاچه ارومیه در شرق و دریاچه مارمیشو در غرب این شهر هستند. بنابراین انتخاب مناسبی برای گردشگران تابستانی است تا از این هوای معتدل برای بازدید این شهر استفاده کنند.

مناطق دیدنی ارومیه؛ تاریخ گردی

 کلیسای حضرت مریم

طبق نظر مورخان، کلیسای ننه مریم (مارت مریم) که عنوان دومین کلیسای قدیمی جهان را دارد در ابتدا معبد زرتشتیان و یک آتشکده بوده است. در آن زمان وقتی زرتشتیان ستاره‌ای در حال حرکت به سمت شرق دیده‌ و آن را نشانه‌ای بر تولد مسیح (ع) در نظر گرفته‌اند، خود نیز به سمت اورشلیم به راه افتاده‌اند. آن‌ها پس از بازگشت به ارومیه این آتشکده‌ را به کلیسا تبدیل کرده‌ و به ترویج دین مسیحیت پرداخته‌اند. کلیسای حضرت مریم در طول سال‌های طولانی چندین بار مرمت شده است. داخل کلیسا چندین سنگ قبر وجود دارد که گفته می‌شود مقبره روحانیون مسیحی است.

آدرس کلیسای حضرت مریم: خیابان امام، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک

 کلیسای مارسرکیس

در ۱۲ کیلومتری غرب ارومیه کلیسای دیگری به نام کلیسای مارسرکیس در دامنه کوه سیر واقع شده است. این کلیسا در دوران ساسانی و به دستور همسر پادشاه ساسانی که مسیحی بود، ساخته شد. کلیسای مارسرکیس از نظر مذهبی برای ارامنه و آشوری‌ها ارزش بسیاری دارد. به طوری که هنوز هم برخی از آنان برای زیارت به این کلیسا می‌روند. کلیسای مارسرکیس از معدود بناهای تاریخی ارومیه است که پس از گذشت چندین قرن هنوز هم ظاهر اولیه خود را حفظ کرده است. برای دیدن آن باید به کوه سیر ارومیه بروید. در کنار بازدید از کلیسا می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی کوه سیر هم لذت ببرید که یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شوند.

آدرس کلیسای مارسرکیس: ۱۲ کیلومتری غرب ارومیه، دامنه کوه سیر

مسجد سردار ارومیه

مسجد سردار یکی دیگر از دیدنی های تاریخی ارومیه است. طبق نظر مورخان قدمت این مسجد به دوران قاجار بازمی‌گردد و توسط فردی به نام عبدالصمد خان پدر آقا محمد خان ساخته شده است. مردم محلی به مسجد سردار مسجد ساعتلو هم می‌گویند. علت این امر نصب ساعتی بر بلندترین مناره مسجد است که در سال ۱۳۳۱ قمری انجام شد. کاشی کاری‌های زرد و فیروزه‌ای دیوارهای مسجد هنر هنرمندان قاجار را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

آدرس مسجد سردار: خیابان امام ارومیه

ساختمان شهربانی ارومیه

همانطور که گفته شد، ساختمان شهربانی یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که در کنار لذت بردن از معماری خاص و زیبای ساختمان، می‌توانید از موزه مردم شناسی آن هم بازدید کنید. در واقع امروزه این ساختمان به عنوان موزه مردم شناسی ارومیه شناخته می‌شود. داخل این بنا غرفه‌هایی برای معرفی فرهنگ و اصالت مردم ارومیه و سنت‌های کهن آن‌ها وجود دارد. مجسمه‌هایی هم ساخته شده که هر کدام لباس محلی منطقه‌ای مخصوص را به تن داشته و بدین گونه لباس‌های محلی آن منطقه را در معرض نمایش می‌گذارند. ساختمان شهربانی هم همراه با ساختمان شهرداری در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی و به دستور رضا شاه ساخته شد.

آدرس ساختمان شهربانی یا موزه مردم شناسی ارومیه: میدان ایالت، در کنار ساختمان شهرداری

مکان های دیدنی ارومیه؛ طبیعت گردی

 دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه دومین دریاچه نمک جهان و بزرگترین سطح آبی کشور به شمار می‌رود. هر چند که بحران خشک شدن دریاچه نامش را بر سر زبان‌ها انداخت و امروز تقریبا همه آن را می‌شناسند، ‌اما با این حال خوشبختانه دریاچه ارومیه در حال احیا شدن است. بنابراین جای خوبی برای گردش و عکس گرفتن با بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه است. در کنار تفریح در دریاچه می‌توانید به دهکده‌های تفریحی اطراف دریاچه هم سر بزنید.

آدرس دریاچه ارومیه: بین آذربایجان شرقی و غربی در ۱۷ کیلومتری غرب ارومیه

دریاچه مارمیشو

مارمیشو دریاچه کوچکی در یک دره است که آب آن از آبشار مارمیشو و چشمه‌ها و رودخانه‌ای به نام نازلی چای تامین می‌شود. طبیعت زیبای کوهستان‌های اطراف، درختان و رودخانه‌های خروشان لذت گردش در کنار دریاچه مارمیشو را چندین برابر می‌کند. اگر خوش شانس باشید می‌توانید در دریاچه مارمیشو یا رودخانه‌های اطرافش ماهی گیری هم بکنید.

آدرس دریاچه مارمیشو: روستای مارمیشو در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه

چشمه آب گرم هفت آباد

آب گرم هفت آباد یکی دیگر از زیباترین مناطق دیدنی ارومیه است که در فاصله ۴۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. برای دیدن این چشمه باید به بخش سیلوانا، محال مرگور، روستای هفت آباد ارومیه سفر کنید. این چشمه در دامنه کوه‌های آتشفشانی خاموش قرار دارد. خواص درمانی چشمه آب گرم هفت آباد سالانه گردشگران بسیاری را به روستای هفت آباد می‌کشاند. اگر از چشمه چند متری فاصله بگیرید می‌توانید رودخانه خروشان باراندوز چای را هم ببینید.

آدرس چشمه آب گرم هفت آباد: روستای هفت آباد در 45 کیلومتری ارومیه

چشمه آب معدنی کوه زنبیل

در نزدیکی دریاچه ارومیه و ۳۶ کیلومتری شهر ارومیه چشمه‌ای به نام چشمه آب معدنی کوه زنبیل وجود دارد. این چشمه به صورت حوضچه‌ای کوچک درآمده که تقریبا ۴ متر قطر و ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر هم عمق دارد. آب این چشمه بسیار گوارا بوده و سرشار از انواع املاح معدنی است. در فاصله چند متری آن چشمه دیگری هم قرار دارد که می‌توانید از آن هم بازدید کنید.

 دریاچه سد شهر چای

سد شهر چای که بیشتر شبیه دریاچه‌ای کوچک است، در سال ۱۳۸۴ روی رودخانه شهر چای ساخته شد تا آب شرب و کشاورزی مردم منطقه را تامین کند. اطراف آن محل خوبی برای گردش و تفریح و ماهی گیری است. اغلب گردشگران و به خصوص مردم منطقه برای گذران روز تعطیل خود در گرمای تابستان به خنکای اطراف این سد پناه می‌برند. همچنین می‌توانید از طبیعت بکر اطراف و رودخانه شهر چای هم لذت ببرید.

اماکن تفریحی ارومیه

در سفر به ارومیه می‌توانید در کنار لذت بردن از طبیعت و دیدنی های تاریخی ارومیه از اماکن تفریحی آن هم استفاده کنید. پس بیایید نگاهی به برخی از این اماکن تفریحی این منطقه بیندازیم.

پیست اسکی خوشاکو

از آنجایی که شهر ارومیه در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، کوه‌های آن حتی در فصول گرم سال هم شاهد بارش برف و باران هستند. پیست اسکی خوشکاو جایی است که در فصل زمستان می‌توانید بیشتری لذت را از آن ببرید و تفریحی دلچسب داشته باشید. اگرچه نمی‌توان گفت این پیست بهترین پیست اسکی ایران است، اما جزو بهترین پیست‌های کشورمان محسوب می‌شود. این پیست اسکی در منطقه سیلوانای ارومیه قرار دارد.

پارک جنگلی شیخ تپه

تپه‌های شیخ تپه بسیار قدیمی بوده و قدمت آن‌ها به دوران مادها بازمی‌گردد. در کنار این تپه‌های باستانی پارک جنگلی زیبایی وجود دارد که می‌توانید از امکانات تفریحی و نمایشگاه‌های آن استفاده کنید. به علاوه به دلیل ارتفاع زیادی که این تپه‌ها نسبت به سطح شهر دارند، با ایستادن در قله‌های شیخ تپه به راحتی می‌توانید تمام شهر را ببینید؛ منظره‌ای بسیار زیبا که شب‌های آن بسیار دیدنی‌تر و دلچسب‌تر است. برای رفتن به پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه باید از بلوار نبوت عبور کرده و به سمت شیخ تپه حرکت کنید.

دهکده تفریحی چیچست

در ساحل دریاچه ارومیه دهکده‌ای تفریحی ساخته شده که اغلب امکانات تفریحی و ورزشی مانند قطار شادی، محل بازی کودکان، آیس هاکی، بیلیارد، میزهای پینگ پونگ، فوتبال دستی، سایت پرواز، هواپیماها و ماشین‌های رادیو کنترل از راه دور، موتور سیکلت سواری، پیست رالی اتومبیل، کارتینگ اتومبیل سواری و… را دارد.

برچسب‌ها: