بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مناطق و جاهای دیدنی آستانه اشرفیه گیلان

گردشگری ایران تاریخ : 1401/09/05 137 بازدید

شهر آستانه اشرفیه یکی از زیباترین شهرخای استان گیلان است. این شهر در فاصله بین رشت و لاهیجان قرار گرفته است. هر چند شهرت این شهر به خاط بادام زمینی های خوشمزه و برنج خوش پخت آن است، اما علاوه بر اینها جاذبه ها و دیدنی های بسیاری در این شهر موجود می باشد که اگر یک بار به آن مکان ها بروید، همواره آستانه را در لیست سفر به شمال خود قرار خواهید داد.

آستانه مانند دیگر شهرهای شمالی دارای آب و هوایی معتول است. این آب و هوا و آب رودخانه سفید رود سبب شده تا جاذبه های طبیعی بیشماری در این شهر وجود داشته باشد. یکی از زیباترین مکان های مذهبی آستانه، بقعه متبرک آقا سید جلال الدین اشرف است که اهالی شهر احترام و ارزش بسیاری برای آن قائل هستند.

بازار محلی و بازار دائمی این شهر هم جزء جاذبه های آن محسوب می شود. شما با مراجعه به این بازارها می توانید انواع صنایع دستی گیلانی از جمله ظروف گلی و سفالی را مشاهده و خریداری نمایید. با ما همراه باشید تا با آستانه و دیدنی های آن بیشتر آشنا شوید.

داستان نام گذاری شهر آستانه اشرفیه

 “اسسونه” لغت گیلگی و کوچال هر دو در گذشته های دور نام این شهر بودند که پس از دفن پیکر سید جلال الدین اشرف پسر امام موسی کاظم نام این شهر به ورود به بارگاه جلال الدین اشرف “آستانه اشرفیه” تغییر کرد.

  از نظر تقسیم بندی شهری آستانه اشرفیه، دهگاه، کیاشهر، گورکا و چهار ده تقسیم بندی شهر می باشد که اکثر جاذبه های تاریخی در مرکز شهر آستانه اشرفیه و جاذبه های طبیعی در کیاشهر است.

آب و هوای آستانه اشرفیه

 به دلیل وجود رودخانه های متعدد سفید رود، شمرود، سالار جوب و حشمت رود آب هوای شهر آستانه اشرفیه مدیترانه ای و بسیار مرطوب می باشد و از این رو بستر بسیار مناسبی برای کاشت محصولات کشاورزی از جمله برنج، بادوم زمینی، گوجه سبز و تخمه آفتاب گردان است.

طبیعت آستانه اشرفیه

آستانه اشرفیه پوشیده از درختانی مانند ازگیل، انجیر، انار، گردو، به‌آلو، گلابی وحشی، توت، سیب، تمشک، شاه‌بلوط، گیلاس، توسکا، پلت و… است.  آهو، گربه وحشی، شغال، گراز، گرگ، خوک، روباه، سمور، جوجه‌تیغی، کفتار، سنجاب، خرگوش و نوعی موش سینه سفید نیز مهمان این سرزمین هستند. همچنین خزندگانی مانند مار، سوسمار، مارمولک، لاک‌پشت و خرچنگ در این ناحیه دیده شده‌اند.

علاوه بر این‌ها، پرندگان مهاجر و غیرمهاجری هم در آستانه اشرفیه زندگی می‌کنند که از میان آن‌ها قرقاول، تیهو، جغد، بلبل، خوتکا، پرستو، دُرنا، سبزقبا، کلاغ، شاهین، بلدرچین، سار، باز، دم جنبانک، شانه‌به‌سر، سینه‌سرخ، غاز وحشی، سرت، چارخو، راب ایشکن، خوبوسه، زاغچه، زلوزن، هفت‌رنگ، کبوتر، کپر، گنجشک، چنگر، تولک، توکا، قدجقه، چوب‌پا و دارکوب را می‌توان مثال زد.

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه

بقعه آقا سید جلال اشرف، جاذبه مذهبی آستانه اشرفیه

سید ابراهیم الرمتضی الاضغر ملقب به جلال الدین اشرف (ع) که بر اساس اطلاعات موجود از فرزندان امام سجاد (ع) است، سال ها پیش برای تبلیغ دیدن اسلام به ایران سفر می کند و در حین درگیری و جنگ های آن دوران به شهادت می رسند.

مردم شهر گیلان امروزی هم پیکر ایشان را در تابوتی قرار داده و در منطقه ای که امروز به نام آستانه اشرفیه شناخته می شود به خاک می سپارند. بقعه مبارک ایشان یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه است و در بین مردم شهر از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار است.

پارک ساحلی آستانه اشرفیه

پارک ساحلی آستانه اشرفیه در کنار رودخانه سفیدرود واقع شده است و امکانات تفریحی و گردشگری مطلوبی دارد.

پارک ساحلی کیاشهر؛ محل پیوند خشکی، دریا و جنگل

سفید رود که از بهم رسیدن دو رود شاهرود و قزل اوزن شکل گرفته پس از عبور از شهر های رودبار و شهرستان رشت، به آستانه اشرفیه رسیده و در بندر کیاشهر به دریای خزر می ریزد.

محل تلاقی سفید رود و دریا را بندر کیاشهر نام گذاری کرده اند، می توانید در اسکله کیاشهر ماهیگیری کنید، کمی آن طرف تر به پارک جنگلی کیاشهر خواهید رسید و تالاب معروف بوجاق نیز در همان حوالی قرار گرفته است.

آرامگاه استاد معین، نگارنده فرهنگ معین

استاد دکتر محمد معین یکی از سرشناس ترین چهره ها در مفاخر ایرانی و به خصوص از چهرهای اثرگذار در فرهنگ زبان فارسی است. استاد معین اولین فرد در کشور است که موفق به اخذ درجه دکترا در زمینه فرهنگ و ادب پارسی شد.

وی همچنین از هم دوره ای های مرحوم دهخدا نیز هست و بخشی از کار و مهارت خود را در کنار دهخدای ایران آموخت. دکتر معنی در سال 1350 چشم از جهان فروبست و آرامگاه وی در آستانه اشرفیه بنا شد. آرامگاه دکتر معین یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه است که بخصوص در بین فرهنگ دوستان طرفداران بسیاری دارد.

پل خشتی نیاکو آستانه اشرفیه

 در نزدیکی بندر کیاشهر پل خشتی تاریخی، متعلق به دوران صفویان به نام “پل خشتی نیاکو” قرار گرفته که جنس آن از آجر بوده و فضای سبز اطراف پل زیبایی آن را دوچندان کرده است.

با توجه به اینکه در دوران صفوریان طراحی شده معماری آن مربوط به آن دوران و متشکل از دو طاق کوچک است و در سال های اخیر برای باز سازی آن از ۱۷ هزار آجر استفاده کرده اند.

آدرس پل خشتی نیاکو : آستانه اشرفیه، روستای نیاکو

اسکله ماهیگیری کیاشهر، لذت تجربه غذای دریایی تازه در سفر!

پیشتر هم گفتیم که یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه منطقه کیاشهر است که در حقیقت پارکی جنگلی است، اما در ادامه راه خود اسکله ورودی هم دارد. اسکله ماهیگیری کیاشهر یکی از جاذبه های بسیار زیبای سفر به آستانه اشرفیه است و اگر طرفدار غذاهای دریایی هستید، فرصت مناسبی است تا خودتان به شکار و یا خرید ماهی تازه بپردازید.

این منطقه جز ساحل کیاشهر به حساب می آید و جاذبه های دیدنی بسیاری دارد، اما در این قسمت علاوه بر اینکه محل فعالیت اداره شیلات است، مرم عادی هم به شکار و صید انواع جانوران آبزی مشغول اند.

بازار هفتگی آستانه اشرفیه، بهترین مکان برای خرید سوغات

در آستانه اشرفیه بازارهایی وجود دارد که بصورت هفتگی در روزهای دوشبنه و پنج شنبه برپا می شوند. این بازارهای هفتگی از بازارهای درجه اول و بسیار پر طرفدار در استان گیلان هستند، پس طبیعی است اگر آنها را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه معرفی کنیم.

تقریبا تمام محصولات موجود در این بازارهای هفتگی به معنای واقعی «از تولید به مشرف» هستند و همین عامل باعث محبوبیت هرچه بیشتر این بازارهای هفتگی می شود. پیشنهاد می کنیم در سفر خود حتما سری به این بازارهای هفتگی بزنید.

برچسب‌ها: