بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

معبد سنگی آناهیتا در کرمانشاه

تاریخ گردی تاریخ : 1398/10/01 87 بازدید

معبد آناهیتا

معبد سنگی آناهیتا در کرمانشاه تنها معبد سنگی در ایران نیست اما معروف ترین آن هاست. در ادامه با این معبد آشنا شوید.

پس از تخت جمشید، معبد آناهیتا در استان کرمانشاه بزرگترین اثر سنگی تاریخی به شمار می رود که از آثار باستانی دوران پیش از میلاد مسیح محسوب می شود و در شهر کنگاور استان کرمانشاه واقع شده است.

این معبد، در مسیر راه همدان به کرمانشاه قرار دارد و دشت بی‌نظیر کنگاور نیز در پایین آن قرار گرفته است. این بنا باوجود اینکه آثار کمی از آن باقی مانده، پر از رمز و رازهای عجیب است و بر بالای تپه‌ای به ارتفاع 32 متر واقع شده است

این بنا با 6/4 هکتار وسعت، بر پشته صخره ای و مشرف به دشت گنگاور ساخته شده است. آناهیتا فرشته و نگهبان آب و فراوانی و زیبایی و باروری در نزد ایرانیان کهن بوده است. این بنا دارای 220 متر طول و 210 متر عرض و پهنای دیوار محیطی آن به 5/18 متر می رسد.فراز این اثر تاریخی ردیفی از ستون های سنگی بر پا بوده که بلندای هر ستون 54/2 متر است.

در چهار طرف معبد آناهیتا دالان‌هایی تعبیه شده که در کف آنها جوی‌های آب به صورت رفت و برگشت آب را به وسط معبد هدایت می‌کرده است. در دو طرف بالای معبد آناهیتا سر چهار گاو در هر طرف به صورت رو به روی یکدیگر قرار دارد که در زمان آبگیری این معبد عکس سر گاوها روی آب نقش می‌بسته است.

قدمت این بنا را به دورهٔ اشکانی و ساسانی نسبت داده، نشانه ها و واژه های دوره ساسانی بر روی سنگ ها حک گردیده است.در وسط معبد آناهیتا فضایی وجود دارد که آب از این جوی‌ها در آن جمع شده و استخر کوچکی حدودا در ابعاد ۱۰ در ۱۰ و عمق ۲۰ سانتی‌متر را پر آب می‌کرده است.

قرارگیری ستون‌هایی ساده، فاقد تزئینات خاص معماری، کوتاه و قطور در یک ردیف، علاوه بر به رخ کشیدن الگوی معماری اصیل ایرانی، کارشناسان را به این فکر می‌اندازد که سازندگانش، آن‌ها را به عنوان نرده و حفاظ تزئینی لبه‌ی ایوان تعبیه کرده‌اند.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا