بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مارکار موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

تاریخ گردی تاریخ : 1395/07/22 335 بازدید

موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان (مارکار) در استان یزد در ساختمانی با قدمت بیش از ۸۰ سال با معماری بی نظیر …

moze-markar-2-570x380

 

موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان (مارکار) در استان یزد در ساختمانی با قدمت بیش از ۸۰ سال با معماری بی نظیر  و با شکوه قرار دارد. این بنای آجری به عنوان خوابگاه شبانه روزی دانش آموزان دبستان و دبیرستان مارکار مورد استفاده قرار می گرفته است .

 

moze-markar-6-570x380

 

بنای موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان دارای معماری خاص می باشد به گونه ای که بیشترین استفاده از نور خورشید و بیشترین ماندگاری انرژی در آن اتفاق می افتد . مجموعه برای تامین آب مورد نیاز از آب انبار، گاو رو، پاکنه و راه قنات استفاده می کرده است که تمامی آنها قابل بازدید می باشند .

همچنین حمام و توالت های قدیمی در محوطه مجموعه، بازدیدکنندگان را با سبک زندگی مردمان در ۸۰ سال پیش آشنا می سازد . موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان در زیر زمین مجموعه قرار دارد. در موزه گردشگران ابتدا با تاریخچه مجموعه آموزشی مارکار و زندگی نامه پشوتن جی دوسابایی مارکار بنیانگذار مجموعه مواجه می شوند.

moze-markar-11-570x380

جشن ها و آیین ها سنتی زرتشتیان، اشوزرتشت نخستین پیام آور ایرانی، گاتها کتاب مقدس زرتشتیان،پوشش سنتی زرتشتیان، زیارتگاه های زرتشتیان مانند چک چک و بنا های شاخص زرتشتیان مانند دخمه و آتشکده یزد از جمله قسمت های موزه می باشند که گردشگران می توانند با آنها آشنا شوند.