بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

لیست بهترین جاهای دیدنی خرم آباد

دیدنی های لرستان تاریخ : 1401/06/06 176 بازدید

خرم آباد همان طور که از نامش پیداست منطقه ای خرم و سرسبز است. خرم آباد مرکز استان لرستان و بزرگترین شهر لرنشین در ایران است. این شهر به واسطه قرار گرفتن در میان کوه های زاگرس، دارای آب و هوایی بسیار مطبوع و دلچسب است. همچنین دارای مکان ها و جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی بسیاری است که بعضضی از آنها شهرت جهانی دارند!

اما شاید کمتر کسی باشد که خرم آباد را به عنوان مقصد گردشگری مورد توجه قرار دهد، علت این امر هم به نظر من این است که تلاشی در رابطه با شناساندن این منطقه و جاذبه های آن صورت نگرفته است. مثلا نود درصد ما بارها و بارها و بارها به شمال کشور سفر کرده ایم، اما چند نفرمان به خرم آباد با این همه زیبایی و طبیعت بکر مسافرت کرده ایم؟

از هر روی شهر خرم آباد را حتما باید ببینید و از جاذبه هایش لذت ببرید، شاید جالب باشد بدانید که خرم آباد به دلیل آبشارهای بیشماری که دارد، لقب بهشت آبشارهای ایران را از آن خود نموده است.

اگر قصد سفری خوب و به یاد ماندنی دارید، حتما خرم آباد را هم در لیست مقصدهای خود قرار دهید، با سفر به این شهر هم از زیبایی های آن لذت ببرید و هم با فرهنگ و آداب و رسوم مردم غیور و دلیر این شهر آشنا شوید.

با معرفی جاذبه های گردشگری خرم آباد همراه ما باشید.

دیدنی های خرم آباد

قلعه فلک الافلاک

اگر از جاهای دیدنی خرم آباد بپرسید، بدون شک اولین کلمه ای که خواهید شنید قلعه فلک الافلاک است. مظهر فرهنگ و تاریخ لرستان و نماد صلابت مردمانش. این قلعه بر فراز تپه ای باستانی واقع در مرکز خرم آباد قرار گرفته و از بسیاری نقاط شهر قابل مشاهده است. در تمام طول سال چشمه پرآبی به نام گلستان از زیر تپه جاری است که همراه با پارک و سبزه زارهای اطراف قلعه، این جاذبه تاریخی را از موهبت طبیعت هم بهره مند کرده است. قلعه را به دوره ساسانیان منسوب می دانند اما نام فلک الافلاک از زمان قاجار روی آن گذاشته شده است.

در طول تاریخ به علت موقعیت ممتاز سوق الجیشی اش، قلعه فلک الافلاک به عنوان مقر سیاسی و پادگان نظامی شناخته می شده ولی در حال حاضر به عنوان جاذبه گردشگری بخش مهمی از جاهای دیدنی خرم آباد است. موزه های باستان شناسی، مردم شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیاء، چایخانه سنتی و مرکز فروش تولیدات فرهنگی از بخش های متنوع این قلعه تاریخی است. اگر به فلک الافلاک رفتید با پوشیدن لباس های محلی عکس های یادگاری بگیرید، و با طعم آش ترخینه و نان روغنی سفرتان را به یادماندنی کنید.مخمل کوه؛ بهشتی با نمای گلسنگی

 مخمل کوه از تفرجگاه های طبیعی اطراف شهر خرم آباد است که هر آخر هفته میزبان بسیاری از اهالی شهر و مسافران می باشد. این کوه با بیش از ۱۹۰۰ متر ارتفاع در شمال شرقی خرم آباد واقع شده و به تنگ شبیخون نیز شهرت دارد. مخمل کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر قسمت های آن پوشیده از گلسنگ است. با آغاز فصل بارش گلسنگ های سیاه رنگ و آفتاب سوخته، رنگ سبز به خود می گیرند.

آبشار نوژیان

این آبشار از مرتفع ترین آبشارهای ایران است، ارتفاع آن 95 متر و عرض تاج آن 5 متر است. گردشگاه جنگلی نوژیان در بالای کوهی به نام تاف قرار دارد. این کوه مناظرتماشایی و طبیعتی زیبا دارد، همچنین گیاهان دارویی فراوانی در آن می روید، آبشارنوژیان، چشم اندازهای زیبا و جمع آوری گیاهان دارویی برجذابیت و محبوبیت این منطقه افزوده است و گردشگران زیادی در بهار و تابستان به این منطقه سفر می کنند. این منطقه در حدود 40 کیلومتری خرم آباد واقع شده است.

مناره آجری

مناره آجری، سازه‌ای استوانه‌ای شکل است که بر روی سکوی سنگی واقع شده و از آثار تاریخی شهر خرم آباد به شمار می‌رود که متعلق به قرن چهارم قمری است. عده‌ای معتقدند که زمان ساخت این بنا به دوره دیلمیان باز می‌گردد ‏و عده ‌ای نیز آن را متعلق به دوره آل‌ بویه می‌ دانند. مناره آجری کاربردهایی از جمله دیده‌بانی، نگهبانی و هدایت کاروان‌ها داشته است. این مناره حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد و با پیمودن ۹۹ پله می‌توان به بام آن رسید و از فراز آن دورترین چشم‌اندازهای شهر را مشاهده کرد. این اثر تاریخی به شماره ۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل شاپوری (پل شکسته)

پل شاپوری یکی از آثار تاریخی خرم آباد بوده که در نزدیکی قلعه فلک الافلاک قرار گرفته و قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این پل ۳۲۱ متر طول و ۱۰ متر ارتفاع دارد و از ۲۸ چشمه طاق جناغی و ۲۷ پایه پل تشکیل شده بود که امروزه فقط ۵ چشمه طاق از آنها باقی مانده است. برای ساخت پل شاپوری از گچ، قلوه سنگ و ساروج استفاده شده است به همین دلیل نام یکی از بزرگترین پل‌های سنگی ایران را از آن خود کرده است. این پل با شماره ۱۰۵۱.۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گرداب سنگی

گرداب سنگی از جمله زیباترین جاهای دیدنی خرم آباد است که از دوران ساسانیان به جا مانده است. این اثر تاریخی در قسمت مرکزی خرم آباد و میان بافت قدیمی شهر واقع شده است. گرداب سنگی یک سازه سنگی مدور است که دیواره آن از سنگ و ساروج ساخته شده است. این دیوار اطراف یک چشمه را احاطه کرده و آب را در خود ذخیره کرده است که در گذشته این آب توسط کانال‌کشی‌هایی به نقاط مختلف شهر شاپورخواست منتقل می‌شد. از اواسط زمستان تا اواسط تابستان چشمه ی فصلی گرداب سنگی آب فراوانی دارد. گرداب سنگی با معماری جذاب و زیبا گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. گرداب سنگی در سال ۱۳۵۵ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

حمام گپ

حمام گپ در شمار تماشایی‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد قرار دارد. این حمام در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. قدمت این بنای تاریخی به دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد. بخش اصلی حمام بر چهار ستون سنگی بنا شده است. این بخش از چهار طرف با چهار رختکن با پلان صلیبی محدود است. جامخانه‌ای که در مرکز گنبد حمام گپ تعبیه شده نور این بنا را تأمین می‌سازد. در حال حاضر این حمام به یک مجموعه‌ی فرهنگی تغییر کاربری یافته؛ امکانات پذیرایی از بازدیدکنندگان در این حمام تعبیه شده و گاه فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی در آن برپا می‌گردد. حمام گپ از جمله پربازدیدترین جاهای دیدنی خرم‌آباد به‌شمار می‌رود که همواره با استقبال فراوان گردشگران روبه‌رو شده است.

پارک جنگلی مخمل کوه

پارک جنگلی مخمل کوه با ۴۷۵ هکتار مساحت در شمال خرم آباد قرار دارد. صخره‌های مخمل کوه از گلسنگ پوشیده شده است و با آغاز فصل بارندگی، این گلسنگ‌های سیاه رنگ و آفتاب سوخته سبز رنگ می‌شوند. به همین دلیل این منطقه با نام مخمل کوه شهرت یافته است. پارک جنگلی مخمل کوه یکی از مقاصد محبوب و جاهای دیدنی خرم آباد است که در تمام طول سال میزبان گردشگران می‌شود. پیاده‌روی، پیک‌نیک و کوهنوردی از تفریحات جذاب این منطقه هستند. برخی از جاذبه‌های مخمل کوه شامل تنگه شبیخون و آبشار شبیخون می‌شود. این پارک در کیلومتر ۱۵ مسیر خرم‌ آباد به الشتر قرار دارد و مسیر دسترسی آن آسفالت است. همچنین این پارک دارای امکاناتی نظیر رستوران، کافه و آلاچیق است.