بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

غار زینگان مهران ، یک جاذبه ی گرشگری طبیعی زیبا

طبیعت گردی تاریخ : 1398/05/10 157 بازدید

زینگان ایلام

در شهرستان مهران استان ایلام، یک جاذبه ی دیدنی طبیعی بسیار زیبا و خنک به نام غار زینگان وجود دارد. شاید شما هم نام آن را شنیده باشید که به غار بهشت نیز معروف است و در واقع این جاذبه ی دیدنی تنگه است که بسیاری به آن غار نیز می گویند. با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید تا شما را غار زینگان (تنگه زینگان) بیشتر آشنا کنیم.

مسیر غار زینگان و دسترسی به آن:

مسیر دسترسی به غار زینگان بدین ترتیب است که باید از از شهر ایلام به صالح آباد واقع در 50 کیلومتری غرب ایلام سفر کنید، این غار در صالح آباد کاملا شناخته شده است و تابلویی در نزدیکی امامزاده صالح مسیر را نشان می‌دهد.

از درون صالح آباد تا ورودی تنگه زینگان حدود 5 کیلومتر جاده خاکی نه چندان مناسب برای ماشین‌های سواری وجود دارد که عبور از اینجاده خاکی نزدیک به 40 دقیقه زمان نیاز دارد.

ز پارکینگ تا ورودی مسیر تنگه که در سمت راست رودخانه قرار دارد، ۲ کیلومتر است که گهگاهی در خشکی و گهگاهی پار را می بایست به آب زد. با توجه به اقلیم گرمسیری صالح آباد عبور از این بستر بسیار لذت بخش است.

جزئیات غار زینگان ایلام:

با این‎که صالح آباد و به طور کلی منطقه مهران دارای آب و هوای گرم و خشک هستند، اما فضای داخل غار رطوبت بسیار بالاست و به همین سبب پوشش گیاهی مناطق مرطوب و بارانی را می‎توان در آن دید. وجود آب فراوان و همچنین دهلیزها و قنديلهاي متعدد، جنگلی طبیعی را در میانه دشت پدید آورده است که گیاهانی از جمله سرخس‎ها، جلبک‎ها و گلسنگ‎ها را میتوان در آن دید.

این غار که به دلیل روباز بودن، بیشتر به تنگ شبیه است تا غار، بیش از ۱ کیلومتر طول دارد و دارای آب فراوان و قندیل‌های طبیعی و دهلیزهای آبگیر می‌باشد و برای طی مسیر آن باید در برخی نقاط از داخل آب عبور کرد. هوای داخل غار بسیار سرد و مطبوع بوده و اختلاف دمای بیرون غار با درون آن تقریباً ۵۰ درجه می‌باشد به همین دلیل آن را غار بهشت نیز می‌نامند.

درون تنگه و در تمام طول مسیر آب زلالی جاری است و در بیشتر قسمت‌ها باید از درون آب عبور کنید. مسیر در قسمت‌هایی بسیار تنگ می‌شود و به سختی می‌توان از آن عبور کرد. در میانه های مسیر از یک نقطه به بعد فاصله دیواره ها بسیار کم شده و حالتی غار گونه به خود می گیرد که نور کمی را از آسمان به خود راه میدهد.

طول تنگ زینه گان به گفته یکی از اهالی منطقه حدود 6 کیلومتر است که البته در جاهایی از آن کاملا باز می‌شود.

زینگان ایلام

زینگان ایلام

زینگان ایلام

زینگان ایلام

زینگان ایلام