بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

غار قوری قلعه کجاست و تاریخچه آن چیست؟

دیدنی های کرمانشاه تاریخ : 1398/12/05 252 بازدید

شاید شماهم نام غار قوری قلعه را شنیده باشید. در این مطلب شهری که این غار در آن قرار دارد و شیوه ی تشکیل شدن آن و محل این غار را مطالعه خواهید کرد. با ما همراه باشید.

از قوری قلعه تا کرمانشاه چیزی حدود 108 کیلومتر راه است، این غار در 37 کیلومتری پاوه قرار دارد و برای رسیدن به آن از کرمانشاه باید حدود 2 ساعت حرکت کرد.

علت اینکه به این غار می گوییم قوری قلعه چیست؟

غار آبی قوری قلعه  ۶۵ میلیون ساله است و بعد از غار علیصدر بزرگترین غار آبی ایران به حساب می‌آید. اسم عجیب غار به این دلیل است که قدیم‌ها قلعه‌ای شبیه به قوری در حدود یک کیلومتری این محل قرار داشته. روایت دیگری هم هست که می‌گوید در این‌جا دژ خیلی بزرگی ساخته شده بود.

تالارهای غار قوری قلعه

درون غار مسیرهای پیچ‌درپیچی وجود دارد.. اولین محوطه‌ وسیعی که در غار می‌بینید، اسمش تالار مریم است. دور تالار پر است از قندیل‌های خیلی زیبا که شکل‌های مختلفی دارند. یکی از قندیل‌ها ظاهری شبیه به حضرت مریم (ع) دارد و به همین دلیل اسمش مریم را بر تالار گذاشته‌اند.

در عمق هزار متری غار، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین حوضچه‌های آبی دنیا را می‌بینید. قندیل‌هایی شبیه به پرده در این قسمت وجود دارد که به هر کدام دست بزنید، صدای سازی را میدهد. اسم این تالار را بتهوون گذاشته‌اند.

به عمق هزار و ۵۰۰ متری که برسید، تالار عروس را می‌بینید. تالار عروس سنگ‌های کریستالی سفید و براق داد و جای پاها روی آن می‌ماند.

در عمق ۲۷۰۰ متری چند آبشار با ارتفاع ۱۰ تا ۱۴ متری می‌بینید که دیدنشان در آنجا حیرت انگیز است. در غار قوری قلا، تونلی ۲۲۰ متری هم وجود دارد که به تونل برزخ معروف است.

باستان‌شناسان باور دارند این غار حدود ۱۲ تا ۵۰ هزار سال پیش محل زندگی شکارچیان بوده است.