بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

سفر به سریلانکا جزیره ای در جنوب آسیا‎

گردشگری تاریخ : 1400/06/01 131 بازدید

بعضی از مواقع، خسته از زندگی روزانه و کار فعالیت، دلمان می خواهد یک تغییری در زندگی مان ایجاد کنیم. اینجاست که یک مسافرت می تواند حال و هوای ما را تغییر دهد و انرژی و نشاطی چندین برابر برای شروع مجدد زندگی روتین و روزمره مان به ما هدیه دهد.

کمتر کسی می تواند ادعا کند که علاقه ای به سفر و مسافرت ندارد، اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و رعایت نکات بهداشتی، سفرها بسیار کم شده است و همین امر سبب شده تا فشار مضاعفی بر روح و روان افراد وارد شود. بنابراین این روزها باید مثله همیشه به دنبال روش هایی برای خوب کردن حالمان باشیم.

اما سفرها که همیشه نبایند جسمی باشند. گاهی می توانیم با ذهنمان به یک سفر برویم. امروز در نظر داریم تا شما را با یک تور گردشگری به جزیره ای در جنوب آسیا ببریم. بله! سریلانکا مقصد ماست. این جزیره را کشور سواحل بی انتها می نامند زیرا در آغوش اقیانوس هند آرام گرفته است. آماده شروع سفر هستید؟

معرفی کشور سریلانکا

سریلانکا، کشوری در جنوب قاره آسیا در جوار اقیانوس هند است و به همین خاطر به سریلانکا لقب کشور سواحل بی انتها نیز داده شده است. این کشور زیبا دارای آثار تاریخی متعدد، مردمان مهمان نواز، جاذبه های طبیعی و گردشگری و غذاهای متنوع و لذیذی است که همگی دست در دست هم داده اند و سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان هستند؛ کشور سریلانکا می تواند به عنوان مقصدی زیبا و خاص برای گذراندن تعطیلات محسوب شود. از لحاظ جغرافیایی کشور سریلانکا به شکل جزیره است. کلمبو به عنوان بزرگترین شهر و پایتخت سریلانکا است؛ سپس به ترتیب بنتوتا و کندی از شهرهای مشهور این کشور هستند. اکنون جمعیت کشور سریلانکا نزدیک به جمعیت تهران است. فرهنگ بیش از ۲۰۰۰ ساله‌ سریلانکا در بقایای آثار تاریخی قابل مشاهده است، مخصوصا در صومعه‌ های افسانه‌ ای که با زیباترین حالت تزئین شده اند.

آب و هوا

باید بدانید که در این منطقه از جهان دمای هوا غالبا بین 28 تا 32 درجه سلسیوس بوده و به دلیل مکان جغرافیایی که قرار دارد، دارای آب و هوای استوایی است. البته در برخی از قسمت های این جزیره که بر روی ارتفاعات قرار دارند و همچنین برخی مناطق ساحلی، درجه هوا کمتر از میزانی که گفته شد، نیز می شود. باید بدانید که ماه های آوریل و آگوست گرمترین ماه ها و دسامبر و ژانویه خنک ترین ماه های سال در سریلانکا هستند. به طور کلی، آب و هوای این کشور را می توان شامل دو فصل دانست که کاملا از هم جدا هستند، فصل گرم و فصل خشک.

هزینه ی خورد و خوراک در سریلانکا

در ادامه ی راهنمای سفر به سریلانکا به حدودی از قیمت غذا در این کشور بر اساس سایت Numbeo اشاره خواهیم کرد.

برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه ۳۰۰ روپیه سریلانکا را بپردازید.

برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوان متوسط باید ۲۰۰۰ روپیه سریلانکا پرداخت کنید.

قیمت منوهای مک دونالد در کشور سریلانکا به نسبت ارزان تر است و مبلغ ۳۸۶ روپیه سریلانکا می باشد.

برای تهیه آب معدنی ۴۸ روپیه سریلانکا و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن ۳۴ روپیه سریلانکا بپردازید.

چند غذای محبوب سریلانکایی

خورشت سبزیجات: غذاهای اولیه سریلانکا از خورشت های معطر و فصلی تشکیل شده که هر کدام عطر و طعمی مخصوص به خود دارند و با توجه به سبزیجات همان فصل درست می شوند.

غذای Gotu Kola Kanda : غذای مقوی و سبز رنگ که بخشی از آن سوپ و بخشی حلیم حبوبات است، این غذا از سبزیجات جنگلی و برنج درست می شود و خاصیت های زیادی برای سلامتی دارد.

غذای Dha : این غذا که در واقع خورشت عدس است از غذاهای اصلی سریلانکاست که در کنار غذاهای دیگر و معمولا برنج خورده می شود.

غذای Lamprais: برای درست کردن این غذا کوفته های گوشت و خوراک گوشت که با ادویه هایی مثل هل و دارچین مزه دار شدند با برنج ترکیب و در داخل یک برگ موز پیچیده و به آرامی پخته می شوند.

سواحل

تعدادی از بهترین ساحل‌های دنیا را می‌توانید در سریلانکا پیدا کنید. اما برخلاف اکثر مقاصد ساحلی که ساحل‌های شلوغی دارند، در سریلانکا سواحل خلوت هم پیدا می‌شود و می‌توانید در آرامش از آنها لذت ببرید. مثلا ساحل تالپ برای فرار از هیاهوی جمعیت بسیار مناسب است. یا اگر به دنبال ساحلی با طبیعتی زیبا هستید حتما ماراکولیا را امتحان کنید، البته شنا در این ساحل می‌تواند خطرناک باشد. برای موج‌سواری به ساحل آروگام بروید و برای طبیعتی بکر و دست‌نخورده سواحل شمال‌شرقی جزیره را امتحان کنید.

تفریحات آبی

طبیعتا در یک کشور ساحلی، ورزش‌های آبی بسیاری هم وجود دارند. سایت‌های غواصی سریلانکا در دنیا نظیر ندارند. سواحل غربی کولومبو، مقصد اصلی علاقه‌مندان به غواصی هستند، البته سواحل شمالی و شرقی هم برای غواصی مناسب هستند. ورزش دیگری که بسیار پرطرفدار به حساب می‌‎آید، موج‌سواری است. آروگام و ساحل صخره‌ای بار، مقاصد مناسبی برای غواصی هستن و حتی می‌‎توانید در محدوده بار دلفین‌ها را ببینید. پارک ملی جزیره کبوتر هم جای مناسبی برای غواصی است. برای موج‌‎سواری به شهر موج‌سواری ولیگاما بروید. اگر موج‌‎سواری بلد نیستید، در ولیگاما می‌توانید آموزش ببینید و از آن لذت ببرید. رفتینگ، جت‌اسکی سواری، بادموج‌سواری و اسکی‌روی‌آب از دیگر ورزش‌های آبی مهیج در سریلانکا است.

 

معابد بودایی

از آنجایی که 70 درصد مردم در سریلانکا بودایی هستند، طبیعتاً معابد بسیاری در این جزیره پیدا می‌کنید. البته توجه داشته باشید که به دلیل تقدسی که بودا دارد، تتو با طرح بودا، بالارفتن از مجسمه‌ها، سوار مجسمه شدن و حتی بوسیدن آن‌ها توهین‌آمیز است.

مهم‌ترین معبد سریلانکا معبد دندان است، یعنی معبدی که دندان بودا در آن نگهداری می‌شود و مرکز اصلی جشن دندان. هرروز حوالی عصر و به مدت یک ساعت، مراسمی در این معبد برگزار می‌شود. پس اگر قصد بازدید از آن را دارید، طوری برنامه‌ریزی کنید که به مراسم عصرگاه برسید.

معبد جذاب بعدی، معبد غاریِ دامبُلا است. برای رسیدن به این معبد باید به دل کوه بزنید و از شیب تندی بالا بروید، اما وقتی به مقصد برسید، بزرگترین معبد سنگی سریلانکا جلوی چشمان شما است. در این معبدِ 2000 متر مربعی 157 مجسمه بودا وجود دارد.

مقصد بعدی شما می‌تواند شهر مقدس آنوراداپورا باشد که شهری معنوی برای سینهالی‌های بودایی است. اگر طرفدار محوطه‌های باستانی هستید، حتما از دیدن این شهر لذت می‌برید. این محوطه بزرگ، قدمت زیادی دارد و در نتیجه در بخش‌های مختلف ویرانی‌هایی دارد. اما یک راهنمای خوب می‌تواند شما را با تاریخی جذاب و شگفت‌‌‌آور محوطه و درخت مقدس آشنا کند.

حیات‌وحش

اگر در سفرتان به سریلانکا سراغ فیل‌ها نروید، بخش مهمی از جذابیت‌های جزیره را از دست داده‌اید. اگر به دنبال دیدن فیل‌ها در محیط طبیعی زندگیشان هستید، باید به پارک ملی اوداوالاو بروید. اما اگر دنبال ارتباط نزدیک‌تری هستید، می‌خواهید فیل‌سواری کنید یا به آنها دست بزنید و غذا دهید، باید به پرورشگاه‌های فیل در سطح جزیره مراجعه کنید.

حیوان دیگری که نمی‌خواهید از دست بدهید، پلنگ است. هرچند که دیدن این گونه نادر و بسیار زیبا، از دیدن فیل‌ها سخت‌تر است. پلنگ‌ها در سریلانکا پادشاهی می‌کنند، چرا که حیوانات درنده دیگر مانند شیر و ببر در این جزیره وجود ندارد. برای دیدن آنها بهتر است به پارک ملی یالا بروید.

امیدواریم از این سفر جادویی لذت برده باشید!