بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

دیدنی های گرگان در زمستان

گردشگری ایران تاریخ : 1401/10/04 193 بازدید

گرگان یکی از زیباترین استان های ایران است. همجوای با دریا، کوه و کویر زیبایی هایی برای این استان به همراه داشته است که شاید در کمتر مکانی بتوان مانند آنها را یافت.

اکثر افراد بهار و تابستان را برای مسافرت انتخاب می کنند، اما پاییز و زمستان هم فصل هایی هستن که می توانند زبیایی هایی بی نظیر را به شما نمایش دهند.

اگر اهل سفر و دیدن زیبایی های طبیعی و لذت بردن از آنها هستید، حتما یک برنامه برای سفر به گرگان بچینید. شما در هر فصلی که به گرگان سفر کنید، شاهد زیبایی های بسیار نابی خواهید بود.

مناظر طبیعی که در فصل پاییز هزار رنگ هستند و در فصل زمستان یک رنگ، در بهار سبز دلنشین می شوند و در تابستان سبز آتشین!

همه اینها نمادی از قدرت پروردگار زیبای ماست که گوشه ای از عظمت و قدرت خود را برای نمایش به ما آماده نموده است.

با معرفی دیدنی های گرگان رد فصل زسمتان همراه ما باشید.

دیدنی های گرگان در زمستان

پارک جنگلی النگدره و پاییزهای رویایی

یکی از بهترین جاهای دیدنی گرگان در پاییز یا حتی بهار، پارک جنگلی النگدره شناخته می‌شود. این منطقه یکی از بهترین جنگل های گرگان بوده و از فضای زیبا و دلچسبی برخوردار است. با وجود آن که بهترین زمان رفتن به جنگل النگدره در پاییز معرفی می‌شود؛ در سایر فصل ها نیز می‌توانید از این منطقه‌ی سرسبز با پوشش گیاهی متنوع دیدن کنید. آب و هوای آن در تابستان خنک و ییلاقی و در پاییز و زمستان سردتر ولی زیباتر است. تصور کنید در میان جنگلی برفی با پوشش کاملا سفید، چای دم کنید یا به برف بازی مشغول شوید. به همین منظور است که النگدره را از جاهای دیدنی گرگان در زمستان نیز حساب می‌کنیم.

شما در سایر فصل ها نیز می‌توانید در میان چشمه ها و پل های چوبی آن قدم بزنید و زیر درختان توسکا، افرا، بلوط و… استراحت کنید. همچنین می‌توانید در اقامتگاه النگدره سکونت کنید و شب ها در جاده سلامت النگدره به پیاده‌روی و شب‌گردی بپردازید. در خصوص موقعیت جغرافیایی آن نیز خوب است بدانید این منطقه در نزدیکی ناهارخوران گرگان قرار گرفته که به شما امکان صرفه‌جویی در زمان را نیز می‌دهد.

آدرس پارک جنگلی النگدره گرگان: واقع در جاده ناهارخوران و ۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان 

دریاچه توشن گرگان یا سد خاکی توشن

یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان در زمستان دریاچه توشن گرگان است. به‌علت رطوبت آن پیشنهاد نمی‌کنیم که در تابستان به آن سفر کنید. بنابراین بهتر است برای تجربه‌ی هوایی خنک و بدون رطوبت، در زمستان به آن مراجعه کنید. البته سد خاکی توشن گرگان را به‌علت درختان بزرگ و پوشش گیاهی متنوعش، از جاهای دیدنی گرگان در پاییز نیز می‌توان دانست. زیرا برگ های رنگارنگ پاییزی در جای‌جای دریاچه ریخته می‌شوند و مناظر نفس‌گیری را تولید می‌کنند. شما در این منطقه‌ی بسیار زیبا می‌توانید چادر بزنید؛ عکاسی کنید یا حتی کمپینگ در طبیعت را تجربه کنید.

روستای زیارت کجاست؟ آبشار زیارت

روستای زیارت در گرگان واقع شده و این روستا را پس از جنگل ناهارخوران، از بهترین جاهای دیدنی گرگان می‌دانند. در این روستا علاوه‌بر گشت‌وگذار در کوچه ها و محوطه‌ی سرسبز آن، می‌توانید از سایر دیدنی های زیارت نیز بازدید کنید. به‌عنوان مثال آبشار زیارت گرگان از جاهای دیدنی گرگان در تابستان شناخته می‌شود و دارای 16 متر ارتفاع است. همچنین به‌طور کلی روستای زیارت را به داشتن آب و هوای کوهستانی می‌شناسند و از آن در تمامی فصل‌ها دیدن می‌کنند. به‌علت تردد زیاد مسافران، خدمات رفاهی گوناگونی نیز در این روستا ساخته شده که می‌توان به انواع رستوران، کافه، اقامتگاه و فروشگاه اشاره کرد. حتی شما می‌توانید صنایع دستی گرگان و نان های محلی این شهر را در روستای زیارت پیدا کنید و برای سوغاتی به شهر خود ببرید.

بازار نعلبندان گرگان (Na’lbandan Bazaar)

اگر به محصولات هر شهر، میوه های تازه، لبنیات محلی و… علاقه دارید؛ حتما سری به بازار نعل بندان گرگان بزنید. در این منطقه علاوه‌بر آشنایی با رسوم و صنایع دستی گرگان می‌توانید برای خود و آشنایانتان سوغاتی بخرید.

معروف ترین ماهی های شمالی و انواع کالاهای باکیفیت مانند روسری های ترکمنی و ظروف مسی نیز در این بازار قدیمی گرگان به فروش می‌رسند. قیمت این اجناس نیز کمتر از پاساژهای لوکس و مراکز خرید گرگان برآورد شده و شما را در صرفه‌جویی مخارج سفر یاری می‌کنند. همچنین خوب است بدانید این بازار یکی از نقاط دیدنی شهرستان گرگان شناخته شده و مسافران زیادی در سفر خود از آن دیدن می‌کنند. در نزدیکی این بازار نیز سایر مکان های دیدنی گرگان مانند مسجد جامع و موزه صنایع دستی گرگان وجود دارند که به شما امکان خرید و بازدیدی جذاب را می‌دهند.

آدرس بازار نعلبندان گرگان: در نزدیکی میدان وحدت و خیابان امام خمینی گرگان

جاهای دیدنی تاریخی گرگان

در کنار نقاط دیدنی شهرستان گرگان، مکان های دیگری نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. شما در این مناطق که مکان های دیدنی تاریخی گرگان شناخته می‌شوند؛ می‌‌توانید با تاریخچه قدیمی شهر و همچنین قدمت آثار گران‌بهای آن آشنا شوید. همچنین اگر به بازدید از اثرهای تاریخی و قدیمی علاقه دارید؛ این بخش را از دست ندهید.

مسجد جامع و بازمانده‌ای از دوران سلجوقی

مسجد جامع گرگان (Gorgan Central Mosque) نماد قدمت کهن این شهرستان و تمدن غنی شهر گلستان است. این بنا علاوه‌بر یکی از معروف ترین جاهای دیدنی گرگان، از مکان های دیدنی تاریخی گرگان نیز شناخته می‌شود. شما می‌توانید از معماری باشکوه این مسجد لذت ببرید و ساعت‌ها محو منبت کاری ها، کاشی کاری های رنگی، کتیبه های ارزشمند و مناره های قدیمی آن شوید. همچنین جالب است بدانید قدمت مسجد جامع گرگان و مناره ی آجری‌اش به به دوران سلجوقی برمی‌گردد. منبت کاری ها و معرق کاری آن نیز به دوران تیموری و صفوی تعلق دارد. بازدید از این مسجد قدیمی را که در نزدیکی بازار نعل بندان گرگان قرار گرفته است؛ از دست ندهید. بی‌تردید عکاسی از خطوط کوفی و کاشی‌کاری‌های جذاب آن لذت سفر را برای شما دوچندان خواهد کرد.

آدرس مسجد جامع گرگان: خیابان امام خمینی گرگان، در نزدیکی بازار نعلبندان

کاخ‌ موزه گرگان و شکوه سلطنت پهلوی

کاخ موزه گرگان (Gorgan Palace Museum) یکی از کاخ های سلطنتی ایران در دوران پهلوی شناخته می‌شده و اکنون به‌عنوان موزه از آن استفاده می‌شود. این کاخ، اولین موزه شمال و چهارمین موزه‌ ایران است و به‌صورت تخصصی منبع مهمی در حوزه‌ی باستان شناسی ایران معرفی می‌شود. دستور ساخت آن نیز توسط رضا شاه پهلوی صورت گرفته و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این ساختمان ارزشمند اشیایی قیمتی و منحصربه‌فردی وجود دارند که قدمت آن‌‌ها به هزاره 5 پ م (پنجم پیش از میلاد مسیح) می‌رسد. همچنین در کاخ موزه گرگان تندیس های گوناگونی از شخصیت های معروف استان گلستان نگهداری می‌شود.

کاروانسرای قزلق گرگان و موقعیت جغرافیایی طلایی

از بهترین جاهای دیدنی گرگان می‌توانیم به کاروانسرای قزلق اشاره کنیم. علت این انتخاب نیز موقعیت جغرافیایی جذاب این منطقه است که برخلاف سایر بناهای مشابه، در موقعیتی چشم‌نواز قرار دارد. شما برای بازدید از این کاروانسرا می‌بایست دقایقی را در دل طبیعت با آب‌هوای کوهستانی آن بپیمایید. سپس بنایی قدیمی را مشاهده می‌کنید که از ملات گچ، سنگ، آهک و… ساخته شده است. کاروانسرای قزلق گرگان را که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده؛ می‌توان از خاص ترین جاهای دیدنی تاریخی گرگان نیز دانست. توصیه می‌کنیم از اتاق ها و محوطه‌ی تاریخی آن بازدید کنید و سفر خود را از دیدن آثار مهم کشور غنی سازید.

آدرس کاروانسرای قزلق گرگان: واقع در 35 کیلومتری جنوب شرق گرگان و جاده شاه کوه، میان گچیان و سفالی، در نزدیکی کتل قزلق

مدرسه عمادیه گرگان با مجموعه ای بی‌نظیر

اگر به‌دنبال یکی از جاهای دیدنی گرگان ایران می‌گردید که در آن علاوه‌بر قدمت زیاد، ظرافت معماری در تمام اثرهای آن موجود باشد؛ مدرسه عمادیه گرگان را فراموش نکنید. این بنا (Emadieh School) حاکی‌از دانش فراوان و هوشمندی معماران دوران صفویه داشته و به‌صورت قرینه ساخته شده است. شما در جای‌جای این مدرسه درختان بلند و پرباری را مشاهده خواهید کرد که در کنار ایوان های ساختمان و باغچه های آن جلوه می‌کنند. در حین بازدید از مدرسه عمادیه گرگان می‌توانید از سایر آثار آن مانند آب انبار، حمام، آرامگاه و حتی حوض بزرگ و خوش‌رنگ آن دیدن کنید. همچنین خوب است بدانید این مدرسه وسعتی 1550 متر مربعی داشته و به‌عنوان یکی از مراکز علمی گرگان در دوران صفوی شناخته می‌شده. تاسیس آن نیز به حدود 500 سال قبل برمی‌گردد و توسط روح الله حسینی استرآبادی پی‌ریزی شده است.

برچسب‌ها: