بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

دیدنی های شهرستان گنبد کاووس

دیدنی های گلستان تاریخ : 1401/07/12 142 بازدید

انتخاب مکانی مناسب برای سفر و تفریح گاهی اوقات بسیار سخت به نظر می رسد. زیرا اگر قصد سفر گروهی را داشته باشیم، عده ای به دنبال مکان های تاریخی هستند، عده ای الویتشان تفریح است و عده ای دیگر هم مناظر و زیبایی های طبیعی را ترجیح می دهند.

اما امروز تصمیم داریم تا مکانی را به شما معرفی نماییم که می تواند تمامی افراد را از سفر به این مکان راضی و خشنود سازد.

گنبد کاووس که در استان زیبای گلستان واقع شده است، دارای مناظر تاریخی، تفریحی و طبیعی بسیاری است و می تواند هر گردشگری را با هر سلیقه ای راضی نگه دارد.

گنبد کاووی مرکز شهرستان گنبد کاووس است. نام قدیم این شهر “گنبد قابوس” بوده و اکنون هم در بعضی مناطق با همین نام شناخته می شود. علت اصلی شهرت این شهر، واقع شدن گنبد آجری بزرگی است که به عنوان بلندترین برج آجری جهان هم شناخته می شود.

استان های شمالی کشور، از جمله گلستان هم دارای آب و هوایی بسیار خوب و مطبوع هستند و هم به دلیل پوشش های گیاهی زیبا، می توانند مناسبترین مکان برای مقاصد گردشگری باشند.

شما هم اگر از مکان های تکراری خسته شده اید و به دنبال جایی جدید برای سفر و تفریح هستید، در ادامه این مطلب و معرفی دیدنی های گنبد کاووس همراه ما باشید.

مکان های دیدنی گنبد کاووس

گنبد کاووس

 گنبد کاووس یا همان گنبد قابوس را می‌توان مهم‌ترین جای دیدنی گنبد کاووس دانست. این برج تماشایی و مرتفع، در نزدیکی باغ ملی شهر گنبد کاووس قرار دارد. در گذشته کنار این باغ، سربازخانه قابوس وشمگیر قرار داشت. این برج بر روی تپه‌ای مصنوعی به ارتفاع ۱۵ متر واقع شده است. به این ترتیب از فواصل دور نیز می‌توانیم شاهد عظمت گنبد کاووس باشیم. این گنبد، بزرگ‌ترین برج آجری در تمام جهان محسوب می‌شود. این برج از سطح تپه، ۵۰ متر ارتفاع دارد. ۳۲ متر این برج از پای برج تا قاعده بالای هرم ناقص است. از آغاز مخروط تا نوک این برج نیز ۱۸ متر فاصله است که در مجموع ارتفاع آن را به ۵۰ متر می‌رساند.

این برج آجری بزرگ، در حقیقت مقبره قابوس، پسر وشمگیر شمس المعالی است. جالب است بدانید شخص قابوس دستور ساخت این برج را صادر کرد و بر تمامی مراحل ساخت آن نظارت داشت. در ساخت این برج از خاک گلشن استفاده کرده‌اند که نوعی خاک ساروجی است. بد نیست بدانید در آن دوران خاک ساروجی در منطقه گنبد کاووس وجود نداشت. به همین خاطر آن را با اسب از دامنه کوه میندوشت به اینجا می‌آورند. ساخت گنبد کابووس ۵ سال طاقت‌فرسا به طول انجامید. کارگران به‌صورت مدام در تلاش بودند تا ساخت این مقبره سریع‌تر به پایان برسد. نهایتاً در سال ۳۹۷ هجری قمری، یعنی حدود ۱۰۰۰ سال پیش، ساخت این برج ۱۰ضلعی به پایان رسید.

در سقف بنا روزنه‌ای کوچک به‌سمت شرق به چشم می‌خورد. به احتمال بسیار این روزنه را به‌سمت شرق قرار دادند تا آفتاب به داخل برج بتابد. به این ترتیب نور بر آرامگاه قابوس می‌تابد. خود این مسئله نیز ریشه در فرهنگ چادرنشین‌ها دارد. آن‌ها عادت داشتند تا بر روی چادر خود، روزنه‌ای به‌سمت شرق قرار می‌دادند.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان گلستان، گنبد کاووس، خیابان امام خمینی شمالی، بین خیابان جمهوری و قابوس، باغ ملی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: بهار

تالاب آجی گل، آلا گل، آلما گل

در فاصله 75 كیلومتری شهر “گنبد كاووس” منطقه ای زیبا و جذاب در انتظار گردشگران می باشد. در نزدیكی شهر “اینچه برون” مجموعه ای از تالاب های زیبا با نام های “آجی گل”، “آلا گل” و آلما گل” قرار گرفته اند. در این منطقه می توان بزرگترین دریاچه آب شور این استان را از نزدیك دید. این تالاب ها از زیباترین و جذاب ترین مناطق این استان به شمار می آیند كه همه ساله محلی برای تجمع انواع پرندگان بومی و مهاجر می باشند. در این مجموعه تالاب ها می توان پرندگان زیبایی همچون قو، فلامینگو، سلیم و دیگر پرندگان كم نظیر را به تماشا نشست.
آدرس: “گنبد كاووس”، بخش “داشلی برون”، شهر “اینچه برون”

سد گلستان

سد گلستان در ۱۲ کیلومتریش مال‌شرق شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. این سد بر روی رودخانه بزرگ گرگان رود احداث شده است. ساخت این سد کمک بسیاری به تأمین آب شرب و کشاورزی مردم گنبد کاووس و روستاهای اطراف می‌کند. سد گلستان از نوع سدهای خاکی است. شاخه اصلی رودخانه گرگان رود از کوه‌های شرق استان سرچشمه می‌گیرد. این سد یک دریاچه مصنوعی بسیار زیبا را به وجود آورده است. در کنار این سد، تپه‌هایی بسیار زیبا به چشم می‌خورد. به‌سبب رطوبت فراوان هوا و زمین حاصلخیز، تمامی مراتع اطراف پوشیده از چمن‌زارهایی بزرگ هستند. زمانی که بر فراز ارتفاعات اطراف این سد می‌ایستید، تا چشم کار می‌کند سرسبزی و مراتع بزرگ به چشم می‌خورد. این سد مصنوعی عامل به‌وجود‌آمدن پوشش گیاهی منحصر‌به‌فرد شده است. همین مسئله حیوانات کوچک و بزرگی را به این منطقه می‌کشند. در فصل زمستان نیز می‌توانیم شاهد حضور پرندگان مهاجر در نزدیکی سد گلستان باشیم.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان گلستان، ۱۲ کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: زمستان

روستای هیوه چی بالا

روستای هیوه چی بالا یکی از روستاهای بکر و کمتر شناخته‌شده و جاهای دیدنی گنبد کاووس است. این روستا در جنوب‌غربی گنبد و مسیر گنبد – آق قلا قرار دارد. زمانی که از دوردست شاهد زیبایی‌های این روستا می‌شوید، تصور می‌کنید که پا به دنیای رؤیا گذاشته‌اید. دقیقاً همانند تصاویر خانه‌های روستایی که در کتاب اول دبستان می‌دیدیم، چندین و چند خانه با سقف شیربانی، در میان چمنزارهایی سرسبز قرار دارند.

این روستا یکی از بکرترین روستاهای ایران محسوب می‌شود. هنوز هم خبری از شلوغی و ازدحام در این روستا نیست. مردم روستا انگار هیچ خبری از زندگی پردردسر و شلوغ شهری ندارند. هوا در روستای هیوه چی بالا به پاکی روز اولی است که زمین خلق شد. مردم این روستا بسیار مهمان‌نواز و خون‌گرم هستند و خانه‌های خود را برای اقامت شبانه در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر قصد دارید تا بوم‌گردی در ایران را تجربه کنید، این روستا برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان گلستان، جنوب‌غربی گنبد و مسیر گنبد – آق قلا

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: بهار

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

در بخش شمال‌شرقی گنبد کاووس، درست در بلوار معلم، یکی دیگر از جاهای دیدنی گنبد کاووس جا خوش کرده است. مجتمع سوارکاری گنبد کاووس در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار قرار دارید. در این مجتمع سوارکاری، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسب‌دوانی، سوئیت، ویلا، اسطبل زمستانه و تابستانه، استخر شنا و جایگاه مسابقات تعبیه شده است. مسابقات اسب‌دوانی گنبد کاووس در فصل‌های بهار و پاییز برگزار می‌شوند. اگر به این مسابقات علاقه‌مند هستید، می‌توانید پاییز و زمستان را برای سفر به گنبد کاووس انتخاب کنید. لازم به ذکر است استفاده از این مجتمع به منظور اسب‌سواری، فقط برای افرادی که عضو این باشگاه هستند امکان‌پذیر است.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان گلستان، گنبد کاووس، بلوار معلم

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: متغییر

بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان

زیارت خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی یکی از اماکن متبرکه ایرانیانِ ترکمن است که در فاصله 90 کیلومتری شمال شرقی گنبدکاووس و در کوه‌های بین کلاله و مراوه‌ تپه بر روی کوهی به ارتفاع 700 متر واقع شده است. براساس اعتقادات مردم ترکمن، خالد نبی (خالدبن‌سنان) یکی از چهار پیامبری است که در فاصله پیامبری حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص)، مردم زمان خود را به شریعت خدا دعوت می‌کرده است و از اعراب بوده است. در نزدیکی و پایین‌تر از بقعه خالد نبی بقعه‌های عالم بابا و چوپان آتا و دره‌ای به نام پنج شیر و همچنین چشمه‌ای به نام خضر قرار دارد.