بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

دریاچه ی آب شیرین تار را می شناسید؟

تالاب ها و دریاچه ها تاریخ : 1399/02/03 128 بازدید

دریاچه تار

دریاچه‌های تار و هویر جاذبه ای طبیعی در نزدیکی شهر تهران در شهرستان دماوند است که با آب شیرین خود طعم دلچسبی از تابستان را برای مسافران خود به ارمغان می آورد.

وضعیت دریاچه ی تار و هویر

این دریاچه که در میان خط الرأس «دو برار» و «زرین کوه» محصور شده، یکی از دریاچه‌های آب شیرین ایران است که طول آن بیش از یک کیلومتر و عرض آن در حدود 250 متر است. حوزه آبخیز دریاچه تار از شمال به خط الرأس ارتفاعات کوه چنگیز چال و قره داغ و از جنوب به خط الراأس زرین کوه منتهی می‌گردد.

حیات وحش دریاچه ی تار

دریاچه ی تار از نظر حیات وحش جانوری شامل قوچ، میش البرزی و کل بز است و آبزیان موجود در دریاچه تار و هویر را ماهی قزل آلای رنگین کمان زرد پر شامل می شود.

مسیر هایی که شما را به دریاچه ی تار می رساند:

از این سه مسیر شما می توانید دریاچه ی تار و هویر را از نزدیک ببینید.

  1. شهر دماوند، آبادی چنار عربها، جاده معدن، آخر جاده خاکی، دریاچه تار.
  2. از طریق جاده‌ تهران به فیروزکوه، در 98 کیلومتری آن یعنی دلیچای، جاده‎ای منشعب می‌شود و از روستاهای یهر، لی پشت، مومج، دهنار و هویر عبور کرده و در 28 کیلومتری به دریاچه تار رسیده و از ضلع جنوبی آن عبور کرده به جاده‌ای که از طریق دماوند به دریاچه منتهی می شود متصل می‌گردد.
  3. شهر دماوند، جاده فیروزکوه، جاده آسفالته آبادی آرو ادامه جاده خاکی، از آبادی آرو که رد شدید و پل دلیچای و دهنار را رد کردید به دریاچه هویر می‌رسید.

منبع آب دریاچه ی تار کجاست؟

چیزی حدود هفتاد درصد از آب موجود در دریاچه ی تار و هویر از بخش های شمالی و ارتفاعات آن نیز تامین می گردد. کوه دوبرابر از رشته کوه قره داغ در شمال و کوه زرین در جنوب دریاچه با ذوب شدن برف های روی این کوه ها نیز تامین می شوند. چشمه های متعدد کف دریاچه مهم ترین نقش را در تامین آب آن دارند و آبی گوارا را از اعماق زمین به درون آن هدایت می کنند. آب این دریاچه سرشار از کلسیم، منیزیم و کربنات است و جز آب های شیرین ایران به شمار می رود.

دریاچه تار

دریاچه تار