بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

دریاچه مرموز گنج یا تخت سلیمان در کدام استان است؟

تاریخ گردی تاریخ : 1399/01/26 156 بازدید

تخت سلیمان

در شمال شرق شهر تکاب در استان آذربایجان غربی دریاچه ای به نام دریاچه گنج یا تخت سلیمان واقع شده است که افسانه های زیاد و تاریخ بسیاری را با خود به دوش می کشد. طبق روایاتی که سینه به سینه از این دریاچه نقل شذده است، این ناحیه پایتخت اشکانیان بوده است. به لطف قدمت 3000 ساله ی این دریاچه، نام این دریاچه در فهرست آثار میراث جهانی یونیسکو به چشم می خورد.

پیش از ورود اسلام و فراگیری آن، محل تاریخی این دریاچه یکی از مراکز اصلی آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادی ایرانیان به حساب می آمده است و اهمیت بالایی را دارا بوده.

اقوامی همچون مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغولان هریک در دورانی اطراف این دریاچه زیسته‌اند و در نهایت دریاچه شاهد تاریخ بسیاری از این اقوام بوده است. این‌جا را محل تولد زرتشت می‌دانند و آتشکده بزرگ آذرگشنسپ در آن بنا شده بوده که آتش جاودان این معبد تا هفت قرن فروزان باقی می‌ماند.

آتشکده آذرگشنسپ یکی از سه آتشکده مقدس زرتشتیان و نماد قدرت آیین زرتشتی به‌شمار می‌رفته است.

به دلیل چشمه رسوبی دریاچه تخت سلیمان از عمق بیش از ۱۱۲ متری و از درون زمین می‌جوشد.بدلیل بالا بودن رسوبات چشمه آرتزین تامین کننده آب دریاچه و در گذر زمان با رسوب شدن املاح آب، لبه‌های چشمه بالا آمده و امروزه تا این ارتفاع رشد کرده‌اند.

طول دریاچه ۱۱۰ متر است و عرضی به طول ۸۰ متر دارد. آبی که از چشمه کف دریاچه می‌جوشد در ابتدا ۴۰ درجه سانتی‌گراد دما دارد اما با رسیدن به سطح دریاچه این عدد به ۲۱ درجه می‌رسد. دمای دریاچه در تمامی طول سال ثابت و بدون تغییر است.

تپه‌ای که دریاچه و محوطه باستانی بر روی آن قرار گرفته‌اند ۶۲ متر ارتفاع دارد و رسوبات حاصل از چشمه کف دریاچه آن را بوجود آورده است. به‌طور میانگین هرساله ۹ میلی‌متر رسوب بر روی این تپه ایجاد می‌شود.

تخت سلیمان یا گنج

تخت سلیمان یا گنج

تخت سلیمان یا گنج