بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

دروازه جهنم در زمین

گردشگری جهان تاریخ : 1394/12/02 648 بازدید

دروازه جهنم یا دروازه دوزخ یک میدان گازی در یکی از روستاهای کشور ترکمنستان میباشد …

دروازه جهنم در زمین

به دنبال فعالیتهای اکتشاف نفت در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط محققین شوروی این میدان گازی در محل کشف شد. با نصب تجهیزات برای حفاری چاه‌های اکتشافی و شناسایی میزان ذخایر گازی میدان،  و پس از شروع عملیات حفاری، زمین مجاور دکل حفاری و تاسیسات جانبی در حفره‌ای عظیم ریزش کرد و ناپدید شد. گرچه در این حادثه به کسی آسیب نرسید اما در پی ریزش و پدید آمدن گودال بزرگ، مقادیر بسیار زیادی گاز و خصوصاً گاز متان در فضا پخش گردید که با عث بروز خطرات محیط زیستی در منطقه و تهدیدی برای سلامتی ساکنین روستا گردید.

به علت سمی بودن گازها متخصصین به جای کنترل مخزن با هزینه‌های سنگین تصمیم به سوزاندن آنها گرفتند چرا که در چنین حالاتی که کنترل منابع نشت گاز غیر ممکن یا پر هزینه می‌باشد راه حل بعدی سوزاندن گازهای سمی است. با این تصور که گازهای محدوده سوخته و آتش خاموش می‌شود اقدام به آتش زدن گودال نمودند ولی بر خلاف تصور آنها آتش تا کنون ادامه دارد و با توجه به وجود منابع گاز و نفت در آن منطقه کماکان ادامه خواهد داشت.

جالب است که فقدان امکانات رفاهی گردشگران خارجی را بیشتر برای بازدید به این محل جذب می‌‏کند و شرکت‌های توریستی محلی تنها با خودروهای شاسی بلند و جیپ مهمانان را به این محل می‌آورند و برخی امکانات سیار رفاهی را برای آنها فراهم می‌‏کنند. دولت ترکمنستان قصد دارد با معرفی جهانی «دروازه جهنم»، آن را به جاذبه جدید گردشگری این کشور تبدیل کند. «دروازه جهنم» به عنوان یک رویداد نادر زمین‌شناسی مکانی است که برای بیش از چهار دهه در آن آتش روشن بوده و بخار قرمز به آسمان می‌فرستد.

 دروازه جهنم در زمین

دروازه جهنم در زمین  دروازه جهنم در زمین

دروازه جهنم در زمین

Door to Hell, Turkmenistan

دروازه جهنم در زمین