بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

خانه ای قاجاری در دل شهر رشت!

تاریخ گردی تاریخ : 1398/09/27 251 بازدید

خانه ای قاجاری در دل شهر رشت!

در ادامه با یکی از خانه های تاریخی و جذاب رشت آشنا می شوید که واقع در میدان سبزه میدان این شهر می باشد. در ادامه تاریخچه آن را مطالعه و مشاهده می کنید.

خانه قدیری در اواخر دوره قاجار و یا اوایل دوره پهلوی توسط محمد ولی خان تنکابنی در نزدیکی میدان سبزه میدان ساخته شد. وی یکی از افراد شاخص گیلانی بود که چندین سال حاکم گیلان بود و چندین دوره سمت نخست وزیری ایران را نیز به عهده داشت.

در طول سال های 1344 تا 1368 این خانه به صورت اجاره ای در اختیار افراد مختلفی قرار داشت که سهل انگاری یکی از این مستاجران باعث آتش سوزی این بنا و از بین رفتن کامل سقف این بنا شد. البته آسیب های جدی هم به بخش تزیینات و گچ بری ها و آیینه کاری های درون بنا نیز رسید اما در همان سال ها توسط هزینه مالک و نظارت اداره میراث فرهنگی مرمت های صورت گرفت.

از سال ۱۳۶۹ خورشیدی تا ۱۳۸۱ به عنوان اداره کل میراث استان گیلان مورد استفاده بوده و به شماره ۲۶۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

این خانه ی سنتی که در دل شهر رشت واقع است در ضلع شرقی سبزه میدان رشت بنا شده است.

مساحت کلی این بنا 827 متر مربع است و زیر بنای ساختمان 570 متر مربع و دو طبقه است این خانه دارای معماری شبیه به دوره های قاجار را دارد. این خانه دارای اسکلت و سازه چوبی با سقف لمبه کوبی است . دیوار های این خانه سفالی و درب و پنجره های آن چوبی است.

خانه ای قاجاری در دل شهر رشت!

خانه ای قاجاری در دل شهر رشت!

برچسب‌ها:, , , ,