بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

حمامی با نقش و نگاری دیدنی در کرمان!

تاریخ گردی تاریخ : 1398/11/30 192 بازدید

یکی از دیدنی ترین مجموعه های گنجعلی خان در شهر کرمان حمام گنجعلی خان است. گنجعلی خان یکی از حاکمان دوران شاه عباس بود.او در زمان حکومت شاه عباس حاکم شهر کرمان بود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا این مکان زیبا یعنی حمام گنجعلی خان را بیشتر بشناسیم.

گنجعلی خان در دوره ی سی ساله ی حکومتش به ساماندهی و آبادانی شهر ویران کرمان و روستاهای اطراف آن پرداخت. گنجعلی خان برای رونق بخشیدن به کرمان تلاش فراوانی کرد. وی چندین بنای عام المنفعه با هزینه ی خزانه دولت احداث نمود و با وقف های بسیار موجب رونق اقتصادی و احیای کالبدی شهر کرمان شد.

مجموعه گنج علی خان

این مجموعه، شامل میدان، مسجد، بازار، حمام و… است، و مساحتی بالغ بر ۱۱ هزار مربع را به خود اختصاص داده که به زیبایی شهر کرمان، کمک شایانی کرده است. حمام گنجعلی خان ۲۶ متر طول، ۳۰ متر عرض و حدود ۱۳۰۰ متر مربع زیر بنا دارد که از سردری با معماری منحصر به فرد، ورودی به شکل دالان، رختکن، حوض وخزینه برخوردار است.

جطئیات حمام گنجعلی خان

سردر ورودی حمام گنجعلی خان که با نقاشی های زیبایی از دوره صفوی مزین شده خبر از ساخت این حمام در سال ۹۸۹ شمسی می دهد و این یعنی قدمت این حمام تاریخی به حدود ۴۰۰ سال قبل برمی گردد.

این حمام با ۶۴ متر طول و ۲۰ متر عرض، ۱۲۸۰ متر مربع مساحت دارد. چیزی که در این حمام بیشتر از همه به چشم می آید کاشی های معرق و هفت رنگ با تصاویری از آدم های آن دوره و زمانه است که زیبایی خاصی را به طراحی حمام داده اند.