بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

جنگل جیغ مشهد کجاست؟ اگر دل شیر دارید شب به این مکان بروید!‎

جنگل ها تاریخ : 1400/11/10 454 بازدید

عجایب ترسناک و دلهره آور یکی از بهترین سرگرمی ها برای افراد ماجراجویی هستند که دائماً به دنبال هیجان می گردند. جنگ جیغ مشهد یکی از این مناطق هیجان انگیز است. این مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد و جنگل پردرختی است که شباهنگام ماجراهای عجیبی را سبب می شود.

پس از پیدایش ماه در آسمان صداهایی جیغ مانند از این جنگل به گوش می رسد که سبب ترس اهالی رویتا و ساکنین منطقه شده است. رویتایین و محلی ها بر این باورند که زنی در این جنگل کشته شده است که هنگام شب با صدای جیغ به دنبال قاتل خود می گردد.

البته بعضی از افراد هم صدای ملخ ها، جیرجیرک هاف صدای باد و … را عامل تولید این صدا می دانند. شاید جالب باشید که یک جنگل جیغ هم در انگلستان وجود دارد که دقیقا، همین صداها از ان به گوش می رسد. با این تفوت که جنگل جیغ مشهد یک مکان برای بازدید و گردشگری هم هست اما تاکنون کسی به داخل جنگل جیغ انگلستان نرفته است.

اینکه این داستان تا چه اندازه صحت دارد و آیا اصلا این صدا درست است یا حاصل ذهن ماجراجوی بعضی از افراد است موضوعی است که امروز می خواهیم به ان بپردازیم. با ما همراه باشید.

جنگل جیغ کجاست؟

جنگل جیغ یکی از جاهای دیدنی روستای سربرج در بخش طرقبه در استان خراسان رضوی است. این روستا در جنوب مشهد قرار دارد و فاصله آن تا مرکز این شهر تنها ۳۲ کیلومتر است. بسته به ترافیک و ساعت حرکت، حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه برای رسیدن به سربرج از مشهد باید رانندگی کنید. فاصله جنگل جیغ تا تهران ۹۲۴ کیلومتر است و طی کردن این مسافت حدود ۱۱ ساعت به طول می‌انجامد.

  • آدرس روستای سربرجاستان خراسان رضوی، جنوب مشهد، بخش طرقبه، دهستان طرقبه، روستای سربرج

برای دسترسی به این جنگل، باید ابتدا خودتان را به مشهد برسانید. از مشهد به‌سمت غرب بروید و وارد جاده خلج شوید. جاده خلج را تا ۳۱ کیلومتر ادامه دهید و با دیدن تابلوی راهنمایی روستای سربرج، به‌سمت چپ بپیچید تا به این روستا برسید. از روستای سربرج با کمی پرس‌و‌جو به این جنگل خوفناک در مشهد خواهید رسید. فراموش نکنید که این جنگل را با نام جنگل مج نیز می‌شناسند.

راز جنگل جیغ مشهد

قبل از توضیح علمی صداهای عجیب جنگل جیغ بهتر است بدانید که این جنگل در دره و در کنار رودخانه سربرج، یکی از سرچشمه‌های سد طرق قرار دارد. رودخانه سربرج در دوران گذشته رودی بسیار پرآب و خروشان بود؛ اما متاسفانه خشک شد و تنها در برخی فصول سال جریان داشت. این رودخانه پس از سال‌ها دوباره در سال ۱۳۹۰ پرآب شد. در سال ۱۳۹۰، هم‌زمان با پرآب‌شدن عجیب و رمزآلود این رودخانه، صداهای جیغ در این روستا و جنگل شنیده شدند. نکته جالب توجه در داستان این روستا این است که پس از به وجود آمدن صدای جیغ، آب رودخانه در تمام فصول سال جریان دارد و در هیچ فصلی بی‌آب نمی‌شود. همین مسئله باعث شد تا افسانه‌ها و روایات بومی بسیاری درباره منشا صداهای این جنگل به وجود بیایند.

برخی افراد اعتقاد دارند که جنگل جیغ، محل سکونت اجنه و شیاطین است و شب هنگام، شیاطین و روح‌های نفرین شده در این روستا پرسه می‌زنند و این صداهای دلخراش را از خود درمی‌آورند. برخی نیز بر این باور هستند که زنی در این جنگل در بین شعله‌های آتش سوزانده شده و به قتل رسیده است و به همین دلیل، هر شب با صدای جیغ به‌دنبال قاتل خود می‌گردد.

تحقیقات بسیاری درباره علل به وجود آمدن صدای جیغ در جنگل جیغ مشهد انجام شده است. یکی از نظریه‌ها حمله تعداد زیادی ملخ در سال ۱۳۹۰ به این جنگل است. این ملخ‌ها به‌دلیل وجود آب رودخانه به روستای سربرج حمله‌ور شدند و در طول شب صداهایی از خود درمی‌آورند که باعث به وجود‌ آمدن صدای عجیب و غریب جیغ شده است.

برخی نیز باور دارند که تغییرات آب و هوایی و صدای پیچیدن باد در بین شاخ و برگ درختان، صداهای جیغ مانند این جنگل را تولید می‌کند؛ البته باید بدانید که در بسیاری از شب‌ها، حتی نسیمی ملایم نیز در جنگل نمی‌وزد و بازهم این صداها به گوش می‌رسند. با وجود این نظریه‌ها باز هم پاسخ مشخصی برای چگونگی به وجود آمدن این صداها به دست نیامد؛ زیرا خود این پاسخ‌ها باعث به وجود آمدن سوال‌های جدیدی شدند. به‌طور مثال، چرا ملخ‌ها خسارتی به این منطقه وارد نمی‌کنند؟ یا اینکه آیا پیش از سال ۱۳۹۰، باد در این جنگل نمی‌وزید؟

بهترین زمان سفر به جنگل جیغ مشهد

منطقه ییلاقی روستای سربرج در دهستان طرقبه، همیشه دمای هوایی چند درجه خنک تر از شهر مشهد دارد. در این منطقه بیشتر گردشگران فصل بهار و تابستان را برای سفر به جنگل جیغ مشهد انتخاب می کنند. آن ها معتقدند که در این دو فصل از سال جنگل جیغ مشهد با مناظری سرسبز زیبا و چشم‌نواز بی صبرانه انتظار آن ها را می کشد.  البته برای اطلاع شما عرض می کنم که در تمام طول سال صدای جیغ از این جنگل شنیده نمی شود.

پس اگر بی صبرانه منتظر  این هستید که به این جنگل سفر کنید و صدای جیغ آن را بشنوید، پیشنهاد می کنیم فصل خرداد را انتخاب کنید چون تنها در این فصل است که صدای جیغ ممتد از این جنگل به گوش می‌رسد. البته ناگفته نماند که به هیچ عنوان فصل پاییز و زمستان را برای سفر به جنگل جیغ مشهد انتخاب نکنید.  علت آن هم این است که در این دو فصل از سال این منطقه به شدت سرد است و اگر به این منطقه سفر کردید بدون شک با بارش های سیل آسا و برف و کولاک فراوان روبرو خواهید شد.

توصیه‌هایی برای بازدید از جنگل جیغ

  • حتماً به‌صورت گروهی از این جنگل بازدید کنید؛
  • افرادی که بیماری‌های قلبی‌ دارند باید از بازدید این جنگل خودداری کنند؛
  • حتی برای ماجراجویی و کنجکاوی، بهتر است نیمه‌شب را برای بازدید خود انتخاب نکنید؛
  • داستان روستای سربرج طرقبه اصلاً افسانه نیست و واقعاً چنین صداهایی به گوش می‌رسد؛
  • اگر احساس می‌کنید که این ترس روی روحیه شما تأثیر می‌گذارد، بهتر است آن را فراموش کنید؛
  • هنوز تحقیقات کاملاً درستی درباره این جنگل انجام نشده است، پس بهتر است کودکان را اصلاً به این جنگل نیاورید.

برچسب‌ها: