بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

جاهای دیدنی شهرکرد کوهرنگ

گردشگری ایران تاریخ : 1401/03/08 134 بازدید

سفر و گردشگری یکی از اصلی ترین و بهترین تفریحات است. البته نمی توان سفر را فقط یک تفریح دانست، زیرا سفر و مسافرت هم برای خود عالمی دارد!

دیدن مکان هایی که تاکنون ندیده ایم، تجربه کردن آب و هوایی متفاوت، دیدن آداب و رسوم و فرهنگ های جدید، مناظر طبیعی بکر و جذاب، مراکز تاریخی، مراکز خرید و …، همه و همه از زیبایی های سفر هستند که می توانیم از تک تک انها لذت ببریم و در عین حال تجربه های جدید کسب نماییم.

سفرهای مرسوم، مثل سفر به شمال، هم زیباست و هم خاطره انگیز، اما نباید لذت سفر به مناطق جدید را هم دست کم گرفت. به همین دلیل امروز تصمیم داریم تا در رابطه با شهرکرد زیبا و منطقه کوهرنگ برای شما عزیزان مطالب جالبی بیان کنیم و مکان های دیدنی کوهرنگ را خدمت شما معرفی نماییم. کوهرنگ زیبا، آبشاری دارد که به “بهشت ایران” نامیده می شود و همین نامگذاری می تواند علت سفر به کوهرنگ باشد. اگر به دنبال یک سفر شیرین و به یادماندنی هستید حتما این مکان دیدنی را در لیست سفرهای خود قرار دهید.

کوهرنگ کجاست؟

کوهرنگ یکی از شهرهای استان چهار محال و بختیاری یکی از باستانی ترین سرزمین های ایران است . قدیمی ترین بقایای انسانی در این منطقه به حدود ده تا یازده هزار سال پیش می رسد. این استان با توجه به طبیعت منحصر به فرد و جاذبه های توریستی، پذیرای حدود یازده میلیون گردشگر در سال است. ارتفاع زیاد این استان از سطح دریا آن را به نام «بام ایران» مشهور کرده است.

در کنار آثار باستانی و تاریخی ، گردشگاه های طبیعی این استان از شهرت زیادی بر خوردار هستند. چشمه زنه هفشجان، تالاب بین المللی چغاخور، چشمه سرداب رستم آباد، چشمه های دیمه، کوهرنگ، برم لردگان، آبشار آتشگاه ، آبشار دره عشق و …. میزبان دوستداران طبیعت و محیط زیست است.

مکان های دیدنی کوهرنگ

آبشار شیخ علیخان

آب يکی از نعمت‌ها و زیبایی‌های بی‌بدیل طبیعت است، اما جاری شدن آن از ارتفاع كوهساران و تشكيل آبشار به يک جاذبه مفرح و دل‌انگيزتر تبديل می‌شود. در ورودی روستای شيخ عليخان، آب اين آبشار از ميان يک تنگه پرشيب جاری شده و با خود نسيم سردی را در پيش روی گردشگران قرار می‌دهد. آبشار شیخ علی‌خان از جاهای دیدنی کوهرنگ است و در ۴۰ کیلومتری روستای سرآقاسید در نزدیکی شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ، قرار دارد.

آب این آبشار از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می‌گیرد. فاصله این آبشار زیبا از شهرکرد در حدود نود کیلومتر است. آبشار در فصل بهار زیباترین منظره و بیشترین میزان آب را دارد. در فصل بهار لاله‌های واژگون در این منطقه شکوفا می‌شوند و زیبایی این مکان دوچندان می‌شود.

در واقع در فصل بهار، هر جای استان چهارمحال و بختياری که باشی، آب‌های جاری و چشمه‌های خروشانی را مشاهده می‌شود كه طبيعت بكر و زيبای اين استان را بيش از پيش ديدنی‌تر می‌کند. اما در فصولی مانند زمستان سرمای هوا در شهرستان کوهرنگ سبب می‌شود که اين آبشار در زمستان به مجموعه‌ای از قنديل تبديل شود که اين امر زيبايی آبشار را دوچندان می‌کند. ارتفاع بسياری از قنديل‌های آبشار به بيش از نيم متر و حتی يک متر می‌رسد و همین جذابیت و زیبایی خاصی به آبشار می‌دهد و تصویر دلکشی از طبیعت را به چشمان گردشگران عرضه می‌کند.

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی کوهرنگ به شمار می‌رود. این دشت سرسبز در ۲۰ کیلومتری شهر چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ جای گرفته است.

مسیر رسیدن به دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ بسیار دیدنی و تماشایی است و در طول این مسیر تپه‌های سرسبز و کوه‌های پوشیده از برف و چشمه‌های جاری جلوه‌گری می‌کنند.

با فرا رسیدن فصل سرسبزی و بهار طبیعت، کوهرنگ آماده میزبانی از هزاران هزار لاله قرمز رنگ و زیبا می‌شود. جشن لاله‌های واژگون دشت کوهرنگ تقریبا از اواسط فرودین آغاز و تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا می‌کند. در این هنگام، لاله‌های سربه زیر می‌شکفند و سراسر این دشت مخملی را غرق در شگفتی می‌سازنند.

گل لاله‌ واژگون در استان چهارمحال و بختیاری در نقاط مختلف پراکنده است که مهم‌ترین آن‌ها دشت کوهرنگ محسوب می‌شود. این دشت معروف‌ترین دشت لاله واژگون کشور است که سه هزار و ۶۰۰ هکتار وسعت دارد و به‌عنوان یکی از رویشگاه‌های اصلی این‌گونه گیاهی شناخته می‌شود. بخش‌هایی از دشت لاله‌ های واژگون کوهرنگ در منطقه دوآب صمصامی، در سال ۱۳۷۵ با هدف حفاظت از این گل ارزشمند به‌عنوان اثر طبیعی تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست ایران قرار گرفت.

لاله واژگون یکی از از نادرترین و با ارزش‌ترین گل‌های جهان به شمار می‌رود که خاستگاه اصلی رویش آن ایران است و ۱۵ گونه از این گل در کشور شناسایی شده است. این گل در دو نوع قرمز و زرد می‌روید که به گونه زرد آن، لاله نرگسی نیز گفته می‌شود. لاله واژگون با دامنه‌های سنگلاخی و صخره‌ای سازگاری بالایی دارد و ارتفاع آن به ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر می‌رسد.

چشمه دیمه

روستای زیبای دیمه در شهر کوهرنگ قرار گرفته است و منظره‌های چشم‌نواز در سراسر روستا مشاهده می‌شود. چشمه دیمه یکی از جاذبه‌های طبیعی این روستاست که از زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و نقطه شروع زاینده رود است.

آب این چشمه بسیار گواراست و برای درمان بیماری‌های کلیوی مفید است. چشمه دیمه در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت شد.

منطقه حفاظت شده قیصری

منطقه حفاظت‌شده قیصری با وسعتی بیش از ۱۰ هزار هکتار در شهر کوهرنگ قرار دارد. این منطقه تا سال ۱۳۸۰جزو منطقه‌های شکار ممنوع بود و پس از آن به لیست منطقه‌های حفاظت‌شده پیوست. پوشش گیاهی نیمه جنگلی منطقه قیصری تنوع زیادی دارد و شامل گیاهانی مثل گون، کنگر، گل ماهور، گل حسرت، گز، شیرخشت، نسترن، آلبالوی وحشی، تمشک و زالزالک است. گونه‌های جانوری متعددی مثل پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، کل، بز، روباه، عقاب، افعی، مار آبی و ماهی قزل‌آلا در این منطقه زندگی می‌کنند.

غار یخی چما

غار یخی چما، یکی از شگفت‌انگیزترین و دیدنی‌ترین غارهای ایران است که در شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و از جاهای دیدنی کوهرنگ محسوب می‌شود. این غار در نزدیکی روستای شیخ علیخان و ۲۵ کیلومتری چلگرد، از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است.

کوهرنگ، به‌معنای کوه‌های رنگارنگ، خود نشان از زیبایی بسیار این منطقه دارد. غار چما بزرگ‌ترین منبع آب شیرین کشور است. استان چهار محال و بختیاری از مهم‌ترین مراکز اکوتورسیم کشور محسوب می‌شود. شهر کرد، مرکز این استان، به بام ایران معروف است.