بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

جاهای دیدنی ساری در بهار‎

گردشگری ایران تاریخ : 1401/02/07 112 بازدید

فصل بهار یکی از زیباترین فصل ها برای سفر است. در این فصل عموماً هوا خنک است و می توانید ساعات و زمان بسیار خوشی را در سفر تجربه نمایید. یکی از زیباترین مناطق ایران که در تمامی فصول گردشگران را به سمت خود جلب می نماید، مناطق شمالی ایران است. شمال ایران، خصوصاً شهر ساری، از زیباترین شهرها برای مسافرت در بهار هستند.

ساری در استان مازندران واقع شده است و دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بیشماری است که می تواند یک سفر لذت بخش را برای شما رقم بزند. اکنون که در فصل بهار هستیم، در نظر داریم تا فهرستی از دیدنی های شهر ساری را برای شما عزیزان معریف نماییم تا برای سفر به ساری یک برنامه ریزی جامع داشته باشید و بتوانید از سفر خود لذت ببرید. پس همین الان دست به کار شوید و برای یک سفر شیرین با دوستان و عزیزانتان برنامه ریزی کنید.

معرفی شهر ساری

ساری از شهرهای پرجمعیت و مرکز استان مازندران است. قدمت ساری به پنج‌هزار سال قبل می‌رسد. در کتاب‌های تاریخی زمان احداث این شهر را به سال اول هجری‌ قمری نسبت داده‌اند. این شهر در زمان قاجار چند سال پایتخت بوده است. ساری با قرار گرفتن در بین کوهستان، جنگل و دریا آب‌و‌هوایی معتدل و دلچسب دارد. با سفر به مازندران و بازدید از دیدنی های شهرستان ساری تجربه‌ای خاطره‌انگیز را کسب خواهید کرد. برای شروع کافی است با اجاره آپارتمان مبله در ساری با قیمت مناسب راهی سفری جذاب شوید.

جاذبه های طبیعی ساری

تالاب سراندون و بالندون

این مجموعه تالابی در جوار روستای سیدمحله در ۲۵ کیلومتری ساری به طرف بابلسر قرار گرفته و دارای دو بخش جنوبی (سراندون) و شمالی (بالندون) است. وسعت آنها حدود ۳۰ هکتار و عمق متوسط آن یک متر است که در زمستان و پاییز پرآب، در بهار و تابستان به علت استفاده‌های زراعی کم آب است. آب این تالاب‌ها شیرین است. درون و پیرامون آن‌ها نیزار و گیاهان مردابی است که با مرغزار و شالیزار احاطه شده است. این مجموعه از تالاب‌ها به دلیل اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و مواد غذایی، زیستگاه پرندگان و آبزیان است. پاییز و زمستان این تالاب‌ها نیزمامن و زیستگاه مرغان مهاجر از قبیل قو، مرغابی، قره غاز، پرلا و سایر پرندگان شده است. دسترسی مناسب، محوطه سرسبز و دلنشین، مناظر بکر و وحشی، فضاهای گردشگاهی جالبی را پدید آورده است. که می‌تواند مورد استفاده صنعت گردشگری قرار گیرد.

تالاب حمید آباد

در شهرستان ساری و بخصوص روستاهای اطراف، تالاب های بسیاری وجود دارد که باعث شده شهر ساری را با نام شهر رود و تالاب بشناسیم. یکی از این تالاب های معروف، تالاب حمید آباد است و همانطور که از نامش پیداست، این تالاب در روستای حمید آباد شهرستان ساری واقع شده و همچنین روستا در نزدیکی مجموعه تاریخی فرح آباد قرار دارد که بازدید از این مجموعه و آثار تاریخی اش به شدت پیشنهاد می شود.

تالاب حمید آباد قدمتی 500 ساله دارد چراکه در زمان حکومت صفویه، شاه عباس دوم صفوی دستور داده بود تا این تالاب به همواره رودها و کانال هایش برای تامین آب کشاورزی روستاهای اطراف ساخته شود لذا در میان گردشگران و بخصوص بومی های منطقه، از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. لازم به ذکر است تالاب حمید آباد یکی از بکرترین نقاط ساری به شمار می رود و برای اتراق در طبیعت و لذت بردن از سکوت و صدای پرندگان بی شک انتخابی بی نظیر خواهد بود.

سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه هم از جاهای دیدنی ساری است که باید بشناسید. در جنوب‌غربی این شهر در حوالی ۴۵ کیلومتری آن، سد رجایی یا همان سلیمان تنگه وجود دارد که جان می‌دهد برای قایق‌سواری و اسکی روی آب.

اگر راهی سد می‌شوید و دوست دارید که شبی متفاوت در سفر خود رقم بزنید، بهتر است بدانید که در کنار رودخانه تجن در این منطقه، امکان اقامت شبانه هم مهیا شده است. در واقع، سد و حوالی آن، منطقه‌ای گردشگری هستند که می‌توانید از امکانات تفریحی و اقامتی‌ ناب و جذابش استفاده کنید.

چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت برای گردشگرانی جالب‌توجه است که به دنبال بازدید از نقاط طبیعی خاص هستند. باداب سورت برای این دسته از دوستان قطعا جذابیت‌های زیادی خواهد داشت. اما چرا این‌قدر از شگفت‌انگیز بودن سورت می‌گوییم؟ علت این است که چشمه‌های باداب سورت، شکل و حالتی عجیب دارند؛ چشمه‌ها به طور پلکانی قرار گرفته‌اند و علاوه بر ظاهر زیبا و عجیبی که دارند، دومین چشمه آب شور دنیا به شمار می‌روند.

آب چشمه‌های باداب، خواص درمانی هم دارند و برای بیماری‌های پوستی و دردهایی مانند درد کمر مفیدند.

جاذبه های تاریخی

عمارت فاضلی

عمارت فاضلی از خانه‌های تاریخی شهر ساری است. دیوارهای آجری، پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی از اجزای تشکیل‌دهنده این عمارت باشکوه‌اند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. این بنا در دوران قاجار ساخته شده و متعلق به خاندان فاضلی است. این مکان تاریخی با معماری خوش‌ذوق ایرانی در کنار طبیعت زیبای مازندران از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی های شهرستان ساری است. عمارت فاضلی در محله آب‌انبارنو ساری احداث شده است.

میدان ساعت، میدان اصلی ساری

به میدان ساعت در گویش مازنی پاساعت گفته می‌شود. میدان ساعت دارای برجی بلند با ساعتی عقربه‌ای است که به‌عنوان نماد شهر شناخته می‌شود. تا چند سال پیش رأس هر ساعت صدای ناقوس‌مانندی در خیابان‌ها شنیده می‌شد اما به درخواست مردم صدا قطع شد. این بنا حدود ۴۰ سال پیش با معماری ایرانی و اروپایی ساخته شده است و اکنون از دیدنی های شهرستان ساری به شمار می‌رود.

خانه کلبادی

خانه منوچهر خان کلبادی که بیشتر با نام کوتاه‌شده‌ی خانه کلبادی شناخته می‌شود، یکی از آثار مربوط به دوره‌ی قاجار است و از دیدنی های شهرستان ساری به شمار می‌رود. ۱۳۰ سال پیش، خانه کلبادی به‌دست سردار جلیل ساخته شد و سپس به فرزند و نوه‌اش رسید، و به همین دلیل اکنون با نام خانه منوچهر خان کلبادی از آن یاد می‌شود. این خانه در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت، و همچنین در سال ۱۳۷۷ هم به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه کلبادی یکی از بهترین نمونه‌های معماری قاجاری است و زیبایی ویژه‌ای را در اختیار دارد. این خانه دارای دو بخش درونی و بیرونی بوده و بنای اصلی در بخش درونی قرار گرفته است. بنای اصلی در دو طبقه و یک زیرزمین ساخته شده و هر طبقه هم یک شاه‌نشین و اتاق‌های دوطرفه را دارا است. این ساختمان، به‌ویژه شاه‌نشین طبقه‌ی دوم از زیباترین سازه‌های ساری به حساب می‌آید و نشان‌گر شیوه‌ی هنرهای تزئینی دوران قاجاری است. همچنین جدا از خود ساختمان، یک موزه تاریخی هم در آن قرار دارد که آثار باستانی کهن و شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد. خانه کلبادی، که از چوب و آجر ساخته شده، همیشه به‌عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ساری شناخته شده و مسافرانی که به ساری سفر می‌کنند، حتما باید سری به آن بزنند و زیبایی‌هایش را با چشم خود ببینند!