بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

جاهای دیدنی جزیره زیبای قشم در پاییز ۱۴۰۰‎

گردشگری تاریخ : 1400/07/28 98 بازدید

کشور عزیزمان ایران دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است. از جاذبه های طبیعی گرفته مانند آبگرم ها و کوههای مریخی و کوه گل افشان و … تا ساخته های دست بشر مانند سی و سه پل، عالی قاپو، قلعه رودخان و … . علاوه بر تمام اینها، ایران دارای جزایر بسیاری می باشد که هر یک از آنها در نوع خود بی نظیر و زیباست. یکی از این جزیره های زیبا که امروز می خواهیم به معرفی آن بپردازیم جزیره زیبای قشم است.

جزیره قشم به “جزیره عجایب هفتگانه” معروف است و این به دلیل برخورداری این جزیره از طبیعتی خاص و منحصر به فرد است. جزیره قشم در خلیج همیشه فارس قرار دارد و بزرگترین جزیره استان هرمزگان و همچنین بزرگترین جزیره ایران است.

اگر تا کنون به این جزیره سفر نکرده اید حتما بازدید از این جزیره را در لیست مسافرت های خود قرار دهید. زیرا علاوه بر دیدن زیبایی های طبیعی، لذت یک خرید خوب و عالی را هم نصیب خود خواهید نمود.

با معرفی مکان های دیدنی جزیره قشم در فصل پاییز، همراه ما باشید.

مکان های دیدنی جزیره قشم

مقبره بی بی مریم (تم سنیتی)

مقبره‌ی بی‌بی مریم، آرامگاهی است باقی‌مانده از قرن ۸ هجری قمری که در روستای تم سنیتی جزیره‌ی قشم قرار دارد. این بنای کهن، در بین اهالی روستا به تم سنیتی نیز شهرت یافته است و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم محسوب می‌شود که معماری آن شبیه به معماری عمارات حکومت سلجوقیان است.

دره ستارگان قشم

یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قشم دره ستارگان است. دره ستارگان مجموعه‌ای از کوه‌ها، دره‌ها و صخره‌هاست. به مرور زمان این کوه‌ها و صخره‌ها بر اثر بارش باران، وزش باد و… تغییر کرده است. این تغییر باعث به وجود آمدن اشکال متفاوت در بین کوه‌ها و صخره‌ها شده است. شکل‌هایی که گاهی اوقات با کمی تصور به موجودات عجیب و غریب و حیوانات شبیه می‌شوند.

اما چرا به این مکان دره ستاره ها یا ستارگان گفته می‌شود؟ مردم بومی معتقدند این اشکال بر اثر برخورد یک ستاره به صخره‌ای که در این محل وجود داشته، ایجاد شده است برای همین به آن دره ستارگان می‌گویند.

جنگل‌های حرا قشم

جنگل‌های حرا که در ۶۰ کیلومتری غرب جزیره‌ی قشم و در تنگه خوران واقع شده‌اند؛ عمری ۳۰ تا ۴۰ میلیون ساله دارند و یکی از شگفتی‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شوند. حرا یک گیاه استثنایی است که دانه‌ی آن روی درخت مادر رشد می‌کند و سپس نهال آن از درخت مادر جدا شده و در آب می‌افتد.

این درخت در آب شور رشد می‌کند و نحوه‌ عملکرد ریشه و تنه‌ی آن به گونه‌ای است که آب شور دریا را جذب کرده و آن را تصفیه می‌کند، سپس مواد مورد نیاز آن را جذب کرده و بقیه را دفع می‌کند. جنگل‌های حرا همچنین زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر در فصول سرد، پرندگان آبزی، فلامینگو، پلیکان و انواع دیگر پرندگان، خزندگان و ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و مارهای دریایی سمی هستند. در زمان مد دریا، این درختان تا گلوگاه در آب فرو می‌روند و منظره‌ای تماشایی به وجود می‌آورند؛ گویی که تمامی درختان که در آب شناور هستند.

جزیره ناز قشم

جزیره ناز یا جزایر ناز از زیباترین مکان های دیدنی قشم است. این جزایر در واقع سه صخره هستند که در میان دریا واقع شده‌اند. زمان‌هایی که آب دریا پایین می‌رود، مسیری از ساحل به این صخره‌ها باز می‌شود و شما می‌توانید با پای پیاده به این صخره‌ها بروید. ایستادن روی صخره‌ها و تماشای برخورد موج دریا با سنگ واقعا لذت‌بخش است. ضمنا اگر کمی دقیق شوید از همان بالا خرچنگ‌هایی را می‌بینید که در پایین صخره این طرف و آن طرف می‌روند.

اما تمام جذابیت‌های جزیره ناز به اینجا ختم نمی‌شود. زمان‌هایی که آب دریا بالاست، مردم بومی در اطراف ساحل بساط به پا می‌کنند. فروش صنایع دستی، میوه‌های گرمسیری و طراحی حنا روی دست از جمله فعالیت‌ها بومیان در ساحل جزیره ناز است.

سد گوران

در ۷۸ کیلومتری جزیره‌ی قشم و در روستای گوران، سدی به همین نام و به قدمت حکومت پهلوی اول مشاهده می‌شود که برخی از کارشناسان و باستان‌شناسان معتقدند که پی اولیه‌ی این بنا در دوران حکومت هخامنشیان و تاج آن را در دوران ساسانیان احداث کرده‌اند. آب شیرین از ویژگی‌های این سد است که در بین اهالی بسیار مهم و ارزشمند است.

تنگه‌ی چاهکوه قشم

این تنگه یا دره که در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در جوار روستای چاهوی شرقی واقع شده است از مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم است. دلیل نامگذاری این دره، چاه‌هایی است که اهالی روستای چاهو در زمان‌های بسیار قدیم برای ذخیره‌ی آب باران حفر کرده بودند.

چاهکوه دره‌ای است به عمق ۱۰۰ متر که از فرسایش سنگ‌های رسوبی در دل کوه ایجاد شده است و با حفره‌ها و دالان‌های عجیبِ خود، شما را به شگفتی وا می‌دارد. هنگامی که قدم در آنجا می‌گذارید با دیوارهای بلند و مسیری بزرگ و عریض روبرو خواهید شد؛ اما چنانچه به سمت جنوب دره حرکت کنید مسیر دره باریک‌تر خواهد شد، تا جایی که دیدن آسمان از بالای دیواره ها و حتی حرکت کردن در آن نیز دشوار خواهد بود. چنانچه به ماجراجویی در طبیعت بکر علاقه‌مند هستید، حتماً از این مکان زیبا دیدن کنید.

غار نمکدان

غار نمکدان که زمین‌شناسان آن را طولانی‌ترین غار نمک جهان معرفی کرده‌اند، پدیده‌ای است طبیعی و بسیار زیبا که در ۹۰ کیلومتری جزیره‌ی قشم قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی قشم در پاییز است. این جاذبه‌ی زیبا و دیدنی، داخل کوهی گنبدی شکل قرار گرفته است که بر بدنه‌ی آن، می‌توان رگه‌های سفید نمک و بر سطح آن جریان آب نمک را مشاهده کرد. قندیل‌های ایجاد شده بر اثر رطوبت زیاد جزیره و نفوذ آب در داخل غار بسیار زیبا و دیدنی است.

غار خربس قشم

به دلیل موقعیت جغرافیایی قشم، این جزیره غارهای متعددی دارد. این غارها هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از این غارها، غار خربس است. غار خربس مجموعه‌ای از حفره‌هایی کوچک در دل یک کوه است. این حفره‌ها در یک دوره زمانی توسط مردم شکل اتاق به خود گرفتند. در واقع غار خربس در یک دوره زمانی به پناهگاهی امن برای زندگی مردم تبدیل شد.

محوطه غار خربس فضایی باز و بدون پوشش گیاهی است، بنابراین سعی کنید در ساعات ابتدایی صبح یا غروب به این مکان بروید که تابش آفتاب شدید نیست. البته پیشتر پیشنهاد سفر زمستانی به قشم را داده بودیم. سفری که به دور از گرمای شدید، می‌تواند بسیار دلچسب باشد.

قلعه‌ پرتغالی‌های قشم

قلعه‌ پرتغالی‌ها یکی از جاهای دیدنی قشم است که پس از به اشغال در آمدن بخش‌هایی از جزایر خلیج فارس توسط یک دریانورد پرتغالی به نام « آلفونسو آلبرکرک» در سال ۱۵۰۷ میلادی بنا شد تا از این طریق بتوانند بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یابند. این قلعه که در ضلع شمالی جزیره‌ی قشم و در نزدیکی ساحل بندر لافت قرار دارد، از سنگ‌های آهکی و گچی ساخته شده و در ساخت آن از ملاط ساروج محلی استفاده شده است.

این قلعه‌ بیشتر شامل انبارهایی برای نگهداری اسلحه و مهمات، مقر فرماندهی، زندان، کلیسا، سربازخانه و آب انبار است. بازدید از این قلعه برای گردشگرانی که به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستند جذاب خواهد بود.