بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

جاذبه های دیدنی مشگین شهر اردبیل

دیدنی های اردبیل تاریخ : 1401/03/23 189 بازدید

سفر و گردشگری یکی از بهترین مواردی است که علاوه بر تجدید نیرو، سبب بالا بردن روحیه افراد می شود. بنابراین هرگاه احساس کردید که دچار روزمرگی شده اید و دیگر از کارهای روتین و روزمره خود لذت نمی برید، حتما برنامه یک سفر، هرچند کوتاه را در برنامه خود قرار دهید. مسلماً پس از برگشت ار سفر از روحیه و انرژی مضاعف خود شگفت زده خواهید شد.

قبل از اینکه به هر سفری بروید، لازم است تا در رابطه با دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شهر مقصد تحقیق و بررسی کنید و مکان هایی که تمایل دارید از آنها بازدید نمایید را انتخاب نمایید و سپس راهی سفر شوید. در این صورت علاوه بر اینکه از زمان خود به بهترین نحو ممکن استفاده خواهید نمود، در هزینه ها هم تا اندازه بسیار زیادی صرفه جویی خواهید کرد.

امروز تصمیم داریم تا در رابطه با جاذبه های شهر مشگین شهر که از شهرستان های استان اردبیل است صحبت کنیم. مشگین شهر، سومین شهر بزرگ اردبیل است که در فاصله 90 کیلومتری آن قرار دارد.

مشگین شهر دارای آب و هوایی سرد و خنک است و در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. شما در تمام فصول سال می توانید به مشگین شهر سفر کنید اما بهترین زمان، فصل های بهار و تابستان هستند تا بتوانید از خنکای مطبوع این منطقه کوهستانی لذت ببرید.

در ادامه تعدادی از مهمترین جاذبه های گردشگری مشگین شهر را خدمت شما معرفی خواهیم نمود که شامل جاذبه های طبیعی و تاریخی هستند. همراه ما باشید.

مکان های دیدنی مشگین شهر

کوه سبلان

در 25 کیلومتری جنوب شرق مشگین شهر کوه سبلان واقع شده است. بی شک نام این کوه را بارها و بارها شنیده اید. کوه سبلان با ارتفاع 60 کیلومتر دارای 3 قله ی معروف است که بلند ترین قله سلطان و دو قله ی دیگر هرم و کسری نام دارند.
این قله ها در تمامی مواقع سال پوشیده از برف اند. از دیدنی های قله ی سبلان می توان به سنگی به شکل عقاب اشاره کرد که در قسمت غربی قله ی سلطان درکنار جان پناه واقع شده است. این کوه جزو کوه های محبوب برای کوهنوردان است.

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر به عنوان یکی از جذاب ترین جاذبه های دیدنی این شهر، لذت یک تفریح هیجان انگیز و در عین حال امن را به گردشگران هدیه می دهد. این پل که در سال 1394 افتتاح شده بزرگترین پل معلق در کل خاورمیانه است که بر رودخانه ی خیاوچایی در پارک جنگلی خیاوچایی مشگین شهر در جنوب شرقی آن، درست در مجاور شهر در ارتفاعی حدود 80 متر بالاتر از سطح رودخانه احداث شده است. پل معلق مشگین شهر حدود 365 متر طول و 2 متر عرض دارد. جالب اینکه ساخت و مهندسی این پل توسط کارشناسان و مهندسان داخلی و بومی منطقه انجام شده است. پل معلق در یک مجموعه ی گردشگری بزرگتر که البته بزرگترین مجموعه گردشگری استان اردبیل است به نام خیاو تا گیردولی قرار دارد و هزینه ای نزدیک به 40 میلیارد تومان برای ساخت آن صرف شده است. این مجموعه خود شامل تالارهای پذیرایی، سوئیت‌ های اقامتی، سایت بالن ‌سواری و ورزش‌ های هوایی، رستوران‌ گردان و بازارچه‌ های صنایع‌ دستی، شهربازی و دیگر امکانات مختلف تفریحی است.
در واقع بعد از عبور از یک مسیر رویایی و سرسبز به پارکینگ مجموعه تفریحی می رسید. با ورود به مجموعه از یک نمایشگاه صنایع دستی و سوغاتی اردبیل عبور می کنید. با تهیه ی بلیط به ارزش 15 هزار تومان به ازای هر نفر پا بر یکی از هیجان انگیز ترین مسیرهای عبور خود در زندگی می گذارید. به وسط پل که می رسید زیر پایتان صفحه ای از جنس شیشه است. شیشه ای که با مشاهده ی آن تازه ارتفاع واقعی خود از زمین را درک می کنید. به ان طرف پل که برسید با یک مجموعه ی تفریحی مواجه می شود. بوی نان تازه و غذاهای محلی فضا را پر کرده است و شما را به سمت چشیدن طعم مطلوب خود دعوت می کند. شتر سواری و اسب سواری و موتور سواری و شهر بازی کودکان هم از جمله تفریحاتی است که می توان قبل از برگشت به سمت اول پل تجربه کرد.

قلعه دیو

یکی از جاذبه های مشگین شهر قلعه دیو یا «دیو قالاسی» است. این قلعه تاریخی در شمال شرقی مشگین شهر ما بین دو روستا به نام های «کویج» و «قوزلو» قرار گرفته است. این قلعه در دامنه کوه سبلان قرار دارد. قلعه دیو طوری ساخته شده است که از درون آن می توانید به اطراف قلعه اشراف کامل داشت. باستان شناسان توانسته اند از درون این قلعه چندین سفال قدیمی پیدا کنند. با بررسی قدمت این سفال ها متوجه تاریخ ساخت این قلعه شدند. محققان قدمت این قلعه را به دوران پیش از اسلام نسبت می دهند.
معماری این قلعه تاریخی مشابه معماری قلعه های اورارتو است. در ساخت آن از سنگ های عظیم الجثه استفاده شده است. نکته جالبی که در معماری قلعه دیو وجود دارد این است که در ساخت آن از ملات استفاده نشده است.

سنگ نگاره های شیخ مدی

یکی از جاذبه های تاریخی مشگین شهر سنگ نگاره های شیخ مدی است که به آن «نقوش صخره ای شیخ مدی» نیز می گویند. این سنگ نگاره های در روستایی به نام روستای «کنجوبه» در نزدیکی مشگین شهر قرار گرفته است. قدمت این سنگ نگاره ها به دوران قبل از تاریخ باز می گردد. اگر بخواهیم به طور دقیق تر بگوییم، سنگ نگاره های شیخ مدی مربوط به عصر آهن سه است. یکی از نقوش جالب در این اثر طرحی مربوط به بز کوهی است که ۹۰ درصد از آن حکاکی شده است.
بخش دیگری از حکاکی های شیخ مدی مربوط به انسان هایی است که یا در حال اجرای حرکات موزون و مراسم های مذهبی خاص خودشان هستند یا در حال شکار حیوانات ترسیم شده اند. در این سنگ نگاره ها نشانه هایی از خطوط ایلامی به چشم می خورد.
اگر به تاریخ علاقه دارید و دوست دارید در سفر خود به مشگین شهر سنگ نگاره ای بسیار قدیمی مربوط به دوران قبل از تاریخ را از نزدیک ببینید حتما به روستای کنجوبه بروید.

دژ قهقه

یکی از جذاب ترین جاذبه های تاریخی مشگین شهر «دژ قهقه» است. این دژ قدیمی مربوط به دوران صفویان است. در زمان های گذشته از این قلعه به عنوان زندان استفاده می شده است و در آن زندانیان سیاسی مثل شاهزادگان صفوی را نگه می داشتند. در هنگام جنگ میان ایرانیان و پادشاهان عثمانی از این دژ به عنوان محل نگهداری اموال و ثروت پادشاهان صفوی استفاده می شده است. نکته جالبی که درباره این قلعه وجود دارد محل قرار گیری آن است. دژ قهقه بر روی تپه ای ساخته شده است که ارتفاع آن از سطح زمین ۱ کیلومتر است. اطراف قلعه به وسیله حصارهای پوشیده شده تا راه نفوذ به آن به حداقل برسد.
محل قرار گیری زندان این قلعه شما را یاد فیلم های ماجراجویانه و فانتزی می اندازد. زندان های این دژ در محلی قرار دارند که از سه طرف به پرتگاهی به ارتفاع ۸۰ متر مشرف شده اند. در ادامه نام قسمت های دیگر دژ قهقه را می بینید:
• دیده بانی هشت ضلعی
• برج هشت ضلعی
• دروازه های مختلف
• حضارهای دور قلعه
• چند عدد برج
• ۵ استخر
دژ قهقه در میان دو روستای «گنچویه» و «قره آغاج کلان» قرار گرفته است.

بقعه شیخ حیدر

یکی از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی مشگین شهر بقعه شیخ حیدر است. این جاذبه در مرکز شهر و درون یک باغ زیبا قرار گرفته است. قدمت این بقعه به قرن ۷ و ۸ هجری قمری باز میگردد. این بقعه متعلق به فردی به نام «شیخ حیدر»‌است که برخی او را پدر شاه اسماعیل اول صفوی می دانند. نمای خارجی این بنا شبیه به یک برج مدور است. بقعه شیخ حیدر از آجر ساخته شده است.
اگر وارد بنای این بقعه شوید نمای داخلی آن شما را متعجب خواهد کرد. چرا که علی رغم ظاهر مدوری که از بیرون دارد، داخل آن شبیه به یک ۱۲ ضلعی است. ارتفاع این بقعه ۱۸ متر است.
این جاذبه ی تاریخی دو طبقه است و برای تزئین آن از کاشی های فیروزه ای رنگ استفاده شده است. بر روی نمای بیرونی آن آیاتی از سوره های قرآن نوشته شده است. قبر شیخ حیدر در پایین ترین بخش بقعه (که سرداب نام دارد) قرار گرفته است. اگر به جاذبه های تاریخی علاقه زیادی دارید، حتما از بقعه شیخ حیدر دیدن کنید.

شهر باستانی یری

در فاصله ی حدود 2 کیلومتری از روستای پیرازمیان در 35 کیلومتری مشگین شهر در کنار رودخانه ی قره سو منطقه ای به نام شهر باستانی یری قرار دارد که از سه بخش دژ نظامی و قوشا تپه و معبد تشکیل شده است. قدمت قلعه و معبد این شهر 1450 سال قبل از میلاد مسیح و قدمت قوشا تپه 7 هزار سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده شده است. یکی از نکات جالب در مورد این منطقه وجود حدود 100 سنگ قبر در اطراف آن است که بر هر سنگ تصویر یک انسان بدون دهان نقش بسته است. از طرفی حدود 450 قبر در این منطقه یافت شده که قدمت برخی از آنها به 1 هزار تا 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.