بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

بلیط چارتر چیست؟

گردشگری تاریخ : 1394/09/21 314 بازدید

چارترچيست ؟ واژه چارتر (Charter) در لغت به معنی اجاره هواپيما و یا صندلی و در بعضی موارد …

بلیط چارتر چیست

چارتر چيست؟ واژه چارتر (Charter) در لغت به معنی اجاره هواپيما و یا صندلی و در بعضی موارد اجاره کامل هتل و یا بخشی از اتاقهای آن است که از سوی ایرلاین های  هواپيمایی و صاحبان هتلها به عنوان (چارتر دهنده) که معمولاً به توراپراتورها٬ آژانس ها و موسسات گردشگری داخلی و خارجی (چارتر کننده)٬ برای ارائه پکيج های مسافرتی با قيمت های مناسب هستند.

یکی از مشخصه های اصلی اینگونه پروازها، ریسک ناشی از پر یا خالی بودن پرواز است که مستقيماً متوجه چارترکننده بوده و درهر شرایطی چارتردهنده هزینه کامل را دریافت خواهد کرد. مسئوليت حمل ونقل داخلی و بين المللی اشخاص و لوازم شخصی و یا کالا و مسئوليت بروز مشکلاتی مانند تاخير در پرواز٬ گم شدن بار مسافر٬ لغو پرواز٬ بروز حوادث غير مترقبه برای مسافرین و هواپيما و… به عهده ایرلاین بوده و چارتر کننده پاسخگو نخواهد بود.

Charter2

پرواز چارتر چیست ؟

اصولا”پروازهایی چارتر هستند که توسط یک ارگان ، سازمان ، شرکت و . . . به اجاره در بیایند و کادر آن ارگان را از مکانی به مکان دیگر به صورت پرواز چه یک طرفه و چه رفت و برگشت با قرار دادی مدت دار با یک ایرلاین انجام دهند. ممکن است این کار برای یک مقطع بسیار کوتاه زمانی مثل ایام نوروز و یا برای مقاطع طولانی‌تر مثل فصل تابستان برنامه‌ریزی شده باشد. البته در بعضی از مسیر‌های پروازی مثل دوبی و استانبول به دلیل وجود تقاضای همیشگی ، پروازهای چارتری به صورت سالانه برگزار می‌شوند.

به طور مثال شرکت هواپیمایی ماهان یک قرار داد چارتر را با یک شرکت ایرانی می‌بندد که مثلا از اول تیر ماه تا پایان شهریور ماه ، کادر این شرکت را از شهری به شهر دیگر انتقال دهد.
اگر از لحاظ توریستی یا گردش‌گردی به این امر نگاه شود ، می‌توان گفت: بعضی آژانس‌های مسافرتی یک هواپیما را از یک شرکت هواپیمایی جهت تور گردش‌گری خود ، برای داخل یا خارج کشور برای مدتی معین کرایه می‌کنند و برای آن پرواز بلیت فروشی نیز انجام می‌دهند.

به دیگر سخن پرواز چارتر یعنی دربست کرایه کردن هواپیما برای یک مدت معین.

لازم به ذکر است که بسته به سیاست‌ های کاری چارتر دهندگان و تقاضای چارتر کنندگان ، “سیت چارتر” انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

۱- سیت چارتر به صورت شناور (اجاره شناور صندلی):

در این حالت ، چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را به صورت رفت و برگشت در یک مسیر پروازی در طی یک دوره‌ی معین (مثلاً یک ماهه) به فروش برساند. در این روش معمولاً رعایت فاصله‌ی زمانی مشخص بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت بلیط‌های صادره ضروری نمی‌باشد.

۲- سیت چارتر بک تو بک ((Back To Back (اجاره صندلی رفت و برگشت):

در این حالت چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را به صورت رفت و برگشت در یک مسیر پروازی و در هر پرواز به فروش برساند. بدیهی است در این روش رعایت فاصله‌ی زمانی مشخص بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت بلیط‌های صادره ضروری است.

۳- سیت چارتر به صورت ((Block Seat (اجاره صندلی‌های مشخص شده):

در این حالت چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را به صورت رفت و برگشت با تاریخ مشخص در یک مسیر پروازی و برای یک پرواز مشخص به فروش برساند.