بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

با واکسن سینوفارم به چه کشورهایی میتوان سفر کرد؟‎

گردشگری تاریخ : 1400/06/24 115 بازدید

نزدیک به دو سال است که ویروس ناشناخته کرونا کل جهان را درگیر مسائل و مشکلات پیش بینی نشده ای نموده است. در طی این مدت تعداد بسیار زیادی از مردم در مبارزه با این ویروس جان خود را از دست داده اند. تا اینکه واکسن هایی برای این بیماری کشف شد. این واکسن ها در دوفاز تزریق می شوند اما ایمنی کامل ایجاد نمی کنند و تا اندازه ای مقاومت بدن در برابر ویروس کووید-19 را افزایش می دهند.

یکی از واکسن هایی که در کشور ما بسیار مورد استفاده قرار گرفته، واکسن سینوفارم است. این واکسن، یک واکسن چینی است که در مقیاس بالا در کشور در حال تزریق است.

حرف های زیادی در این رابطه وجود دارد که واکسن سینوفارم، از پذیرش کمی در جهان برخوردار است، در این صورت اگر شما اهل سفر و خصوصاً سفرهای خارج از کشور باشید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که با واکسن سینوفارم، اجازه سفر به چه کشورهای خارجی ای را دارید؟

موضوع واکسیناسیون مسافران چیست؟

یکی از موضوع‌های موردبحث در خصوص پذیرش گردشگران واکسینه‌شده، نوع واکسن‌های تزریق‌شده به گردشگران است؛ به‌گونه‌ای که اکثر کشورهای اتحادیه اروپا (منطقه شنگن)، غیر از واکسن‌هایی که از سوی آژانس دارویی اروپا تایید شده است، واکسن دیگری را به رسمیت نمی‌شناسند. در حال حاضر آژانس دارویی اروپا واکسن‌های «فایزر-بایون‌تک»، «مادرنا»، «آسترازنکا» و «جانسون‌اند‌جانسون» را تایید کرده است و تمامی کشورهای اروپایی درصورت در اختیار داشتن ویزا، مسافران واکسینه‌شده با این واکسن‌ها را پذیرش می‌کنند. بخش اعظم این کشورها واکسن «آسترازنکای تولید هند» را نیز به رسمیت شناخته‌اند.

گذرنامه واکسن کرونا برای سفرهای بین‌المللی

ویروس کرونا به اقتصاد جهانی ضربه بسیار بزرگی وارد کرد. در این میان صنعت‌های هوایی برای جلوگیری از زیان بیشتر متاثر از این بیماری، اقدام به اجرای طرح گذرنامه‌های واکسن کووید-۱۹ برای کمک به آغاز سفرهای بین‌المللی کردند.

اتحادیه اروپا نیز قصد دارد این گذرنامه را برای افرادی که تحت واکسیناسیون کامل قرار گرفته‌اند، این گذرنامه را صادر کند تا بار دیگر جهان بتواند به سمت روال عادی پیش از کرونا پیش برود.

این درحالی است که این طرح مخالفان زیادی دارد، زیرا هنوز زمانی زیادی از شروع واکسیناسیون جهانی نگذشته و ممکن است که واکسیناسیون تاثیر زیادی در جلوگیری از انتقال ویروس نداشته و باعث وخیم‌تر شدن شیوع کرونا در جهان شود.

با تمامی مخالفت‌های موجود در حال حاضر صدور گذرنامه کرونا یا گواهینامه دیجیتال کووید در هفت کشور اروپایی مانند بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، یونان، کرواسی و لهستان آغاز شده است و شهروندان این کشورها می‌توانند با دریافت این گواهینامه به سراسر اروپا سفر کنند.

واکسن سینوفارم

واکسن چینی «سینوفارم»، یکی از واکسن‌هایی است که تایید سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرده است. پس از روزهای پرچالش ایران درخصوص فقر واکسیناسیون و داستان‌های دنباله‌دار سفر ایرانیان به کشورهایی که به گردشگران واکسن کرونا تزریق می‌کنند، اکنون واکسن سینوفارم با شیبی صعودی، پراستفاده‌ترین واکسن در ایران به‌حساب می‌آید.

واکسن سینوفارم تولید چین در تاریخ هفت ماه مه ۲۰۲۱ از سوی سازمان جهانی بهداشت برای استفاده اضطراری تایید شد و برای عرضه در سطوح جهانی مجوز گرفت. بنا بر آخرین اخبار، تاکنون ۷۲ کشور جهان مجوز تزریق واکسن سینوفارم را در کشورهای خود صادر کرده‌اند؛ اما عدم ارائه درخواست توسط شرکت تولیدکننده این واکسن برای اخذ تایید آژانس دارویی اروپا، سبب شده‌ است که سینوفارم در اتحادیه اروپا ناشناخته باقی بماند و به‌طبع، آژانس دارویی اروپا نیز تصمیمی برای تایید این واکسن نگرفته است. این موضوع در حالی است که شرکت «سینوواک» که دیکر شرکت تولید‌کننده واکسن در چین محسوب می‌شود، درخواست خود را برای دریافت تاییدیه آژانس دارویی اروپا ارسال کرده است.

با این همه، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه شنگن با توجه به تایید سینوفارم توسط سازمان جهانی، این واکسن‌ را به رسمیت شناخته‌اند و مسافران و گردشگران واکسینه‌شده با واکسن سینوفارم را می‌پذیرند. این کشورها به شرح زیر هستند:

اتریش

قبرس

یونان

مجارستان

ایسلند

هلند

اسپانیا

سوئد

فنلاد

سوئیس

اسپانیا یکی از نخستین کشورهایی بود که واکسن سینوفارم را به رسمیت شناخت. در واقع تاکید اسپانیا بر تاییدیه سازمان جهانی بهداشت نیز بود. چند ماه پیش مقامات اسپانیا تاکید کردند «هر واکسنی که از سوی سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا تایید شده باشد، پذیرفته می‌شوند.»

به منظور تسهیل روند سفر و حمایت از آزادی جابجایی، هلند نیز تصمیم گفت اجازه ورود به مسافرانی را که با سینوفارم واکسینه شده‌اند بدهد. هلند گواهی واکسیناسیونی را می‌پذیرد که نشان می‌دهد واکسیناسیون با سینوفارم انجام شده است و حاوی تمام اطلاعات لازم است. در واقع واکسن سینوفارم تولید پکن چین مورد قبول است.
موسسه بهداشت و رفاه فنلاند نیز اعلام کرد تمام مسافرانی را می‌پذیرد که واکسن‌های تایید شده آژانس دارویی اروپا و سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرده‌اند. بنابراین حتی کسانیکه سینوفارم تزریق کرده‌اند می‌توانند به این کشور سفر کنند.
اما درباره اتریش ماجرا کمی فرق دارد. گرچه این کشور سینوفارم را به عنوان یک واکسن که مصونیت ایجاد می‌کند به رسمیت می‌شناسد اما مقامات این کشور گفته‌اند مسافران واکسینه شده با این واکسن مجاز به ورود به هتل‌ها، رستوران‌ها در این کشور نیستند. مقامات اتریش می‌گویند دو واکسن سینوفارم و سینوواک برای ورود به هتل‌ها، رستوران‌ها در داخل اتریش مناسب نیست.

به گزارش یورونیوز، علاوه بر کشورهای ذکر کشور گرجستان، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو و صربستان در قاره اروپا نیز سینوفارم را به‌عنوان واکسن معتبر به رسمیت می‌شناسند. با این حال کشورهای دیگر مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا … هنوز در این رابطه تصمیم نگرفته‌اند و مبنا را تصمیم آژانس دارویی اروپا قرار داده‌اند.

طبق آخرین اطلاعات تاکنون ۷۲ کشور جهان تزریق واکسن سینوفارم را در کشورهای خود تایید کرده‌اند. ایران نیز اغلب شهروندان خود را با این واکسن واکسینه کرده است و دزهای زیادی از این واکسن چینی اخیرا وارد کشور شده است.
واکسن سینوفارم تولید چین در تاریخ هفت ماه مه ۲۰۲۱ از سوی سازمان جهانی بهداشت برای استفاده اضطراری تایید و چراغ سبز برای عرضه این واکسن در سطح جهان داده شد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود این واکسن بتواند در مقابل علائم بیماری و بستری در بیمارستان، ایمنی ۷۹ درصدی ایجاد کند.
اطلاعات این گزارش تا تاریخ ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۴۰۰) است. ممکن است در آینده فهرست کشورها تغییر کند.