بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

باغ دولت آباد یزد نگین گردشگری استان یزد

باغ ها و پارک ها تاریخ : 1395/07/22 264 بازدید

باغ دولت آباد یزد یکی از باغ های قدیمی ایران است و هم ردیف باغ فین کاشان و باغ شاهزاده ماهان کرمان می‌باشد…

باغ دولت آباد یزد

 

 

این باغ دارای مرتفع ترین بادگیر ایران با ارتفاع ۳۳/۸ متر است که بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان نیز محسوب میشود.

باغ دولت‌آباد یزد در اواخر دوره افشاریه و درسال ۱۱۶۰ هجری قمری توسط محمد تقی خان معروف به خان بزرگ که وی سرسلسله خاندان خان های یزد بود احداث گردید. مرحوم محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر را احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت‌آباد رساند و سپس مجموعه حکومتی دارالحکومه خو د را بنا کرد.

این باغ با مساحتی درحدود ۷۰/۰۰۰ مترمربع شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آبنماهای بسیاری بوده که در فضای بین آنها باغ‌هایی با درختان انار و انگور و… باگل‌های فراوانی زینت بخش محیط بوده‌اند.

dolat-abad-yazd-1

باغ دولت آباد یزد از دو بخش کلی اندرونی و بیرونی شکیل می‌شود :

 

بخش اندرونی شامل : ساختمان هشتی , حرمسرا , بهشت آیین , مطبخ , برج دیدبانی , آب انبار خصوصی و اصطبل تابستانه و زمستانه میباشد

بخش بیرونی شامل : این بخش محل استقرار کاروانها٫ همچنین رسیدگی به امور حکومتی و شامل ساختمانهای جلوخان و سردر , تالار آیینه , عمارت تهرانی , دو بازارچه و آب انبار عمومی میباشد.

این عمارت زیبای تاریخی فرهنگی در مرکز شهر یزد و درون بافت تاریخی واقع شده که از خیابان شهید رجایی به ورودی باغ راه دارد و چهار راه پشت آن نیز به نام دولت آباد شناخته شده است.