بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

باغی با میوه های سنگی در کرمان!

باغ ها و پارک ها تاریخ : 1399/01/21 116 بازدید

باغی با میوه های سنگی شاید بهترین توصیف از باغ سنگی درویش خان باشد. در این مطلب به معرفی این باغ و جزئیات آن می پردازیم. با ما همراه شوید.

باغ سنگی یکی از جاذبه‌های استان کرمان و شهر سیرجان است. این محوطه که قبلاً باغی بوده در دهستان بلورد روستای میاندوآب و ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد. این باغ به شکل شش ضلعی نامنظم طراحی گردیده و متعلق به درویش خان اسفندیارپور بوده‌است.

درویش خان اسفندیار پور فردی ناشنوا بود که قادر به حرف زدن نبود و لال بود. وی در اطراف این منطقه زمین هایی برای کشاورزی داشت. از وی گفته های زیادی میان مردم این منطقه به گوش می رسد و روایاتی سینه به سینه چرخیده است.

به علت اصلاحات اراضی که در دهه 40 رخ داد، درویش خان اسفندیار کلیه ی زمین هایش را از دست داد و این موضوع او را بسیار ناراحت و نا امید کرد. پس از گذشت چندین سال، او که هنوز به خاطر از دست دادن زمین هایش ناراحت بود تصمیم گرفت که اقدامی کند که نشانه این ناراحتی باشد.

او یک روز صبح این ایده به ذهنش رسید که از درختان خشک شده اش سنگ آویزان کند.

درویش‌خان اسفندیار شروع به حفر کردن چاله‌هایی در زمین خشک کرد. او درختان خشکیده را در این چاله‌ها به وسعت زیادی کاشت و این کار را ادامه داد. زمانی که کاشت این درختان خشکیده تمام شد، شروع به آویزان کردن سنگ‌هایی از شاخه‌های درختان کرد. در نهایت وسعت این باغ سنگی به ۱۰۰۰ متر رسید و ۱۸۰ درختی که در آن کاشته شده بودند و سنگ‌هایی که مانند میوه از آن آویزان بود این باغ سنگی را پدیدآورد.

روستاییان و مردم دور و نزدیک برای بازدید و تبرک و بستن دخیل به باغ سنگی به این منطقه می آیند.درویش خان پس از ۹۰ سال زندگی در ۱۹ فروردین سال ۱۳۸۶ درگذشت و پیکرش در محل باغ سنگی بلورد سیرجان به خاک سپرده شد.

این منطقه از جاذبه های گردشگری زیبا و جذاب است که برخی این باغ را جزو باغ های اسرار آمیز و شگفت انگیز می دانند. از دور نمای این باغ کمی هولناک به نظر می رسد و همین موضوع سبب می شود تا افراد علاقمند به تجربه های جدید بخواهند که برای یک بار هم که شده این باغ را ببینند.