بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

اصفهان و بازار قیصریه اش!

بازارها تاریخ : 1398/10/04 277 بازدید

اصفهان و بازار قیصریه اش!

بازار های ایران از دیدنی های جذاب و توریستی ایران به شمار می روند و در شهر های مختلف رنگ و بوی بازار ها تا حدودی با هم متفاوت است. در این مطلب برای شما از تاریخچه ی بازار قیصریه در شهر اصفهان می گوییم و این بازار را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

بازار قیصریه‌، با نام بازار شاهی هم شناخته می‌شود. بازار قیصریه در دوره صفویه مرکز فروش پارچه و فرش‌های گرانبها بوده و شرکت‌های تجاری خارجی نیز در آن حجره‌هایی داشته‌اند. این بازار قسمت اصفهان جدید دوره صفویه را به شهر سلجوقی میدان کهنه آن روزگار که اکنون میدان قیام نام دارد، متصل می‌کرد.

معماری و ساختار

بازار قیصریه در دو طبقه ی مرتفع احداث گردیده است، که طبقه بالا به امور دفتری و بازرگانی اختصاص داشت و در طبقه ی پایین مغازه‌های اصناف گوناگون در کنار یکدیگر قرار داشتند. این بازار حدودا دارای ۱۵۰ حجره بود.

از بازار گسترده و باشکوه قیصریه بازارهای دیگری منشعب می‌شدند و برخی از آن‌ها هنوز هم فعال هستند و به مشاغل مختلف اختصاص دارند. سقف بازار گنبدی شکل می باشد و در وسط آن فضایی دایره ای و گسترده است.

سردر و نقاشی ها

سر در بازار قیصریه واقع در شمال میدان امام است، که بین سال ‌های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ هجری قمری احداث شده است. در سردر قیصریه هنوز هم نقاشی های دیواری که تداعی گر جنگ های شاه عباس اول و شکارگاه وی است دیده می شود.

نقاشی های دیواری سردر قیصریه توسط رضا عباسی رسم شده اند. سقف داخلی سردر از کاشی‌هایی به رنگ های آجری، گلبهی، آبی و سرمه‌ای به صورت مقرنس کار شده است. بر روی دیوارهای سردر قیصریه نیز نقاشی‌های زیبایی رسم شده اند.

مسجد های بازار قیصریه

بازار عربان،‌ بازار هارونیه، نیم آورد گلشن، مخلص، سماور سازها و مقصودبیک از دیگر بازارهای قیصریه هستند. ‌در طول راسته ی بازار مسقّف قیصریه که گردشگران خارجی آن را “گالری سرپوشیده” می نامند، مساجدی از قبیل مسجد خیاط ها، مسجد نو، مسجد ذوالفقار، مسجد شیشه، مسجد خارجی و مساجد دیگری به فعالیت های مذهبی می پرداختند. تجار و بازاریان نیز در آن مساجد به عبادت می پرداختند.

اصفهان و بازار قیصریه اش!

اصفهان و بازار قیصریه اش!

اصفهان و بازار قیصریه اش!

اصفهان و بازار قیصریه اش!

اصفهان و بازار قیصریه اش!

اصفهان و بازار قیصریه اش!