بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

آشنایی با خانه ی “ملا باشی” در اصفهان

تاریخ گردی تاریخ : 1398/09/21 107 بازدید

خانه ملا باشی اصفهان

در این مطلب با ما همراه باشید تا خانه ی زیبای معتمدی معروف به خانه ی ملا باشی در شهر اصفهان را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم. این خانه که نمایی سفید و دلباز دارد با معماری جذاب داخلی خود نظر بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جلب کرده و آن ه را مجذوب می کند.

خانه ی ملا باشی مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، محله پا قلعه، خیابان ملک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۵۸۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کوچه از دارایی‌های ملاباشی، منجم ناصرالدین شاه به شمار می‌رفت و او از خانه خود به عنوان نهادی فرهنگی مذهبی استفاده می‌کرد. بنای خانه شامل یک حیاط بیرونی، دو اتاق کار و سه ورودی مستقل بیرونی می‌شود که از هنر فلزکوبی روی چوب، در بنای آن استفاده شده است.

زمانی که ملاباشی به این عمارت پا گذاشت، این خانه تنها شامل دو پنج دری و یک بخش زمستان نشین بود که از دوره زندیه باقی مانده بود. در نتیجه خانه‌ای بسیار کم اهمیت جلوه می‌کرد. ولی با آمدن ملاباشی اوضاع این خانه تغییر نمود.  بخش شاه نشین و اتاق ۹ دری به این خانه اضافه شد. این دو بخش جدید، هم اکنون یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین اتاق های این عمارت و خانه ملا باشی اصفهان هستند.

تمام کوچه واطراف ان شامل اسطبل آشپزخانه و خانه های دیگر بوده است .خانه تاریخی معتمدی دارای بیرونی حوضخانه حوضخانه در دو طبقه است وشاهنشین دارد و اتاقهایی در اطراف و ابالای آن قرار دارد و اندرونی است.

هر کدام جلوه ای از هنر معماری ایرانی است که در این خانه قابل مشاهده می باشد. سال  1380 خانه ب معتمدی را آقای معتمدی خریداری و باز سازی نموده است و اقای روانفربر روند بازسازی ان نظارت نموده است و خانه تاریخی منحصر بفردی و دیدنی کنونی شکل گرفته است.

خانه ملا باشی اصفهان

خانه ملا باشی اصفهان

خانه ملا باشی اصفهان

خانه ملا باشی اصفهان

خانه ملا باشی اصفهان