بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

کویر طبس به بهترین مقصد سفر شما تبدیل می شود؟

دشت و بیابان و کویر تاریخ : 1398/08/20 134 بازدید

کویر طبس

در این مطلب می خواهیم شما را با کویر زیبای طبس آشنا کنیم. این کویر در دل خود دیدنی های زیادی دارد که می توانید در این مطلب با آن ها آشنا شوید.

کویر طبس

طبس یکی از شهرهای خراسان جنوبی است که از زمان‌های دور بسیار مهم و پل ارتباطی شرق و غرب ایران بوده است. طبس یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران با اقلیم بیابانی است و کویر طبس از شمال به کویر مرکزی ایران و ارتفاعات پیر حاجات طبس، از جنوب به جاده خور به طبس، از شرق به کوه‌ها و ارتفاعات عاشقان و از غرب به دریاچه نمک خور و کویر مرکزی ایران محدود می شود.

کال جنی طبس

یکی انتهای جاده خاکی های به سوی طبس که به‌ واقع ابتدای این دره است و متصل به کوه است و دیگری میانه‌های این جاده خاکی که می‌توان از طریق یک شکاف ایجاد شده به‌وسیله فرسایش به درون دره راه یافت.

فضای مرموز در دل کویر، نسخه‌ای بی بدیل از گرند کانیون آمریکا، علاوه بر تفریح نوعی دره‌نوردی محسوب می‌شود. ابتدا نام کال جنی را برایتان باز می‌کنیم؛ کال جنی از دو بخش کال + جنی تشکیل شده است. جریان های سیلابی در کویر، مسیری دره مانند ایجاد می کنند که به آن ها کال گفته می شود. وقتی باد در این دره ها می وزد، صداهایی مرموز ایجاد می شود که مردمان قدیم این صداها را به جنیان نسبت می دادند.

کال جنی ۱۶ کیلومتر طول دارد و دیواره‌های بلند و پرشیبی دارد که بر هر کدام از آن‌ها طرح‌های طبیعی زیبایی خودنمایی می‌کنند. این‌ طرح‌ها حاصل فرسایش آبی و بادی در طی هزاران سال هستند و امروز شما را حیرت شده می‌کند. مسأله‌ی جالب توجه، وزش نسیمی خنک در دره است که در این سرزمین با گرما عجین شده، بهشتی در کویر را به ویژه در فصول گرم به وجود می‌آورد. این دره‌ی طبیعی منحصر به فرد از سال ۱۳۹۶ با شماره۳۵۰ در فهرست آثار طبیعی  و ملی ایران جای گرفت.

کویر طبس

کویر طبس

کویر طبس

برچسب‌ها:, , , ,