بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

کاخ سردار امجد در تالش را بیشتر بشناسید!

تاریخ گردی تاریخ : 1398/04/18 2,503 بازدید

کاخ زمستانی نصرت اله خان سردار امجد از مهمترین بناهای حکومتی گیلان در شهر تالش(هشتپر ) به شمار می رود. سردار امجد که از اواسط دوره ناصرالدین شاه قاجار تا انقلاب مشروطه حاکم کرگان‌ رود تالش بود، از قدرت و نفوذ زیادی در منطقه تالش برخوردار بود و برای قدرت‌نمایی و تدارک مکانی مناسب برای پذیرایی از بزرگان و درباریان قاجار تصمیم به ساخت این بنا می‌گیرد. بنابر روایت منابع محلی احداث و تکمیل این بنا 25 سال به طول انجامیده است.

کاخ سردار امجد

جزئیات کاخ سردار امجد:

سنگ‌های به کار رفته در بنا از ارتفاعات ییلاقی تالش به این مکان آورده شده‌اند و کارگران زیادی به طور روزانه در ساخت این بنا مشغول به کار بوده‌اند. این بنا اطاقسرا نامیده می‌شد که اکنون در ضلع غربی میدان اصلی شهر تالش واقع گردیده است و با نمای بیرونی آبی رنگ و به همراه طاق نماها و درگاه‌های هلالی توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

کاخ سردار امجد آق اولر یکی از بناهای تاریخی واقع در منطقه ییلاقی مریان از توابع بخش مرکزی تالش است که در 35 کیلومتری شهر و ارتفاع 1080 متر از سطح دریا قرار گرفته است.

وسیع ترین گورستان عصر آهن که دارای دخمه های سنگ چین سه طبقه است نیز در این روستا قرار دارد که لوازم زندگی مردمان آن زمان را در اینجا کشف کرده اند و نشان می دهد که این روستا در اعصار گذشته دارای تمدن بوده است.

کاخ سردار امجد

سرگذشت:

این بنا در جریان شورش های محلی مردم تالش در دوره انقلاب مشروطه به آتش کشیده می شود و به مدت ۶۰ سال بصورت متروکه باقی می ماند . تا اینکه در اوایل دهه ۱۳۵۰ خورشیدی مورد بازسازی قرار گرفت و این ساختمان و محوطه بزرگ پیرامون آن به جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران ( هلال احمر بعدی ) واگذار می شود و پس از انقلاب اسلامی نیز در اختیار بسیج سپاه پاسداران قرار می گیرد .

کاخ سردار امجد

بدین جهت علیرغم آنکه بخشی از محوطه شرقی آن در مجاورت میدان اصلی شهر تالش به پارک تبدیل شده است علیرغم دیدگاه برخی صاحب نظران و مسئولان محلی به تبدیل این مکان به موزه کاخ , بعلت کاربری نظامی کنونی , مورد بازدید علاقه مندان قرار نمی گیرد. در سالهای اخیر با ترک برداشتن برخی از نماها و نم گرفتن طبقه فوقانی آن , سقف این بنا با حلب پوشانیده شده است.

وضعیت کنونی:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: کاخ سردار امجد برای تاسیس موزه تالش انتخاب شد.

کاخ سردار امجد