بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

مسجد جامع یزد

دیدنی های یزد تاریخ : 1395/07/23 419 بازدید

مسجد جامع یزد یکی از شاهکارهای تاریخی ایران است که از یادگارهایی از دوران گوناگون برجای مانده است…

مسجد جامع یزد

 

وقتی صحبت از یزد میشه اولین چیزی که به ذهن مردم میاد بناهای باستانی شهر هستش در این قسمت هم میخوایم یکی دیگر از بناهای باستانی شهر و استان یزد را به شما معرفی کنیم بنایی دیدنی به نام مسجد جامع یزد , این بنا به دوره ایلخانی برمیگرده و جز یکی از شاهکارهای معماری در عصر ایران باستان نیز شناخته میشه جالبه این را هم بدونید که طرح اولیه این مسجد در زمان قبل از ورود اسلام به ایران پایه ریزی شده است در دوره تیموریان کاشی کاری این بنا از سر گرفته شد  این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشیکاری زیبا و منحصربه‌ فرد، شهرت دارد.

کتیبه‌ های مسجد یکی به خط کوفی آجری و دیگری به خط ثلث سفید بر روی کاشی لاجوردی است در متن کتیبه نام شاهرخ تیموری و سلطان جهانشاه و تاریخ ۸۶۱ هجری قمری خوانده می‌شود. در دوران پیش از اسلام درمکان کنونی مسجد جامع، احتمالا آتشکده ساسانی برپابوده که تا دوران پس از اسلام نیز دوام داشته است.
قدیمی‌ترین تاریخی که برای انجام فعالیت‌های مذهبی-اسلامی، در بخشی از فضای کنونی مسجدجامع یزد ذکر می‌شود، متعلق به نیمه دوم قمری است. احداث مسجدجامع را نیز مربوط به نیمه دوم سده سوم قمری، درزمان حکومت «عمرولیث» و در عصر صفاریان و یا قبل از سلاجقه می‌دانند، مسجدی که در ترسیم ماکسیم سیرو دارای انحراف قبله بود. درسده چهارم قمری، مسجدجامع یزد در حومه شهر قرار داشته، که درواقع درکنار آتشکده زرتشتی بنا شده بود.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

تصاویر مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد