بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

معرفی کاخ صاحبقرانیه در نیاوران

تاریخ گردی تاریخ : 1398/08/06 153 بازدید

صاحبقرانیه

شاید نام کاخ صاحبقرانیه را شنیده باشید. این کاخ زیبا در تهران واقع است و در مجموعه نیاوران بنا شده است. در این مطلب به توضیحات و معرفی مختصری در خصوص این کاخ خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

صاحبقرانیه در باغ زیبای نیاوران هر چند، که نمای بیرونی باشکوهی ندارد، اما درونش سرشار از ذوق و ظرافت شرقی است.رضا شاه در سال۱۳۱۸ به هنگام ازدواج محمدرضا پهلوی با فوزیه، تصمیم گرفت، این کاخ را برای پذیرایی از میهمانان خود آماده سازد.

بازسازی توسط رضا شاه

در این سال بخشی از دیوار میان دیوانخانه و حرمسرا که به دستور مظفرالدین شاه کشیده شده بود و چندین دستگاه عمارت دور کاخ را خراب کردند. مبلمان کاخ عوض شد و تعدادی از گرانبهاترین فرشهای کاخ گلستان به این مکان انتقال یافت. برای تزیین دیوارها، کاغذ مخصوص به اروپا سفارش داده شد و برای انتخاب پارچة پرده ها و مبلها از یک طراح خارجی استفاده شد.

هشت ماه تمام، شب و روز، گروهی مهندس و نجار و نقاش به کار مشغول بودند و برای سفره خانه صاحبقرانیه، سرویس ویژه سفارش داده شد. در زمان پهلوی دوم، تزئینات معماری داخلی کاخ صاحبقرانیه دوبار دستخوش تغییرات عمده شد. پس از انقلاب اسلامی، کلیة اموال کاخ توسط کارشناسان صورت برداری و کل بنا از سال۱۳۷۴ استحکام بخشی، مرمت و بازسازی شد.

گچبریها، آیینه کاریها، اُرسیها، درها و… توسط هنرمندان و استادکاران، جانی تازه گرفت و برخی از نفیس ترین قالیها مرمت شد. با استفاده از چند اتاق اداری و خدماتی، برخی از اسناد و مدارک تاریخی مرتبط با دورة قاجار و پهلوی -با رعایت موازین موزه آرایی- تلاش شد تا سیر کوتاهی از تاریخ و هنر این دو دوره در صاحبقرانیه، به نمایش گذاشته شود.

چرا صاحبقرانیه؟

در گذشته هر قرن را هشتاد سال حساب می‌كردند و كسی كه به سی‌امین سال حیات خود رسیده یك قران را گذرانده بود. یعنی هر دوره سی ساله را یك قران می‌گفتند. پادشاهی كه بیش از سی سال سلطنت كرده بود صاحبقران نامیده می‌شد.

در ذهن بیشتر مردم، در مورد لغت صاحبقران و اطلاق آن به این بنای تاریخی این باور است كه ناصرالدین شاه قاجار به این دلیل كه پنجاه سال كه معادل یك قران است، سلطنت كرد و كاخ زیبایی را كه در سال ۱۲۶۷ساخت صاحبقرانیه نامید.

از آن‌جا که ساختمان این عمارت بعد از نخستین سی سال پادشاهی ناصرالدین شاه، کامل شد، وی این کاخ را «صاحبقرانیه» نامید.

از آن پس صاحبقرانیه رسماً کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه شد. ناصرالدین شاه از اواسط بهار هر چند روزی را در یکی ازباغ‌های سلطنتی بسر می‌برد، ابتدا به باغ شاه می‌رفت، و پس از آن سری به عشرت آباد می‌زد، و روزی چند در قصر قاجار و سپس در سلطنت آباد اقامت می‌کرد، و آن‌گاه به صاحبقرانیه می‌رفت، در حدود یک ماه و گاهی اوقات دو ماه آن‌جا می‌ماند و می‌گفت: «اقامت در هیچ‌کدام از این قصرها و باغ‌ها مثل صاحبقرانیه به دلم نمی‌چسبد».

صاحبقرانیه

صاحبقرانیه

صاحبقرانیه

برچسب‌ها:, ,