بسیار سفر باید :سفر کردن انسان‌ها را فروتن می‌کند زیرا در سفر است که شما پهناور بودن جهان و عظیم بودن همه آنچه در آن زندگی میکنید را کشف می‌کنید.

تالاب گندمان چهار محال بختیاری را بیشتر بشناسید!

تالاب ها و دریاچه ها تاریخ : 1398/04/25 200 بازدید

استان چهار محال بختیاری علاوه بر زیبایی های تاریخی و گردشگری درون استانی، جاذبه های طبیعی جذابی نیز دارد که دیدن و سفر کردن به آن ها می تواند برای شما خاطرات خوشی را رقم بزند. امروز می خواهیم شما را با تالاب طبیعی گندمان استان چهار محال بختیاری بیشتر آشنا کنیم.

تالاب گندمان تالابی است در نزدیکی شهر گندمان از شهرستان بروجن. تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایرانقرار دارد که این تالاب زیبا در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت گشته است.

وسعت این تالاب که در جنوب غربی گندمان واقع شده، ۹۸۰ هکتار است و ارتفاع آن از سطح آب ۲۲۱۹ متر است. منابع تأمین‌کننده آب تالاب علاوه بر باران و برف، چشمه‌ها (چشمه‌های حاشیه تالاب چون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ است.برخی مردم ساکن در شهر گندمان امیرقلی نادری را به پاس زحماتی که برای این تالاب کشیده است، پدر تالاب گندمان صدا می کنند.

تالاب گندمان چهار محال بختیاری را بیشتر بشناسید!

تالاب گندمان به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آق بلاغ شناخته می ‌شود که با فاصله‌ ای نه‌ چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است. به طوری که بخشی از خروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می‌ شود. دسترسی به تالاب از طریق جاده آسفالت روستاهای حسین آباد و نصیر آباد امکان پذیر است. مساحت تالاب ۱۲۰۰ هکتار است که در حال حاضر با توجه به تصرفات انجام شده مساحت آن به ۹۸۰ هکتار رسیده است. تعداد ۸ روستا در حاشیه تالاب واقع شده که جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰۰ نفر را در خود جای داده اند.

پوشش جانوری و گیاهی تالاب گندمان

پوشش گیاهی تالاب را عمدتاً گونه‌های حاشیه‌ای و نم پسند تشکیل می‌دهد از آن جمله: درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش.

در این تالاب نیز، پرندگانی چون لک لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم دیده می‌شوند. ماهی‌های تالاب هم شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی است.

تالاب گندمان چهار محال بختیاری را بیشتر بشناسید!

از امکانات ویژه تفریحی و ورزشی اطراف تالاب، می توان به پرورش و نگهداری اسب و همچنین سوارکاری در مرغزار پیرامون تالاب اشاره کرد.

این تالاب که به عنوان زیستگاهی با ارزش در میان ۱۰۵ زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده است، در شمار زیباترین تالاب‌های کشور و مهمترین کانون‌های گردشگری چهارمحال بختیاری قرار داشته و زیستگاهی منحصربفرد برای زمستان گذرانی و تخمگذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی محسوب شده که قریب به ۱۵ گونه پرنده بومی و قریب به ۳۰ گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی با جمعیت های زیاد، انواع مارها و قورباغه ها و لاک پشت ها و پستانداران و ماهی ها را در خود جای داده است.